De app heeft een chatfunctie die het gesprek vertaalt in uw taal. Dit is niet mogelijk als u met 112 belt. Medewerkers van de meldkamer starten een chatgesprek als zij merken dat praten lastig gaat. Of als u dit bij het instellen van de app heeft aangegeven.
Chat met de meldkamer via 112NL app
De 112NL app is een aanvulling op 112 bellen. Als u niet goed kunt horen, praten of een andere taal spreekt, maakt u via de 112NL app contact met de meldkamer. Download de 112NL app voor iOS of Android.
Aan de app 112NL, die te downloaden is voor iOS en Android, is jaren gewerkt. Mensen kunnen in de app hun persoonlijke kenmerken aangeven, die bij het maken van een melding worden meegestuurd naar de meldkamer. Zo kan de centralist de melder beter en sneller helpen, aldus de politie.
Het alarmnummer 112 is in principe altijd bereikbaar. Maar het is niet uit te sluiten dat u 112 soms even niet kunt bereiken.
Als je een smartphone hebt , kan je deze app app 112 BE als alternatief gebruiken voor het keuzemenu . Via de app kijk je op het icoontje van ziekenwagen, brandweer of politie, afhankelijk van welke keuze je nodig hebt. Je wordt na je keuze verbonden met de bevoegde noodcentrale zonder het keuzemenu te horen.
De 112-Nederland app meldt 112 noodberichten in de omgeving van je mobiele telefoon en op zelf op te geven locaties. De app meldt alle relevante en actuele P2000 meldingen van het C2000 netwerk van de hulpdiensten: politie, brandweer, ambulance, KNRM en anderen in uw omgeving.
Wanneer u 112 belt, geef dan door: wat er aan de hand is; waar er hulp nodig is; welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.
Je kan het nummer 112 bellen met een vaste of mobiele telefoon. Het Europese noodnummer is overal gratis.
Het alarmnummer 06 - 11, waarmee mensen in een noodsituatie snel de politie, brandweer of ambulance kunnen bereiken wordt in de praktijk vaak misbruikt. Soms wordt een misbruikpercentage van 75 procent geregistreerd. Het percentage kinderen onder de misbruikers is hoog. Zij bellen vaak op de vrije woensdagmiddag.
Het nummer 112 bel je bij een noodsituatie. Je komt terecht bij de provinciale 100-centrale van de hulpdiensten, die de politie, de brandweer of een medisch team ter plaatse kunnen sturen. Op termijn zal 112 de nummers 100 en 101 vervangen.
Telefoongesprekken kunnen afgetapt worden door politie, het Openbaar Ministerie en de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Bij de meeste chatdiensten zoals WhatsApp en Signal kan dat niet. Er is geen wettelijke aftapbaarheidsverplichting voor de apps, bovendien is er praktisch gezien niet eens een ingang.
Het Politie WhatsApp nummer is 06 – 12 20 70 06. Het is handig om dit nummer bij de contacten in uw telefoon op te nemen.
Via de 112NL app krijg je contact met een meldkamer in Nederland en start de centralist indien noodzakelijk een chatgesprek. Ook kun je aangeven in welke taal je wilt communiceren. De app kent een vertaalfunctie met 109 talen, die ook tijdens het chatten kan worden gebruikt.
Als je 112 belt komt de oproep binnen bij de landelijk centrale meldkamer in Driebergen.
Via de app 112NL kun je appen én sms'en naar de alarmcentrale. Door de app te gebruiken, krijgt de alarmcentrale direct allerlei informatie. Bijvoorbeeld je naam en welke hulpdienst je nodig hebt. De app is er voor Android en iOS.
Dat doen we nu natuurlijk met 112 Nederland. In deze app krijgt u in een zelf op te geven straal rond uw locatie precies te zien wat er allemaal gebeurt en elke melding kunt u op een Google-kaart terugvinden. Ook kunt u aanvullende locaties opgeven. Download '112 Nederland' hier.
de medische spoeddienst: 100 en 112. de brandweerdiensten: 100 en 112. de politiediensten: 101 en 112. de civiele bescherming: 100 en 112.
Bellen naar 0900-8844 kost dus extra geld. Boven de normale gesprekskosten komt een starttarief van 9,51 cent + 2,8 cent per minuut. Dit betekent dat een 0900-gespek gemiddeld 20 cent extra kost.
In 2017 waren dat er bijvoorbeeld 2,6 miljoen. Maar daarbij valt wel op te merken dat zo'n twee derde daarvan terecht is. Dat komt neer op 1,9 miljoen 112-meldingen in een heel jaar. Dat betekent meer dan 4.500 gesprekken per dag en gemiddeld zo'n 200 telefoontjes per uur.
Vaak gaat het daarbij om broekzakbellers; het bellen van het alarmnummer is mogelijk zonder dat het toestel van de toetsblokkering wordt gehaald. Broekzakbellers krijgen altijd een sms als ze per ongeluk 112 hebben gebeld. Op het bellen van het noodnummer zonder goede reden staat een boete.
Gelukkig zijn de kosten voor een ambulance en het eventuele vervoer naar het ziekenhuis opgenomen in de basisverzekering van je zorgverzekering. Er moet dan wel sprake zijn van medisch noodzakelijk vervoer en een enkele rit mag niet langer zijn dan 200 kilometer. De kosten worden dus betaald door je zorgverzekering.
De 112medewerker neemt op met: “112, wie wil je spreken: politie brandweer of ambulance?” Daarna verbinden ze het gesprek door naar de juiste dienst die je verder kan helpen. De centralist van de politie wil precies weten wat er aan de hand is en bekijkt dan wat er daarna moet gebeuren.
U kunt met een mobiel zonder beltegoed of (geldige) simkaart toch per ongeluk 112 bellen. Dit kan als de batterij niet leeg is. Op het scherm verschijnt 'noodoproep'. Als u dan de beltoets indrukt, belt u automatisch naar de alarmcentrale.
Bel dan 0900-8844! Op dit nummer kunt u terecht met al uw niet-spoedeisende vragen en problemen. Zonodig wordt u snel doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde politiebureau.