Voor een tussentijdse toets kun je niet slagen of zakken zoals op het rijexamen. Wél kun je vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen in het rijexamen dat volgt op de toets. Dat is een mooi voordeel voor het afrijden.
Als je geen tussentijdse toets doet of geen vrijstellen haalt, dan moet je de bijzondere verrichtingen bij het examen nogmaals uitvoeren. Na afloop van de tussentijdse toets krijg je vaak advies over waar je op moet letten en wat beter kan.
Wanneer je examen doet moet je twee bijzondere verrichtingen laten zien. Je mag zelf de plaats kiezen waar je deze uitvoert. Nieuw sinds maart 2019 is dat de stopopdracht is verdwenen. In plaats daarvan is er nu de nieuwe bijzondere verrichting 'recht achteruitrijden' bijgekomen.
Alleen kun je niet slagen of zakken. Wel kun je wennen aan de examensituatie. Je krijgt handige tips van de examinator, waar je iets aan hebt voor het examen. En je kunt vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen op het examen.
Je begrijpt dat deze 2 uitersten een zeer verschillend aantal lessen nodig hebben tot aan het examen waarbij de 1e misschien na 3 lessen al “examenklaar“ is kan dat bij de 2e nog wel maanden duren voor het gewenste niveau bereikt is.
Examenkandidaten die eerst een tussentijdse toets hebben gedaan, hebben meer kans van slagen op het rijexamen. Het slagingspercentage ligt na een tussentijdse toets rond 60%. Bij de kandidaten die zonder tussentijdse toets het eerste rijexamen doen ligt dit een stuk lager, namelijk rond de 47%.
De hellingproef
En tot slot, de gevreesde hellingproef! Dit is één van, zo niet dé moeilijkste bijzondere verrichting die er is. Gelukkig heb je hem daarom ook al meerdere malen geoefend tijdens je rijlessen. Blijf rustig en raak niet in paniek dan moet alles helemaal goedkomen.
Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent.
Als je geen dag meer kunt kiezen, probeer dan wel om een goed tijdstip af te spreken. De slechtste tijd is 08:00 uur 's morgens. Dan slaagt slechts 45,6 procent van de kandidaten. De beste tijd is vlak daarna om 08:55 uur en 09:50 uur, het slagingspercentage is dan hoger dan 52 procent.
Te dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet of onvoldoende voorsorteren. Te ruime of te krappe bochten (soms door nonchalant sturen). Te veel links blijven rijden bij tegenliggers op smalle wegen.
De examinator let op allerlei dingen, zoals: de beheersing van de auto, of je goed voorrang verleent, kijkgedrag, inhalen, in-en uitvoegen op kruispunten en rotondes en bijzondere verrichtingen. Na afloop krijg je een advies van de examinator. De tussentijdse toets duurt 55 minuten (inclusief rit van 35 minuten).
In beginsel moet een verkeersdeelnemer, voordat een bijzondere manoeuvre wordt verricht, al het verkeer voor laten gaan. Voor het naderende verkeer geldt ook dat hinderlijk of gevaarlijk gedrag is verboden.
Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal drie vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen waarvan je er 13 of meer goed moet hebben. Hier mag je dus maximaal twaalf fouten maken.
Een TTT heeft als functie, om te weten te komen hoever je bent gevorderd in je rijopleiding. Zo'n tussentijdse toets wordt afgenomen door een examinator wanneer ongeveer 70 procent van je rijopleiding erop zit. Deze toets is niet verplicht bij de rijopleiding, maar is wel aan te raden.
Een tussentijdse toets is een soort proefexamen. De toets duurt even lang ( 55 minuten ) als een rijexamen en je moet dezelfde dingen doen. Zo kun je alvast wennen aan de examensituatie. Voor een Tussentijdse toets moet je minimaal 16,5 jaar zijn én geslaagd zijn voor je theorie-examen.
Dus 52% van de mannen en 61% van de vrouwen doet één of meer keren herexamen. Ongeveer 20% zakt vier of meer keer. Gemiddeld slagen kandidaten na 2½ keer examen doen. Er slagen ongeveer 10% meer mannen dan vrouwen, bij de eerste keer en bij de herexamens.
Andere 'gemakkelijke' landen zijn Frankrijk, Ierland, Italië, China, Rusland en Slowakije. Het moeilijkste land om je rijbewijs te halen is Kroatië, waar je gemiddeld ongeveer 85 rijlessen nodig hebt voordat je je examen kunt afleggen.
De algemene regel is dat je nooit tweemaal dezelfde examinator zal hebben. Maar soms kan het niet anders doordat de andere collega's al weg zijn bijvoorbeeld. Een examinator kan je niet weigeren, tenzij je geen examen wenst af te leggen en meteen betaalt voor een nieuw examen.
Maastricht, Horn, Almelo, Sittard en Urmond blijken toplocaties te zijn om je rijbewijs te halen. De slagingspercentages liggen op deze plekken met zestig procent een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde. Aan de onderkant halen Rotterdam en Barendrecht niet eens de 40 procent.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
Het rijexamen B krijgt op 25 maart 2019 een update. Dit houdt onder meer in dat het gebruik van een navigatiesysteem standaard wordt in het onderdeel 'zelfstandig route rijden' van het autopraktijkexamen.