De accu mag nooit geladen worden bij temperaturen beneden nul; laden beneden nul kan schade toebrengen aan de Lithium accu. Houdt rekening met het feit dat bij vorst de actieradius wel tot 30% kan verminderen. Zorg bij normaal gebruik tijdens de vorstperiode ervoor dat de accu direct na gebruik weer wordt opgeladen.
Bescherm lithium-ion-accu's tegen weersinvloeden
Om de accu te beschermen tegen vocht en zon kan je hem bijvoorbeeld in een gesloten kartonnen doos bewaren. Het belangrijkste is de temperatuur: tussen -10 en +50 graden Celsius is het beste voor de batterij.
Batterijen lopen héél langzaam leeg
Dat gebeurt sneller bij warme temperaturen dan bij koude. Maar om de batterijen daarom in de koelkast te leggen is geen goed idee. Simpelweg omdat de koelkast te koud is. De ideale temperatuur om je batterijen te bewaren is bij een temperatuur tussen de 15 tot 17 graden.
Lithium accu's gaan het langst mee van alle type accu's. Deze accu's kunnen namelijk tot wel 4.000 cyclussen doorlopen voordat ze aan vervanging toe zijn. In tegenstelling tot loodzuuraccu's die tot een maximum van 2.000 cyclussen kunnen voordat deze aan vervanging toe zijn.
Als de temperatuur daalt, kan de capaciteit bij -30 graden helemaal naar nul gaan. Bij die temperatuur gaat alles trager en de ionen splitsen dan moeilijker af van de koolstof en laten lastiger elektronen vrij. Daardoor neemt de stroom af en daarmee het vermogen.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
Koudstartstroom (cold cranking amps, CCA) - zeer belangrijk voor een goede startcapaciteit. Hierbij gaat het om het aantal ampères dat een batterij gedurende 30 seconden bij een temperatuur van -17.8oC kan leveren tot de spanning onbruikbaar laag wordt.
Je hebt de acculader nodig voor de soort lithium accu die je wilt opladen (Lithium-ion of LiFePo4). Er zijn ook acculaders die beide soorten lithium kunnen opladen. Let bij de aanschaf van een acculader dus goed op wat voor soort lithium accu je hebt en wat voor soort acculader je hiervoor kunt gebruiken.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Bij normaal gebruik moet de accu niet verder dan 50% ontladen worden om een redelijke levensduur van 400 à 500 ontladingen te kunnen halen. En levensduur van 5 jaar is al heel wat in de praktijk. Onze lithium BT100. 12 kan een accu van 200Ah vervangen omdat hij geheel te ontladen is zonder negatief effect.
Kou zorgt ervoor dat elektronen moeilijker van het ene naar het andere contact stromen. Met andere woorden: de accu werkt minder goed. Oude accu's en oplaadbare batterijen hebben daar veel last van, maar ook nieuwe accu's en oplaadbare batterijen hebben dat probleem met kou.
Lekkende batterijen
De chemische stoffen die vrijkomen uit een lekkende batterij kunnen schadelijk zijn. Met name de vloeistof in alkalinebatterijen en zink-koolstofbatterijen kan bijtend zijn. Lithiumbatterijen en nikkel-metaalhydridebatterijen lekken niet snel.
De accu van een elektrische fiets kan gevoelig zijn voor kou. Flink lage temperaturen kunnen een paar kilometer actieradius opeten, maar het gaat niet om significante verschillen met warmere tijden. Wel is het in de kou verstandig om de accu regelmatig aan het werk te zetten.
Voordelen Li-ion accu:
Hoge energiedichtheid (tot 400 Wh/L) Geen onderhoud nodig. Hoge nominale spanning van 3,6 V of 3,7 V per cel. Zeer geringe zelfontlading.
De accu kan bijvoorbeeld tweemaal voor 50% gebruikt en weer opgeladen worden, maar ook viermaal voor 25% gebruikt en weer opgeladen worden voor je één laadcyclus verbruikt hebt. De levensduur van de accu wordt dus niet bepaald door hoe vaak je een accu oplaadt, dit kun je ongelimiteerd doen.
Gewone lithiumbatterijen – ook wel: lithium-metaal-batterijen – zijn niet oplaadbaar. Een andere lithiumvariant is dat wel: de lithium-ion-batterij. De accu van je laptop, smart phone of e-bike is vaak zo'n batterij, maar ze zijn er ook als 'gewone' batterijen (AA, AAA etc).
Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur: Door de elektrische onderdelen zijn het onderhoud en reparaties duurder dan bij een normale fiets. Relatief zwaar: Een elektische fiets is al snel 5 kg zwaarder dan een vergelijkbare normale fiets.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Een e-bike met een batterij van 200 watt haalt met flinke ondersteuning van de motor dus ongeveer 25 km. Maak je minder gebruik van de ondersteunende motor dan haal je 40 km. Hoeveel km gaat een accu van een elektrische fiets mee? Dat hangt dus grotendeels af van de accu.
Bij verkeerd gebruik kan een lithium-ionbatterij spontaan ontbranden of zelfs ontploffen. Bijvoorbeeld door blootstelling aan hitte of contact met water. Maar ook door het gebruik van niet-originele laders, het overladen van de batterij of door beschadigingen.
Anders dan lithium-ion cilindrische prismatische cellen, die een stijve metalen behuizing hebben, hebben LiPo cellen een flexibele folie-type (polymeer laminaat) behuizing, zodat de accu in allerlei vormen kan worden vervaardigd.
Een LiFePO4 accu is de populairste en beste soort lithium accu die je kunt kopen. In de praktijk zijn LiFePO4 accu's beter dan li-ion accu's. De reden hiervoor is dat een LiFePO4 accu's niet gevoelig is voor warmte en diepe ontlading.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.