Juist moderne dieselauto's hebben echter hogedrukbrandstofpompen die smering door diesel nodig hebben. Benzine smeert minder goed. Tank je benzine, dan kunnen als eerste die brandstofpompen gaan drooglopen.
Benzine in een dieselauto gooien kan leiden tot ernstige motorschade. Benzine smeert de dieselbrandstofpomp niet, wat wrijving en mogelijk pompfalen veroorzaakt . De lagere viscositeit van benzine kan ook leiden tot onvoldoende smering in dieselmotoren, wat resulteert in verhoogde slijtage.
Heb jij een diesel motor? Gebruik voor het reinigen van het brandstofsysteem dan een diesel cleaner. Hiermee reinig je het gehele brandstofsysteem waardoor ook de roetaanslag in de roetfilter verdwijnt en het brandstofverbruik verbetert.
Wanneer benzine in een dieselauto wordt gegooid, is dat vrij snel schadelijk omdat diesel een smerende werking heeft voor de brandstofpomp en benzine niet. Zelfs een kleine hoeveelheid benzine kan in een dieselmotor al tot forse schade aan de motor leiden, aldus Van de Velde.
Met uitzondering van de nieuwste dieselmodellen, die ontwikkeld zijn volgens de strenge Euro 6D norm, zijn diesels over het algemeen vervuilender dan benzineauto's. Zowel dieselauto's als benzineauto's stoten CO2 uit, wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde.
Veel studies hebben aangetoond dat benzinemotoren 10 keer meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren. De uitstoot van NO (stikstofoxide) door dieselmotoren ligt echter hoger.
Euro 6-diesel tot wanneer duurt de overgang
Op dit moment is de Euro 6-norm verplicht voor alle nieuwe auto's die in de EU op de markt komen. Personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen met een dieselmotor moeten uiterlijk in 2030 aan de Euro 6-norm voldoen.
Wanneer er benzine in een dieselmotor zit, ontstaat er direct schade. Diesel heeft een smerende functie en het brandstofsysteem van een benzineauto is hier niet tegen bestand. Wanneer u een dieselauto start met benzine in de tank, zal dit in de meeste gevallen direct schade opleveren.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Stop onmiddellijk met tanken. Als je alleen maar een scheutje benzine hebt gebruikt, zeggen sommige experts dat er een kans is dat je ermee weg kunt komen, zolang er niet meer dan vijf procent benzine in je diesel zit.
Hoeveel draaiuren gaat een dieselmotor mee? Een goed onderhouden dieselmotor, die veel draaiuren maakt en goed op temperatuur komt, gaat 10.000 tot 15.000 uur mee. Daarna is groter onderhoud nodig, bijvoorbeeld aan de eventuele turbo en verstuivers.
Beste Diesel Cleaner
Lindemann heeft met de Total Care Diesel een van de krachtigste en beste diesel cleaners in huis. Deze cleaner is zo uniek omdat het een krachtige all-in-one reiniger is dat het hele diesel brandstofsysteem grondig reinigt.
Hoe vaak moet je diesel reiniger gebruiken? Om het brandstofsysteem optimaal in tact te houden raden wij aan om per 5.000 kilometer of jaarlijks reiniger te gebruiken.
De verbeterde Shell V-Power Benzine bevat 3x meer reiniging en beschermende moleculen. Shell V-Power verwijdert 100% van de prestatie verminderde afzettingen en beschermt tegen de vorming hiervan op vitale motoronderdelen, zoals brandstofinjectoren en inlaatkleppen.
De nieuwe, schonere dieselmotor
In heel Europa tank je nu B7.
Bij 2 Takt motoren kan door slechte ontbranding van oudere benzine de piston aan de uitlaatkant smelten en de motor onherroepelijk beschadigd worden.
Omdat diesels efficiënter zijn, stoten ze in feite minder koolstofdioxide uit dan benzinemotoren . Dieselbrandstof bevat ongeveer 12 procent meer energie per gallon dan gewone benzine, en ongeveer 16 procent meer energie dan benzine die ethanol bevat.
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het niet raadzaam om de korte afstand met hoge snelheden te compenseren om de benodigde uitlaatgastemperatuur te bereiken. Integendeel, u beschadigt uw diesel met zo'n rijstijl en hoge snelheden als de motor koud is.
Een kleine hoeveelheid benzine kan een dieselmotor beschadigen doordat het de smering aantast, de efficiëntie vermindert en mogelijk schade veroorzaakt aan brandstofinjectoren en andere componenten .
Over het algemeen is het voordeliger om een diesel te rijden wanneer je meer dan 25.000 kilometer per jaar rijdt. Rij je minder dan 20.000 kilometer per jaar? Dan is het zeker verstandiger om te kiezen voor een benzine wanneer je een nieuwe auto koopt.
Rijden met een dieselauto op benzine kan direct schade veroorzaken. Vermijd rijden en zoek direct professionele hulp om verdere schade aan de motor te voorkomen.
Voordelen Diesel:
Minder onderhoudsgevoelig, dus lagere onderhoudskosten. Hogere gebruikszekerheid door motorisch minder storingsgevoelig. Lagere CO2 uitstoot dan een benzineauto – beter voor de opwarming van de aarde. Zuiniger in verbruik.
Als u veel korte ritten maakt, krijgt het DPF geen kans om te regenereren . Daarom hebben dieselmotoren regelmatig lange ritten nodig. Om te voorkomen dat het DPF verstopt raakt, geven sommige dieselauto's een waarschuwingslampje of bericht weer om u aan te sporen de auto een langere rit te geven.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.