Je kan wifi in het vliegtuig op twee manieren leveren: via de grond, en via satelliet. Vooral laagvliegende vliegtuigen hebben iets aan de eerste vorm. Een antenne aan de onderkant van het vliegtuig zoekt contact met nabije telefoonmasten.
Is wifi in het vliegtuig duur? De prijzen voor wifi in het vliegtuig verschillen behoorlijk per luchtvaartmaatschappij. Gemiddeld kun je zeggen dat je tussen de €10,- en €50,- betaalt voor het gebruik tijdens een vlucht, afhankelijk van de vluchtduur, het gewenste aantal MB's of de gebruikte device.
Wifi-diensten kunnen gebruikt worden aan boord van alle Airbussen A350, A321neo-vliegtuigen, sommige Boeings 777 en Airbussen A330 op een hoogte van ongeveer 3 kilometer.
In het vliegtuig maak je gebruik van twee soorten verbindingen. Boven zee is dit meestal een satellietverbinding die in het vliegtuig wordt omgezet tot een Wi-Fi signaal. Boven land kan er gebruikt gemaakt worden van air-to-ground netwerken.
Gelukkig is het entertainment aan boord de afgelopen tien jaar exponentieel verbeterd. Nu bieden steeds meer luchtvaartmaatschappijen wifi aan boord met de mogelijkheid gratis berichten te versturen via apps zoals Facebook Messenger, WhatsApp en Viber.
Omdat het best duur is om de technologie aan vliegtuigen toe te voegen en aan te bieden, moet je meestal betalen voor het gebruik. Gratis wifi vind je slechts bij enkele buitenlandse luchtvaartbedrijven, waaronder JetBlue Airways, Emirates, Qatar Airways, Aer Lingus en Air New Zealand.
Toestel aan, alle functies uit
In de vliegtuigmodus bent u dus niet bereikbaar. Ook kunt u zelf geen contact opnemen met anderen. Maar allerlei zaken waarvoor geen verbinding nodig is, blijven gewoon werken. U kunt rustig een spelletje doen of een notitie maken.
In de accu van een powerbank zit het brandbare materiaal lithium. Lithium is een brand- en explosiegevaarlijke stof. Het is vaak maar een hele kleine hoeveelheid, maar toch is dit risicovol. Mocht een accu om een of andere reden oververhit raken, kan dit zorgen voor kortsluiting in de batterij met brand als gevolg.
Hoe werkt het? Aan boord gaat u naar het KLM Portal, met interessante gratis informatie. Wanneer het toestel een bepaalde hoogte heeft bereikt, kunt u een WiFi voucher aanschaffen en deze meteen gebruiken om te kunnen mailen, chatten en internetten. De kosten bedragen circa twintig euro per vlucht.
Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) laat weten dat dat vanaf nu niet meer nodig is. Ook hoef je je telefoon tijdens de vlucht niet meer in vliegtuigmodus te zetten, wat in principe betekent dat je mag bellen en internetten in het vliegtuig.
Met de Twelve South AirFly Pro kun je AirPods of een draadloze Beats-koptelefoon gebruiken voor het entertainmentsysteem in een vliegtuig, apparaten in de sportschool of op andere plekken waar je wel een bekabelde aansluiting hebt maar geen Bluetooth-verbinding.
De vliegtuigen vangen 4G signaal op en zetten dit om tot een WIFI netwerk. Hier kun je als passagier gebruik van maken door middel van een inlog code op het aangegeven WIFI netwerk.
Zet je mobiele telefoon in vliegtuigmodus zodra het cabinepersoneel dit aangeeft. Vliegtuigmodus dient aan te blijven staan gedurende de hele vlucht. Sommige mensen kiezen er voor om hun mobiele telefoon de hele vakantie in vliegtuigmodus te laten staan. Zo kunnen ze de hele vakantie genieten van een digital detox.
In het vliegtuig zijn wifi-ontvangers geplaatst. Dit netwerk staat in contact met een antenne bovenop het vliegtuig. Die verzendt het dataverkeer met de snelheid van het licht naar de dichtstbijzijnde satelliet, die het direct doorstraalt naar een grondstation.
Zendmasten of satellieten
Dat signaal wordt in het vliegtuig via een wifi-systeem verspreid. Voor vliegen boven zee of andere gebieden zonder masten wordt gebruikgemaakt van satellieten. In de VS heeft het bedrijf Gogo daartoe afspraken gemaakt met twee satellietbedrijven (SES en Intelsat).
De meeste draadloze hoofdtelefoons werken via Bluetooth, en dat mag in principe: Bluetooth is draadloze technologie die via radiostralen werkt (net als wifi), maar de afstand is erg kort. Aan boord van een vliegtuig is een noice cancelling hoofdtelefoon echt geen overbodige luxe.
Hallo. KLM heeft universele stopcontacten aan boord van de Airbus A330-, de Boeing 777- en de 787 Dreamliner-toestellen. Aan boord van de Boeing 737-toestellen hebben passagiers die in Business Class of op een Economy Comfort-stoel reizen toegang tot een stopcontact.
De kans op schade aan jouw laptop of tablet is een stuk kleiner als je het apparaat meeneemt in de handbagage. Toch kan het apparaat ook dan nog beschadigen. Tijdens de vlucht kan jouw rugzak of trolley namelijk gaan schuiven in de bagagevakken. Dit kan schade aan het apparaat tot gevolg hebben.
Je handbagage en accessoire mogen bij elkaar max 10 kg. wegen en de maten zijn inclusief wielen en handgrepen. Wil je meer meenemen? Boek dan ruimbagage bij.
Aangezien je in vliegtuigmodus niet kan bellen, geen berichten kan verzenden en niet op het internet kan surfen, schakelen heel wat mensen hun toestel gemakshalve gewoon uit. Muziek beluisteren die op je telefoon is opgeslagen kan je echter gerust blijven doen.
Dat doe je door je vliegtuigmodus in te schakelen. Hiermee zet je je internetverbinding ook uit. Zodra je dit hebt gedaan, kun je de berichten bekijken zonder een leesbevestiging te sturen.
De wekker gaat af in vliegtuigstand, want dan werkt 'ie gewoon. Je zet 'm uit, draait nog een keertje om en drentelt na de snooze richting douche.