Eigenlijk brouwt de MicroFueler geen benzine, maar (m)ethanol. Het systeem is zeer eenvoudig: door gisting wordt de suiker en het water omgezet in alcohol (wat de courante naam is van ethanol), net zoals bier/wijn wordt gemaakt, alleen dan nu zonder smaak en met de bedoeling de auto erop te laten rijden.
De zogenoemde MicroFueler sluit je thuis aan op het stopcontact en je gooit er vervolgens gist in en bijvoorbeeld suiker of granen. Overgebleven alcohol kan ook, maar ook zaken als groenafval of de schilletjes van amandelen of pistachenoten. Hou je het apparaat goed gevoed, dan komt er zo'n 19 liter per dag uit.
Behalve benzine, LPG en diesel zijn er alternatieve brandstoffen die het milieu minder belasten. Elektriciteit, waterstof, aardgas en groengas zijn van die 'schone' brandstoffen. Ze zijn in Nederland gewoon - in meer of mindere mate - verkrijgbaar.
Koop je direct 30 liter? Dan mag je rekenen op 2,5 tot 3 euro per liter. Bij kleinere hoeveelheden kan die prijs oplopen tot iets meer dan 5 euro per liter. Er zijn ook goedkopere vloeistoffen, maar die zorgen soms voor een ander vlambeeld of zelfs een onaangename walm.
Benzine is het bekendste product dat uit aardolie gewonnen wordt. Een derde van alle olie verandert in brandstof voor transport. Dat is benzine, diesel, kerosine en stookolie.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Wie de investering aandurft, maakt zijn eigen duurzame diesel al voor 20 eurocent per liter. De GreenGenie maakt brandstof van keukenafval. Een liter plantaardige olie erin, een liter biodiesel eruit.
Met de “MicroFueler” kan je namelijk zelf ethanol maken van niks anders dan suiker. De machine sluit je aan op de waterleiding en het stopcontact in de garage. Vervolgens gooi je er een paar kilo suiker in en na een tijdje heb je zuivere ethanol die je gewoon in de tank kan gooien.
Het mengsel bio ethanol/benzine is tot E15 in de meeste reguliere auto's te gebruiken. Wanneer het percentage bio ethanol hoger is kan dit alleen in een hierop aangepaste auto worden gebruikt. Tegenwoordig zijn er al auto's waarmee je op E85 kunt rijden.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
U mag niet rijden met meer dan 0,5 promille (ongeveer 2 glazen) alcohol in uw bloed. Voor beginnende bestuurders gelden andere regels. Het gebruik van alcohol vermindert uw rijvaardigheid, waardoor u sneller een verkeersongeval kan veroorzaken.
“Waterstof staat nog in de kinderschoenen, maar biedt straks een voordeel ten opzichte van stroom via wind en zon: je kunt het opslaan. Voor het zwaardere verkeer (bestel- en vrachtwagens, bussen en scheepvaart, red), zullen ook waterstof en biobrandstoffen als bio-LNG en bio-CNG een grote rol gaan spelen.
Zo maak je zelf een tweetakt-mix
Gebruik de verhouding 1:40 (1 deel olie op 40 delen benzine). Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie. Let op: de dosering kan echter variëren afhankelijk van het type en de leeftijd van de motor.
Hoe wordt biobrandstof gemaakt? Biobrandstoffen worden gemaakt van plantenresten zoals suikerriet, restafval, houtsnippers of algen. Deze biomassa wordt vergist, waarbij ethanol ontstaat. Er zijn speciale velden waar gewassen gekweekt worden voor de productie van biobrandstoffen.
Om zelf likeur te maken, doe je heel eenvoudig alcohol - wodka of gin bijvoorbeeld - met een smaakmaker in een weckpot of glazen fles, die je vervolgens een tijdje laat weken, oftewel macereren. "Aardbeien, ananas, kaneel, gember, vanille, amandel. Je kunt bijna overal likeur van maken", aldus De Koning.
In het buitenland wordt amper accijns gelegd op E85 waardoor de prijs aan de pomp erg laag is. Voor een liter E85 betaalt de automobilist in Duitsland nog geen € 0,90, terwijl in Nederland de adviesprijs rond de € 1,50 schommelt.
Dit artikel is te verkrijgen in onze Blokker winkels.
Alleen de auto's met een dieselmotor kunnen rijden of frituurolie. Je kan naast pindaolie of frituurolie ook best slaolie of zonnebloemolie gebruiken. Alleen het nadeel van deze oliën is dat de motor na een tijdje verstopt raakt en het dan niet meer doet.
Heb je een dieselauto? Dan kan je geheel of gedeeltelijk op plantaardige olie gaan rijden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn hier geen ingewikkelde ombouwingen voor nodig. Mits je het bij gedeeltelijk rijden op plantaardige olie houdt.
Met een dieselmotor kun je op plantaardige olie zoals slaolie rijden. Deze duurzame manier van autorijden belast het milieu minder dan bij het gebruik van fossiele brandstoffen. Slaolierijders dragen minder bij aan vergroten van het broeikaseffect en mogelijk klimaatverandering.
Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met 10 procent ethanol, kun je dat gerust tanken. Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.
VEELGESTELDE VRAGEN OVER EURO 95 EN SUPER 98 BENZINE
Diesel en benzine zijn allebei brandstoffen op basis van koolwaterstoffen, maar ze zijn niet uitwisselbaar.
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.