Als de slijtage te groot is, kunt u de koppeling niet meer bedienen en kunt u dus niet verder rijden. Bovendien kunnen andere onderdelen van de koppeling beschadigd raken.
Hoe herken je een defect druklager
Het geluid verandert meestal wanneer het koppelingspedaal wordt ingedrukt. In ernstige gevallen zijn er problemen met de keuze van de versnelling, want als het druklager of de ontgrendelhendel beschadigd is, kan de koppeling niet meer goed worden gescheiden.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
Een druklager dient u op tijd te vervangen. Het lager is een belangrijk onderdeel in uw voertuig, deze zorgt er namelijk voor dat de koppelingsplaat wordt vrijgegeven. Dat houdt in dat het druklager ervoor zorgt dat uw auto in een versnelling gezet kan worden.
Aan de kant van de versnellingsbak zitten de drukveren, druklager en de drukgroep. Tussen beide in zit de koppelingsplaat. Wanneer u de koppeling in druk, duwt u als het ware de drukveren tegen de druklager aan. De druklager zorg er vervolgens voor dat de drukgroep iets terug trekt.
Een zacht fluitend of piepend geluid dat optreedt wanneer het koppelingspedaal wordt ingetrapt en vaak direct daarna stopt. De koppeling “slipt”. De auto accelereert niet zoals gewenst, ook al bent u van versnelling veranderd.
Een versleten koppeling kondigt zich in de meeste gevallen aan door te gaan slippen. De auto komt maar traag in beweging als u het koppelingspedaal laat opkomen. U kunt het ook merken bij het rijden. Wanneer u plotseling gas geeft hoort u het toerental wel oplopen, maar de auto reageert er maar amper op.
Trillingen en knarsend geluid
Bij een kapot vliegwiel, is een soepel pedaal niet wat u voelt. U kunt trillingen verwachten zodra u uw voet op de koppeling plaatst of wanneer u de koppeling indrukt. De trillingen worden meestal sterker wanneer u het koppelingspedaal indrukt.
Het vervangen van de koppelingscilinder bedraagt tussen de €300 en €800. Bij het vervangen van de koppelingscilinder vervangt een monteur vaak de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep. Ook de transmissieolie wordt door de specialist ververst.
Geen voet op koppeling
Helaas is dit gedrag erg slecht voor de koppeling. Het is raadzaam om het pedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot grotere slijtage en een kortere levensduur.
De gemiddelde vervangingskosten voor wegwerplagers variëren tussen € 400 en € 1500, waarbij bijna al die kosten arbeidskosten zijn. Dat komt omdat een druklager doorgaans slechts tussen de € 10 en € 30 kost.
De druklager is een onmisbaar onderdeel in je auto en het is van groot belang dat het goed functioneert. Dit onderdeel zorgt er namelijk voor dat de koppelingsplaat vrij wordt gegeven en dat je een versnelling kunt gebruiken. Als je koppeling niet meer naar behoren werkt, is het tijd om hem te vervangen.
Vermogensverlies bij het schakelen.
Wanneer de auto moeizaam accelereert, ook wanneer de toerentallen wel hoog liggen, geeft de auto een bepaald geluid af, alsof je met een Variomatic optrekt. En dan weet je meteen waarom het slippende koppeling heet.
Als een koppeling een brandlucht geeft, betekent t dat ie doorslipt. Dat kan aan de combinatie van je linker en je rechtervoet liggen, maar als dat is bij gewoon rustig optrekken, dan kan t toch zijn dat je koppelingsplaten (of drukgroep e.d.) aan vervanging toe zijn.
Vooral in de bergen en met caravans een veelvoorkomend probleem. Tip van de Wegenwacht: rijd niet met een slippende koppeling. Dat wil zeggen: laat nooit de koppeling erg langzaam opkomen of maar half opkomen. Hierdoor slijt de koppelingsplaat zeer snel en dat is een dure reparatie.
Een koppelingsplaat kost gemiddeld tussen de 50 en 150 euro. Dit is exclusief de arbeidskosten voor het vervangen. De prijs van een hele nieuwe koppeling hangt ook af van het type auto. Gemiddeld liggen de kosten tussen de 300 en 800 euro, met uitschieters.
De koppelingscilinder zit achter het rempedaal en is een belangrijk onderdeel van het koppelingssysteem.
Op het moment dat je het koppelingspedaal indrukt, wordt er een vloeistofdruk opgebouwd. Dit vindt plaats in de zogenaamde commandocilinder die zich achter het rempedaal bevindt. Vervolgens gaat de vloeistofdruk naar de koppelingscilinder. Deze wordt ook wel hoofdkoppelingscilinder of werkcilinder genoemd.
Houd daarom rekening met kosten tussen de 400 en 1200 EUR afhankelijk van de auto, voor een totale vervanging van de koppeling.
Een vliegwiel brengt het vermogen van de motor over op de transmissie, wat invloed kan hebben op het vermogen van je voertuig. Als het vliegwiel van de auto kapot is, kan dit leiden tot verlies van vermogen naar de wielen en zelfs resulteren in een ongeval.
Rammelend geluid met stationair draaiende motor. Trillingen tijdens het accelereren/rijden. Een na-schokje na abrupt gas los laten.
Een kapot vliegwiel is er een van, als gevolg van de door de frictie in de koppeling veroorzaakte hitte. Het overbodige gebruik van de koppeling kan zulke problemen met het vliegwiel veroorzaken.
Schakel de hoogste versnelling in met de handrem van de auto stevig aangetrokken. Laat nu de koppeling langzaam opkomen. Als de koppeling defect is, zal de motor gewoon blijven draaien en zullen er geen veranderingen optreden.
Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in de vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen. Je kan lang doorrijden met een versleten druklager.
Het vervangen van de koppelingsplaat, drukgroep en druklager zal ongeveer 4 uur in beslag nemen. Het gemiddelde uurloon van een garage is €100 per uur, reken dus op ongeveer €400 uurloon. De onderdelen voor de koppeling kosten ongeveer €200.