Sommige kleine vliegtuigen hebben een erg lage stall-snelheid. Als er genoeg tegenwind is kan zo'n toestel schijnbaar stil in de lucht hangen. 'Stilhangen' t.o.v. de grond, niet 'stilhangen' t.o.v. de snelheid van de (tegen)wind.
Toch zijn er bepaalde types vliegtuigen die kunnen stil blijven hangen in de lucht. Met een straalmotor of met schroeven wordt lucht naar onder geduwd, waardoor het vliegtuig een kracht naar boven krijgt.
De meeste vliegtuigen vliegen op zo'n 10 kilometer boven het aardoppervlak, waar het zo'n 40 graden vriest. De extreme kou maakt dat de lucht maar weinig waterdamp kan bevatten.De extra waterdamp, veroorzaakt door de vliegtuigmotoren, leidt daardoor tot wolkvorming in de vorm van ijskristallen.
Midden jaren 1990 hanteerden de meeste maatschappijen een omdraaitijd van 45 tot 50 minuten voor de kleinere types zoals de Airbus A320, Boeing 737 en Fokker 100. Inmiddels is dit bij “low-cost” maatschappijen teruggebracht tot 30 minuten.
Bij tegenwind heeft het vliegtuig al een relatieve snelheid, ook al staat het vliegtuig stil (grondsnelheid is nul, vliegsnelheid is de snelheid van de wind).
Eenmaal op locatie maakt het een nauwkeurige landing. “De VertiKUL stijgt op als een helikopter en vliegt als een vliegtuig.” Een helikopter kan verticaal opstijgen en landen, ter plekke blijven hangen in de lucht – ook wel hoveren genoemd – en vereist geen landingsbaan.
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.
Het vliegtuig moet op grotere hoogte nog steeds hetzelfde aantal luchtdeeltjes raken om dezelfde luchtsnelheid te behouden als op een lagere hoogte. Dit gebeurt door ons steeds sneller door de lucht te verplaatsen ten opzichte van de grond. Voor een piloot is de luchtsnelheid het belangrijkst.
Het antwoord is ja!Sommige vliegtuigen kunnen een zogenaamde 'powerback' doen. De meeste vliegtuigen kunnen achteruit rijden door straalomkering te gebruiken. Dit is het omkeren van de uitlaat van een straalmotor zodat de stuwkracht naar voren wordt gericht in plaats van naar achteren.
Vliegtuigstrepen zijn kunstmatige wolken, veroorzaakt door de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer. Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute.
Wat gebeurt er als er een vliegtuig neerstort? Vliegrampen zijn zeldzaam: gemiddeld gaat het maar bij één op de miljoen vluchten fout.
Deze witte strepen worden ook wel contrails genoemd. Van den Berg verklaart de naam: "Het is waterdamp die door kerosine in de atmosfeer komt en als het ware bevriest tot ijskristalletjes.Die blijven dan hangen en vormen dat spoor."
Vliegtuigen landen en starten het liefst tegen de wind in. Dit zorgt voor meer lift onder de vleugels, waardoor er minder startbaan nodig is om los te komen van de grond. En bij landen remt het vliegtuig door de tegenwind makkelijker af.
Hoe snel gaat een vliegtuig bij opstijgen? Een passagiersvliegtuig bereikt een snelheid van ongeveer 250 km/u alvorens op te stijgen en het luchtruim in te gaan. Deze snelheid is noodzakelijk om voldoende lift te genereren voor het opstijgen, zodat het vliegtuig veilig de lucht in kan zweven en de reis kan beginnen.
Het snelste passagiersvliegtuig ter wereld is momenteel de Boeing 747-8i, met een topsnelheid van ongeveer 1.062 km/u. De gemiddelde snelheid van een gewoon passagiersvliegtuig is daarentegen maximaal 900 km/u.
Omdat vliegtuigen in de lucht met de aarde naar het oosten worden getrokken, kost het meer tijd om naar het westen te gaan.
De hoge pieken van de Himalaya
“De hoge ligging van de luchthavens en de ijle lucht in Nepal maken het moeilijker voor vliegtuigen om de stuwkracht en lift te krijgen die ze nodig hebben om veilig op te stijgen en te landen.”
Het luchtruim boven Europa is zeer versnipperd, dat is met het blote oog niet te zien. Maar vliegtuigen vliegen niet in één rechte lijn door het luchtruim, ze moeten er kriskras doorheen. Dit zorgt voor langere vluchtroutes, die meer tijd, meer geld en meer CO2-uitstoot kosten.
Hoeveel verdient een Piloot bij KLM? Het geschatte gemiddelde basissalaris van een Piloot bij KLM is € 8.333 per maand. Salarissen voor de functie Piloot bij KLM kunnen uiteenlopen van € 1.081 tot € 20.833 per maand.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Check je salaris!
De meerderheid van Piloten e.d. verdient een salaris tussen € 2.648 en € 6.636 per maand in 2024. Een maandloon voor beginnende Piloten e.d. varieert van € 2.648 tot € 3.982. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 3.144 en € 4.871 per maand liggen.
Toen de motoren uitvielen moest er snel gereageerd worden. Op een hoogte van 41.000 voet (12,5 kilometer) kan je nog ongeveer 160 kilometer vliegen. Door het verlies van de motoren was er ook een verlies van de hydraulische aansturing. Daardoor wordt het besturen van het vliegtuig erg zwaar.
Dit is een vliegtuig zonder motor, die toch kan vliegen. Een zweefvliegtuig kan niet zelf opstijgen, daar heeft hij een ander vliegtuig óf een lier voor nodig. Maar eenmaal in de lucht, kan hij daar wel uren blijven zweven. Soms wel 10 uur!
En als beide motoren uitvallen? Dan valt het vliegtuig niet uit de lucht, maar zal het blijven zweven. Een vliegtuig kan, afhankelijk van de hoogte en de snelheid, vele kilometers zweven zonder motorvermogen, zodat piloten de kans krijgen om een noodlanding te maken.