Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
Hoelang een koppeling meegaat is afhankelijk van de bediening. Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Als u ontkoppelt, belast u de drukgroep, de lagers van de drukgroep, de drukvingers van de koppeling. Wanneer deze slijtage vertonen kan uw auto een ander geluid geven – bijvoorbeeld een gierend geluid – bij het ontkoppelen.
Wanneer de auto moeizaam accelereert, ook wanneer de toerentallen wel hoog liggen, geeft de auto een bepaald geluid af, alsof je met een Variomatic optrekt. En dan weet je meteen waarom het slippende koppeling heet. Bij hoge belasting kan het aanvoelen alsof de auto uit zijn versnelling schiet.
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro. Tijdens het vervangen gaan wij aan de slag met de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep van het merk LuK. Wanneer een koppeling wordt vervangen, is het vaak ook zo dat de transmissie olie ververst moet worden.
Een gemiddelde monteur zal er bij een gemiddelde auto daarom al snel drie tot vijf uur mee bezig zijn. Koppelingsplaten vervangen gaat stap voor stap: De aandrijfassen worden losgehaald van de versnellingsbak. De monteur haalt vervolgens ook de bekabeling en bouten los van de bak.
Andere oorzaken van een versleten koppeling kunnen zijn: Te laag oliepeil / lekkende versnellingsbak. Verkeerde manier van schakelen door eigenaar van de auto. Te vaak te hoge toeren maken.
Wanneer de koppelingsplaat zo dun is geworden dat hij slipt, treden serieuze problemen op. De auto zal moeite hebben met schakelen en op een gegeven moment zelfs helemaal niet meer vooruitkomen. Laat het niet zover komen. Door je koppeling op tijd te laten vervangen, voorkom je onveilige situaties op de weg.
Schakel de hoogste versnelling in met de handrem van de auto stevig aangetrokken. Laat nu de koppeling langzaam opkomen. Als de koppeling defect is, zal de motor gewoon blijven draaien en zullen er geen veranderingen optreden.
Is uw versnellingsbak kapot? Rijd er niet mee door en laat uw auto zo snel mogelijk controleren! Doorrijden met een kapotte versnellingsbak kan namelijk veel schade aanrichten aan uw auto en reparatie moeilijker en duurder maken.
Hoe komt het dat de auto niet meer schakelt? Wanneer de auto niet meer schakelt, kan dit verschillende redenen hebben. In de meeste gevallen gaat het om een kapotte koppeling. Om te kunnen schakelen, moeten alle tandwielen in een vrije positie zijn waarbij zij geen contact hebben met andere tandwielen.
Het vervangen van de versnellingsbak kost helaas een stuk meer. Een geheel nieuwe versnellingsbak is namelijk prijzig. Reken op zo'n 2.500 euro.
Schakelen zonder koppeling naar een hogere versnelling is heel eenvoudig. Hou hem in z'n eerste versnelling (of welke versnelling je dan ook zit) en laat het gas los. Trek heel lichtjes aan de pook in de richting die hij op moet, maar trek niet hard genoeg om hem uit z'n versnelling te halen.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Het gevolg van het laten slippen van de koppeling, is dat de koppelingsplaat heel erg heet wordt. Zo heet zelfs, dat hij begint te roken. Geen paniek, de boel staat niet in de brand. Hulp van een sleepauto of garage is in dit geval niet nodig, je moet hem gewoon even af laten koelen.
Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in de vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen. Je kan lang doorrijden met een versleten druklager.
Geen voet op koppeling
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Kenmerken van een kapotte drukgroep
Wanneer de drukgroep slijtage vertoont, kun je andere, vreemde geluiden horen tijden het rijden en vooral tijdens het ontkoppelen. Een voorbeeld hiervan is een gierend geluid. Dit kan komen doordat de vingers versleten of afgebroken zijn, of doordat het de diafragmaveer gebroken is.
Bij het nemen van de bocht met de koppeling ingedrukt zal je snelheid veel lager zijn, terwijl je als je niet de koppeling indrukt de motor stationair de snelheid blijft aanhouden. Wat misschien ook is, is dat je stuurtechniek niet snel genoeg is om de bocht aan die snelheid te nemen.
Droogsturen is erg slecht voor de banden én de stuurinrichting. Enkele centimeters rijden is al genoeg om veel slijtage te voorkomen. Wanneer het keren in een straat niet lukt in 3 bewegingen zie ik het liever in 5 bewegingen, al rijdend, dan te gaan droogsturen.
Ga een keertje naar een verlaten plek/parkeerplaats waar je niemand tot last bent. En dan laat je heel erg langzaam de koppeling opkomen. Als de auto begint te bibberen hou je de koppeling vast, dus even niet verder laten opkomen. Als de auto dan niet meer bibbert kun je de koppeling langzaam los laten.
Tip van de Wegenwacht: rijd niet met een slippende koppeling. Dat wil zeggen: laat nooit de koppeling erg langzaam opkomen of maar half opkomen. Daarvan slijt de koppelingsplaat zeer snel – dat is een dure reparatie – en het kan op vakantie zelfs voor paniek zorgen!
De slijtage van de koppeling hangt heel erg af van het gebruik (veel korte stukjes rijden, caravan trekken etc.), maar vanaf zo'n 150.000 – 200.000 km kun je normaliter te maken krijgen met een versleten koppeling. Er is geen lampje in de auto dat aangeeft dat je koppeling versleten is.
Wanneer de koppeling versleten is, zal deze moeten worden vervangen. Het vervangen van een versleten koppeling is in principe niet moeilijk, maar wel tijdsintensief. Wilt u zelf de koppeling vervangen, dan zal dit zeker een paar uur in beslag nemen.