U kunt een schadevergoeding krijgen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:U heeft het poststuk verstuurd met de universele postdienst (UPD).In Nederland is dat PostNL. Bij verlies of schade door een andere pakketdienst, moet u uw klacht daar melden.
De hoogte van de schadevergoeding is afhankelijk van de waarde van de inhoud van het pakket en de gekozen verzendoptie. Let op: om in aanmerking te komen voor schadevergoeding moet je de schade binnen zeven dagen na bezorging bij ons melden (uitgezonderd zon- en feestdagen).
Inklaringskosten betaald aan de webshop
Dan moet de webshop dat aan ons doorgeven. Dat gaat niet altijd goed. Daardoor vragen je misschien om inklaringskosten te betalen, terwijl je al btw betaald hebt. Als dit gebeurt, kun je voor aankopen met een waarde tot € 150 de btw terugvragen aan de webshop.
De maximale schadevergoeding bij vermissing van een aangetekende brief is €50.
Raakt het pakket zoek, dan hangen je rechten af van wat er staat in de advertentietekst. Staat daarin dat de verkoper het product verzendt of bezorgt, dan draagt die het risico. Als het pakket zoekraakt, moet de verkoper het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden.
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet.
Particulieren kunnen inklaringskosten terugvragen als hun pakket geretourneerd wordt naar de afzender of als het terug wordt gestuurd naar het buitenland. De procedure vereist vaak dat je contact opneemt met de vervoerder die de inklaringskosten heeft berekend en dat je bewijs levert van de retourzending.
Klacht indienen als verzender post
Heeft u een brief of pakket verstuurd, maar is die post niet bezorgd, verkeerd bezorgd, beschadigd of veel te laat? Dan kunt u een klacht indienen bij het postbedrijf. Op Consuwijzer.nl staat een voorbeeldbrief Klacht aan postbedrijf als verzender.
Wil je een pakket niet in ontvangst nemen? Geen probleem, dan sturen we het terug naar de afzender.
Koninklijke PostNL is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade (onder andere gederfde inkomsten, veilingkosten, vertraging(en) etc.), tenzij in deze Algemene Voorwaarden uitdrukkelijk anders is bepaald.
Hoewel de bezorger de taak heeft om het pakket af te leveren en de ontvanger op de hoogte te houden van de voortgang, draagt een webwinkel de verantwoordelijkheid om het pakket bij de consument te krijgen.
Pakketten vergoeden we op basis van het gewicht. Deze vergoeding is nooit hoger dan de waarde van de zending en wettelijk vastgesteld op € 3,40 per kilo binnen Nederland.Buiten Nederland gaat het om € 10,75 per kilo.
Geld terugvragen via middeling kan als u sterke verschillen hebt in uw jaarinkomens over 3 jaar. U kunt dan belasting terugkrijgen. Daarvoor doet u een verzoek om middeling. De laatste periode waarover u kunt middelen is 2022, 2023, 2024 omdat de middelingsregeling per 1 januari 2023 is vervallen.
U heeft het poststuk verstuurd met de universele postdienst (UPD). In Nederland is dat PostNL. Bij verlies of schade door een andere pakketdienst, moet u uw klacht daar melden. U bent de verzender.
PostNL erkend dat zij aansprakelijk is voor het vermiste pakket. De hoogte van de schadevergoeding betreft de kern van het geschil. Op grond van artikel 9.3 onder b AVP bedraagt de aansprakelijkheid ten hoogste € 500,– waarbij geldt dat de afzender bewijs moet overleggen van de waarde van de inhoud.
Hoewel de manier waarop de consument het pakket ter verzending heeft aangeboden afwijkt van de normale gang van zaken is PostNL toch aansprakelijk voor het zoekraken en moet het de consument de gevraagde vergoeding betalen.
Neem dan eerst contact op met die winkel als je pakje is zoekgeraakt. De webshop is jouw eerste aanspreekpunt en moet zorgen voor een oplossing. De verzender kan na jouw melding in conclaaf met het postbedrijf, zodat zij een onderzoek naar jouw verdwenen pakketje kunnen opstarten.
U dient uw klacht in beginsel schriftelijk in bij het OM. Het is verstandig om in uw brief te vermelden over wie of over welke afdeling u klaagt. Beschrijft u verder precies wat er is gebeurd en wanneer. Voor een goede afhandeling van uw klacht heeft het OM uw naam, adres, telefoonnummer en handtekening nodig.
Met andere woorden, zijn invoerrechten aftrekbaar? Helaas is het antwoord op deze vraag nee. Invoerrechten terugvragen is niet mogelijk. De enige import kosten die je kunt terugvragen is de btw die je over je zending hebt betaald.
De inklaringskosten kloppen niet
Zijn de inklaringskosten berekend op basis van de verkeerde waarde, en kun je dat aantonen? Dan mag je natuurlijk bezwaar maken. Dit kan tot 6 weken na ontvangst van je pakket.
Als de ontvanger de zending weigert of weigert te betalen, is de afzender uiteindelijk aansprakelijk voor mogelijke btw en invoerrechten inzake de zending.
In principe is het postbedrijf niet aansprakelijk voor kwijtgeraakte pakketten.Dit geldt echter niet wanneer een pakket aangetekend of verzekerd is verstuurd. In dat geval zal het postbedrijf de waarde vergoeden die de consument bij het verzenden heeft opgegeven.
In Nederland heeft iedereen recht op eerbiediging van het brief- en telecommunicstiegeheim, behalve als de wet dat toestaat of als de rechter er toestemming voor geeft. Ieder heeft het recht op eerbiediging van zijn brief- en telecommunicatiegeheim.
Controleer de status van je post
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.