U kunt zelf de koelvloeistof bijvullen door de draaidop van het expansievat eraf te draaien. Bescherm uw handen hierbij met een doek: het kan zijn dat er nog druk op het systeem staat. Vul de koelvloeistof vervolgens bij totdat het maximumniveau wordt bereikt.
Ik moet koelvloeistof bijvullen, is dat normaal? Absoluut.
Heeft u geen koelvloeistof bij u dan is water een alternatief. Vervolgens kunt u uw auto weer starten en voorzichtig door rijden naar een autobedrijf om uw auto te laten controleren. U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
Wacht tot de motor volledig is afgekoeld. Zo geeft het indicatiestreepje ook het juiste beeld van het niveau van de vloeistof. Zorg dat jouw auto (redelijk) waterpas staat zodat u geen vertekend beeld krijgt. Check uw instructieboekje zodat u zeker weet dat u de goede dop gaat losdraaien.
Het is belangrijk om te wachten tot de motor volledig is afgekoeld voordat u koelvloeistof bijvult, wat doorgaans betekent dat u ongeveer een uur na het rijden moet wachten. Een warme motor kan zorgen voor een uitbarsting van hete vloeistof. Wacht daarom altijd op de juiste temperatuur.
Onvoldoende koeling kan leiden tot grotere problemen:Oververhitting van de motor;Vastlopen van de motor;Breken van de zuigerveren.
HOE U KOELVLOEISTOF AAN UW AUTO OF VRACHTWAGEN TOEVOEGT. Zorg ervoor dat uw motor uit staat en is afgekoeld, dat uw voertuig in Park of Neutral staat en dat de parkeerrem is aangetrokken . Zoek het reservoir voor motorkoelvloeistof; doorschijnend wit van kleur en heeft slang(en) die het met de radiator verbinden. Het reservoir heeft een vulbereik dat op de zijkant is gemarkeerd.
Dit hangt namelijk af van de eisen die autofabrikanten stellen. Naast de verschillende additieven, zijn er ook verschillende kleuren koelvloeistof. Vaak zijn deze rood/roze, blauw, geel of groen. De kleur dient puur ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit te maken.
Koelvloeistof
Als dit lampje tijdens het rijden gaat branden, is je motor oververhit. Doorrijden kan tot ernstige motorschade leiden. Je moet het koelvloeistofpeil controleren en zo snel mogelijk bijvullen.
Verwijder nooit de dop van een radiator of koelvloeistofreservoir als de motor heet is. Koud water toevoegen aan een hete motor kan het motorblok doen barsten. Als uw motor oververhit raakt op de snelweg, ga dan naar de kant van de weg, zet het contact uit en wacht 15 tot 20 minuten tot alles is afgekoeld.
De meeste moderne auto's geven een waarschuwing als de koelvloeistof opraakt. Dit gebeurt door het branden van het koelvloeistof lampje. Dit symbool ziet eruit als een thermometer in een vloeistofreservoir. Zodra je dit lampje ziet branden, is het tijd om actie te ondernemen.
Een liter koelvloeistof kost zo'n 5 euro en vaak gaat er 5 liter in een reservoir. Een 5 liter fles koelvloeistof voor je auto kost tussen de 15 en 20 euro. Het laten bijvullen kost gemiddeld een stuk meer: in een garage komt er namelijk meestal rond de 40 euro aan arbeidskosten bovenop.
Blanke koelvloeistof mag met elke andere kleur koelvloeistof gemengd worden.
Twee verklaringen: een gebarsten koppakking betekent dat er vloeistof in de motor terechtkomt en als stoom verbrandt (waardoor het via de uitlaat ontsnapt en het koelvloeistofniveau daalt). OF er lekt ergens een koelvloeistofleiding in uw auto.
Als er te weinig koelvloeistof in het systeem aanwezig is, kan de motor oververhit raken en sta je al gauw voor een dure reparatie. Als je regelmatig koelvloeistof moet bijvullen, laat de garage dan het koelsysteem controleren en zo nodig repareren.
De koelvloeistof bevindt zich in de meeste modellen in een doorzichtig wit reservoir/expansievat onder de motorkap. Op de buitenkant van dit reservoir kunt u het niveau van de koelvloeistof aflezen. Als het niveau onder het streepje 'minimumniveau' uitkomt, is het nodig om de vloeistof bij te vullen.
Is het veilig om door te rijden als het lampje van mijn motorkoelvloeistof gaat branden? Als het lampje rood is, moet u zo snel mogelijk stoppen en de motor uitzetten. Als het koelvloeistofniveau laag is of er een ander probleem is met uw koelsysteem, kunt u ernstige schade veroorzaken door door te rijden .
Wanneer u een overhitte motor heeft of de temperatuurmeter in het rood komt. Dan kan dit duiden op te weinig koelvloeistof. Ook een laag peil van de koelvloeistof kan dit veroorzaken. Let daarom altijd goed op de signalen van uw auto en vul tijdig bij indien dit nodig is.
In de meeste gevallen gaat het lampje vanzelf uit en anders blijft het uit als je de auto opnieuw start. Helaas is dat niet altijd het geval en zul je toch naar de garage moeten om het check engine-lampje te laten resetten.
Als je op zoek bent naar hoogwaardige koelvloeistof voor je auto, dan is de koelvloeistof van Action de perfecte keuze. In dit artikel zullen we de voordelen van het gebruik van koelvloeistof van Action bespreken en hoe je het kunt gebruiken voor het onderhoud van je auto.
De verkeerde vloeistof kan zorgen voor aantasting van materialen van het koelsysteem en dat moet u natuurlijk altijd voorkomen. Wel zou u tijdelijk bij kunnen vullen met gedemineraliseerd water, voorwaarde is wel dat er geen sprake is van vorst aangezien de beveiliging tegen bevriezing daalt.
Je kan onder de motorkap kijken, het koelvloeistofreservoir zoeken en kijken welke kleur er nu in jouw auto zit. Je raadpleegt het autoboekje van jouw auto, hierin staat vermeld welke koelvloeistof geschikt is voor jouw auto volgens de autofabrikant.
Door de radiator leeg te laten lopen, kun je het meeste van de oude antivries verwijderen, maar er kunnen ook wat koelvloeistof en verontreinigingen achterblijven, die zich vervolgens vermengen met en je nieuwe antivries vervuilen en oververhitting veroorzaken. Je wilt een volledige spoeling, een gedwongen verwijdering van alles wat oud is, zodat je de weg vrijmaakt voor nieuwe vloeistof.
Lekkage: Als het niveau van de koelvloeistof te hoog is kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem. In de waterpomp of radiator kunnen daardoor lekkages ontstaan. Schade aan motoronderdelen: De overmatige druk kan tevens leiden tot schade aan motoronderdelen, zoals de pakkingen, slangen en radiatoren.
Als u de radiator vult, voegt u koelvloeistof toe totdat deze helemaal vol is, net onder de rand van de vulhals . Zoek op het reservoir de markeringen voor FULL en LOW die in het plastic zijn gestempeld. Er kunnen ook indicaties zijn voor HOT en COLD. Voeg bij een koude motor koelvloeistof toe tot de FULL of COLD markering.