Bekende betaalschema's zijn Visa en Mastercard en in Nederland betalen we veel met Maestro. Bij Belgische betaalpassen staat er dus vaak Bancontact op de pas. Dit betekend dat Bancontact niet alleen zoals iDeal online betalingen kan afhandelen maar ook fysieke betalingen afhandelt in bijvoorbeeld winkels.
U kunt met Bancontact betalen indien u in het bezit bent van een Bancontact-kaart. Op deze kaart staat steeds duidelijk het Bancontact-logo aangeduid. Ook de betaalterminals en webshops waar met Bancontact betaald kan worden, staan duidelijk aangeduid met het Bancontact-logo.
Hoe werkt Bancontact? Een betaling via Bancontact uitvoeren is kinderlijk eenvoudig. Met het kaartnummer en de vervaldatum die op de betaalkaart staan, is betalen zo gebeurt. Via de zogeheten 'digipas' keurt de klant de betaling met deze betaalmethode goed via de eigen bankomgeving.
Hoe werkt Bancontact? Een betaling met Bancontact is vergelijkbaar met die van een iDEAL-betaling. Het online betaalproces verloopt via een beveiligde verbinding met de vertrouwde internetbankieromgeving van de koper. De betaling wordt voltooid en vanuit Buckaroo wordt real-time de status van de transactie doorgegeven.
Bancontact is de Belgische variant van iDeal en werkt op dezelfde wijze. Tijdens het online shoppen kiest de klant bij betalen voor Bancontact en zijn eigen bank.
Met je debetkaart kan je in het buitenland betalen en cash geld afhalen, dankzij de Maestro, Visa Debit of Debit Mastercard -functie. Een kredietkaart (zoals Visa, Mastercard, American Express) is gemakkelijk in gebruik en vrijwel overal aanvaard in het buitenland.
Vanaf 1 juli 2022 moeten alle ondernemingen, ongeacht hun grootte, in staat zijn hun particuliere klanten (consumenten) ten minste één elektronisch betaalsysteem aan te bieden.
Als er problemen zijn tijdens het betalen met Bancontact check dan of alle velden correct ingevuld zijn: De naam moet in het betaalscherm precies zo ingevoerd worden zoals op de kaart vermeld staat. Het kaartnummer zijn de eerste 17 cijfers (4 keer 4 cijfers en 1 cijfer apart) op de kaart.
Een Bancontact-Visa Debit-debetkaart is geen kredietkaart, maar een debetkaart. Uw betalingen gaan meteen van uw zichtrekening af. Dankzij de CVV-code kan u makkelijk en veilig online betalen.
Om te voorkomen dat ze twee concurrerende betaaldiensten in dezelfde markt moeten onderhouden, kiezen de banken ervoor om de stekker uit Payconiq te trekken ten faveure van zijn 'grotere broer'. Daarmee komt er na vier jaar een einde aan Payconiq in Nederland.
Neem verschillende betaalmiddelen mee en bewaar ze apart: een bankpas, een creditcard en contant geld. Gebruik van een bankpas is meestal goedkoper dan gebruik van een creditcard. De kosten verschillen per bank, per bankpas en per creditcard.
Met iDEAL kun je meestal alleen in Nederlandse webwinkels betalen. Het aantal buitenlandse webwinkels, met veel Nederlandse klanten, waar je met iDEAL kunt betalen neemt wel toe.
In winkels betalen we bijvoorbeeld met een pinpas, creditcard of smartphone. Aankopen in webwinkels betalen we via mobiel of internetbankieren (denk aan iDEAL), of andere elektronische betaaloplossingen zoals de creditcard of betaalverzoek ('Tikkie').
De voornaamste oorzaken en de mogelijke oplossingen waarom u geen betaling of geldopneming kan uitvoeren met uw debetkaart zijn: Uw kaart is beschadigd of onleesbaar . Uw kaart is niet geactiveerd voor het buitenland. Het beschikbaar en/of het saldo van uw betaalrekening zijn onvoldoende.
Een Nederlandse gast heeft geen EC-kaart, die werken over het algemeen met Maestro. Voor een betaalpas van een Nederlandse bank betaal ik wel 1,5% tot 3% van het transactiebedrag. Dat kan bij een rekening van 500 euro oplopen van 7,50 tot 15 euro per transactie.
Je hebt dus altijd je smartphone of kaartlezer nodig. Er bestaan uitzonderingen voor transacties met een laag risico op fraude. Hierbij zou het nog mogelijk kunnen zijn om een online aankoop te doen door alleen het nummer van de bankkaart en de code op de achterkant (CVC-code) op te geven.
Bancontact is de bekendste online betaalmethode in België. De betaling wordt afgerond in de eigen internetbankieromgeving. Het is een gegarandeerde betaalmethode, dat wil zeggen: het geld wordt direct overgemaakt en kan niet worden teruggedraaid. Deze manier van online betalen komt overeen met het Nederlandse iDEAL.
Alle aankopen die meer kosten dan €10.000 mag u niet contant betalen. Aankopen boven de €20.000 moet u melden bij Finance Intelligence Unit.
Al blijkt dat in sommige ondernemingen momenteel enkel cash betalingen mogelijk zijn. Daaromtrent heeft de regering beslist dat ondernemingen, ook horecaondernemingen, vanaf 1 juli 2022 ook steeds verplicht een elektronisch betaalmiddel ter beschikking moeten stellen.
De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Winkeliers mogen contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel geven winkeliers meestal aan welke betaalmiddelen ze niet accepteren. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.
Alle Belgische bankkaarten zijn uitgerust met een Maestro-functie. Hiermee kan je niet alleen geld afhalen in het buitenland maar ook betalen in een supermarkt, tankstation, enz.
Je kunt met Maestro overal ter wereld betalen bij zo'n 15 miljoen winkels én geld opnemen bij geldautomaten met ons logo. Onthoud je pincodes met een ezelsbruggetje, in plaats van ze op te schrijven. Bij een buitenlandse geldautomaat kunnen er kosten in rekening worden gebracht.