De meerderheid van de vracht wordt vervoert met een speciaal vrachtvliegtuig. Vaak is het mogelijk om deze vliegtuigen ook bij de neus te openen. Op deze manier kunnen grote vrachtstukken zoals een vrachtwagen gemakkelijk het vliegtuig in. Er kan ook vracht mee in de laadruimte van passagiersvliegtuigen.
De Boeing's van KLM kunnen verreweg de meeste vracht vervoeren. In de belly van de nieuwste 787-10 kan zo'n 24 ton aan vracht. De 777-300 ER kan iets minder vervoeren, maar het grote verschil zit in de kleinere varianten.
Het wettelijk bepaalde maximum gewicht voor ruimbagage is 32 kilo. Dit maximum is ingesteld voor verschillende redenen. Ten eerste zodat het grondpersoneel dat de bagage moet verplaatsen geen rugklachten krijgt. De andere reden voor het maximum gewicht van uw bagage is de “weight and balance” van een vliegtuig.
Goederen die per vliegtuig worden vervoerd, zijn veelal hoogwaardige goederen, bederfelijke waar zoals bloemen, groente en verse vis, en farmaceutische artikelen of zaken die snel elders beschikbaar moeten zijn.
De Antonov AN-225 Mrija was met een lengte van 84 meter en een spanwijdte van 88 meter het grootste en zwaarste vrachtvliegtuig ter wereld. Zonder inhoud woog het transportvliegtuig al 175.000 kilo, met inhoud kon het startgewicht van de gigant oplopen tot maar liefst 640.000 kilo.
De Lockheed C-130 is een middelzwaar transportvliegtuig dat tot 17.500 kilo, 128 infanteristen of 92 parachutisten over een afstand van circa 5.500 kilometer kan vervoeren. De Hercules kan landen op en opstijgen van zeer primitieve vliegvelden met korte start- en landingsbanen.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur. De minimale rusttijden han- gen af van het tijdzoneverschil tussen start- en landingsluchthaven.
Zware turbulentie komt niet vaak voor en duurt niet lang. Meestal een paar minuten. Piloten kunnen zware turbulentie zien aankomen op de weerradar.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
84 meter lang, 88 meter spanwijdte, een leeggewicht van 285.000 kilo en de mogelijkheid om meer dan 250.000 kilo aan vracht mee te nemen. Een groter vliegtuig heeft nooit in reguliere dienst gevlogen. Maar de Antonov-225, bijnaam Mriya (Droom), is niet meer.
Parijs . Het heeft bijna tien jaar geduurd voordat 's wereld grootste vrachtvliegtuig, de Antonov 225 Mryia, uit de mottenballen is gehaald. Voor een bedrag van ruim 20 miljoen dollar is er verspijkerd aan het vrachtvliegtuig dat in 1988 zijn eerste vlucht maakte.
Specificaties. aantal: in het begin 213 stuks (177 eenzitters en 36 tweezitters), nu 24 stuks tot 2024 (aantal neemt af tot het moment dat de F-35 alle taken heeft overgenomen).
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Het gemiddelde salaris voor de functie Captain B777/B787 in Nederland is € 19.176 per maand, wat 6% lager is dan het gemiddelde salaris van € 20.488 per maand bij KLM voor deze functie.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
De kosten voor een complete opleiding, inclusief Type Rating, aan de KLM Flight Academy bedragen €122.000,-. De KLM levert een financiële bijdrage aan deze kosten waardoor de opleidingskosten voor de student €105.000,- bedragen.
Boven de passagiers! Als een vlucht langer dan 10,5 uur duurt ben je als stewardess wettelijk verplicht om te rusten. Voor de veiligheid van iedereen. Er is altijd voldoende personeel aan boord om de veiligheid van de passagiers te garanderen.
“Per maand doet een stewardess minimum 62,5 vlieguren. Vlieguren zijn de uren dat het vliegtuig zichzelf op eigen kracht voortbeweegt. Dat wil zeggen: de momenten dat we dus echt in de lucht hangen. De andere uren waarin we bijvoorbeeld onze vlucht voorbereiden, zijn geen vlieguren.
Met Finland en Zweden verwelkomt de Navo relatief kleine legermachten. De landen beschikken over respectievelijk 21.500 en 24 duizend soldaten. Alle Navo-landen bij elkaar beschikken over zo'n 3,5 miljoen militairen.
Minimale vlieghoogten en laagvliegoefeningen
Er is een minimale hoogte waarop militaire vliegtuigen en helikopters moeten vliegen. Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen.
Alle vliegtuigen staan geregistreerd onder een land. Vliegtuigen van KLM hebben de Nederlandse vlag op de buitenkant. KLM vliegtuigen zijn dus eigenlijk weer Nederlands grondgebied. Voor Nederlands geregistreerde vliegtuigen geldt dus de Nederlandse wet.