Het antwoord hierop is ja. Het is opvallend dat er zo veel vragen zijn over het vaststellen van dyslexie bij hoogbegaafde kinderen. Dyslexie staat namelijk los van intelligentie en er is dus geen verschil met beneden gemiddeld of gemiddeld begaafde kinderen bij het vaststellen van dyslexie.
Als een kind dyslexie heeft en daarnaast ook hoogbegaafd is, dan noemen we dat een dubbeldiagnose of in in het Engels: Twice-Exceptional. Een kind heeft dan 2 kenmerken die op elkaar inwerken, maar elkaar ook maskeren. Door de hoge intelligentie zijn ze bijvoorbeeld in staat om hun dyslexie goed te compenseren.
Vaak vrezen ouders dat een dyslexiediagnose aangeeft dat hun kind minder intelligent is dan leeftijdsgenoten. Toch is dyslexie niet exclusief voor een bepaald intelligentieniveau; het kan individuen treffen met een gemiddeld, bovengemiddeld en hoogbegaafd intellect.
Voor de classificatie of onderkennende diagnose (antwoord op de vraag: 'Is er sprake van dyslexie? ') is een intelligentiebepaling alleen aan de orde om mentale retardatie als eerste diagnose uit te sluiten. Gewoonlijk geldt een IQ van 70 daarvoor als grens.
In werkelijkheid zijn de twee – dyslexie en intelligentie – niet gerelateerd . De misvatting dat kinderen met dyslexie niet intelligent zijn, komt voort uit een paar factoren: Misinterpretatie van prestaties: aangezien dyslexie voornamelijk lezen en schrijven beïnvloedt, kunnen kinderen met dyslexie moeite hebben met academische taken.
Personen met leerproblemen zijn over het algemeen (maar niet noodzakelijkerwijs) bovengemiddeld intelligent. Er ontstaat altijd een discrepantie tussen het gemeten IQ van het individu en het prestatie-IQ. Bijvoorbeeld, het individu kan een gemeten IQ van 125 hebben, maar als gevolg van dyslexie, leesvaardigheden die onder het gemiddelde liggen .
Het antwoord hierop is ja. Het is opvallend dat er zo veel vragen zijn over het vaststellen van dyslexie bij hoogbegaafde kinderen. Dyslexie staat namelijk los van intelligentie en er is dus geen verschil met beneden gemiddeld of gemiddeld begaafde kinderen bij het vaststellen van dyslexie.
Hoewel ADHD geen invloed heeft op je intelligentie, blijven je (cognitieve) prestaties vaak achter. Omdat taken vaak niet lukken, kan dit leiden tot frustraties en een negatief zelfbeeld. Voor kinderen is het op school moeilijk om stil te zitten en voldoende concentratie voor opdrachten op te brengen.
“Dyslexie is een specifieke leerstoornis die zich kenmerkt door een hardnekkig probleem in het aanleren van accuraat en vlot lezen en/of spellen op woordniveau, dat niet het gevolg is van omgevingsfactoren en/of een lichamelijke, neurologische of algemene verstandelijke beperking.”
Twee keer uitzonderlijk of 2e is een term die wordt gebruikt om leerlingen te beschrijven die zowel intellectueel begaafd zijn (zoals vastgesteld door een erkende gestandaardiseerde beoordeling) als leerlingen met leerproblemen, waaronder ook leerlingen met dyslexie vallen.
Bij dyslexie gaat het vaak om beelddenken of conceptueel denken: denken via plaatjes, beelden of filmpjes in je hoofd die soms razendsnel leiden tot een idee, een conclusie, een ontwerp. Oplossingen vóór je zien, terwijl anderen nog over het probleem praten.
PREVALENTIE VAN TWICE EXCEPTIONALITEIT EN DYSLEXIE
De meest voorkomende handicap onder de categorie specifieke leerstoornis is dyslexie. De meeste studenten die als twee keer uitzonderlijk zijn geïdentificeerd, zijn dus begaafde studenten met dyslexie .
100 is het gemiddelde dat overeenkomt met mavo/vmbo-denkniveau. Vanaf een score van 130 spreekt men van hoogbegaafdheid. Met een IQ score tussen de 120 en 130, wordt vaak gesproken over 'meerbegaafd'. Een score van 145 of meer valt in de categorie 'uitzonderlijk begaafd'.
Vanwege hun algemene gevoeligheid moeten dyslectische mensen erg voorzichtig zijn met de omgeving waarin ze leven en werken. Zoals eerder gezegd, is het ergste scenario een open ruimte waar ze erg afgeleid kunnen worden door wat er om hen heen gebeurt.
Jeugdigen met dyslexie hebben vooral moeite met de spelling, het aanleren en toepassen van grammaticale regels en structuren en het zien van overeenkomsten en verschillen tussen de eigen taal en de vreemde taal.
Niet iedereen kan even slim zijn. Naast heel slimme mensen bestaan er ook mensen die laag scoren op een IQ-test.
Zelfs als je een laag IQ hebt, kun je op veel andere manieren slim zijn en veel andere talenten en vaardigheden hebben die niet op één enkele test worden weerspiegeld . Andere factoren zoals hard werken, veerkracht, doorzettingsvermogen en algemene houding zijn belangrijke puzzelstukjes.
Er is een aanzienlijke overlapping van kenmerken tussen mensen met ADHD, een hoog IQ en creativiteit, zoals nieuwsgierigheid, ongeduld, veel energie, lage tolerantie voor verveling, charisma, non-conformisme, risicobereidheid en weerstand tegen autoriteit.
De meeste mensen met dyslexie zijn, op zijn minst, gemiddeld of bovengemiddeld intelligent . Vaak beschouwen kinderen die niet kunnen lezen en spellen zichzelf niet als slim. Het is erg belangrijk dat "dyslectische" studenten al hun sterke punten ontwikkelen. Technologie maakt het leven makkelijker voor kinderen die moeite hebben met lezen en schrijven.
Gelukkig zijn er ook vaardigheden waar dyslectische mensen meestal juist erg goed in zijn, zelfs beter dan de meeste mensen zonder dyslexie. Het gaat dan om visuele, visueel-analytische en ruimtelijke vaardigheden.
Albert Einstein
Hij had een extreem vertraagde spraak en sprak pas vloeiend toen hij 6 jaar oud was. Einstein had ook problemen met het op papier zetten van zijn gedachten, het ophalen van taal en het hardop lezen, allemaal karakteristieke tekenen van dyslexie .
Kinderen die zowel hoogbegaafd als dyslectisch zijn, zijn vaak te herkennen aan de volgende signalen: Veel spellingsfouten.Wel goed mondeling taalgebruik, maar schriftelijk wel problemen.Negatief beïnvloede prestaties (verveling, faalangst, enz.)
Neurodivergent is geen synoniem voor autisme. Er zijn immers talloze manieren om neurodivergent te zijn. Autisme is er slechts een voorbeeld van zoals ook ADHD, dyslexie, dyscalculie, obsessief compulsieve stoornis, epilepsie of het syndroom van Down.
Kinderen met dyslexie leren bij Pica meer dan alleen typen. Blind leren typen heeft een positieve invloed op de schrijf- en leesvaardigheid: alle letters van het alfabet worden doorgenomen, waardoor de letter- en woordherkenningen worden verbeterd. Hierdoor verbeteren de leerprestaties én neemt het zelfvertrouwen toe.