Als je vermoedt dat de bougie kapot is, is het beter om niet door te rijden. Doorrijden met een kapotte bougie kan de motor beschadigen en de reparatiekosten verhogen.
Omdat de meeste automotoren meerdere cilinders hebben, kunt u technisch gezien rijden met slechts één van de bougies in werking. Helaas kan het missen van een of meer functionele bougies leiden tot instabiliteiten in de krukas van uw motor, wat ernstige schade aan uw voertuig kan veroorzaken .
Wanneer een bougie versleten is, dan kunt u dit vaak herkennen aan een aantal symptomen. Het meest voorkomende symptoom is een hapering van de ontsteking. In sommige gevallen zal de auto zelfs helemaal niet meer starten. Voor de ontbranding van de motor zullen de bougies namelijk moeten vonken.
Slecht functionerende bougies veroorzaken motorproblemen, waaronder misfires, moeilijke starts, verminderd brandstofverbruik, onregelmatig stationair draaien en gebrek aan acceleratie. Rijden met een defecte bougie zal moeilijk zijn omdat de motor mogelijk niet meer functioneert.
Net als filters, pakkingen en olie behoren bougies tot de slijtagedelen van een auto. Omdat er voortdurend vonken worden gevormd, slijten de elektroden. De afstand tussen de middenelektrode en de massa-elektrode wordt groter. De vonk kan moeilijker overspringen, wat voor de genoemde problemen kan zorgen.
Als je vermoedt dat de bougie kapot is, is het beter om niet door te rijden. Doorrijden met een kapotte bougie kan de motor beschadigen en de reparatiekosten verhogen.
Als de kapotte bougie kapot gaat, met name het keramische deel, moet u onder geen beding proberen uw motor te starten. Dit kan direct onherstelbare schade veroorzaken en in plaats van alleen de cilinderkop te verwijderen, moet u de hele motor opnieuw opbouwen.
Als u de symptomen van een kapotte bougie niet op tijd aanpakt, kan het zijn dat u pingelende geluiden in de motor hoort. Dit is een zeer ernstig probleem dat in 100% van de gevallen kan leiden tot ernstig motorfalen en mechanische schade aan belangrijke onderdelen, zoals zuigerkoppen, compressieveren, kleppen en de cilinders van de motor zelf.
We raden af om rond te rijden met een kapotte cilinder . Één kapotte cilinder leidt waarschijnlijk tot een andere, waardoor uw motor nog meer vermogen verliest. Dit kan uw voertuig onvoorspelbaar maken, waardoor u een groter risico loopt om in een ongeluk terecht te komen.
Bougies kunnen echter afbreken, vooral bij motoren die langere tijd hebben stilgestaan .
De motor schokt, je hoort sputterende geluiden, het vermogen daalt - met name wanneer de auto vanuit stationair draaien wegrijdt. De rijkwaliteit wordt voelbaar minder.
Bij een viercilindermotor moet u dus minimaal vier bougies vervangen, bij een achtcilinder minimaal acht. De exacte materiaalkosten zijn afhankelijk van welke motor er in uw auto zit. Reken voor een normale viercilindermotor op materiaalkosten van rond de 40 tot 60 euro.
Deze bougies zijn voorzien van iridium.Dit maakt dat ze een langere levensduur hebben, de bougies zijn hierdoor wel prijzig wat de hoge prijs kan verklaren. De prijs is opgebouwd uit materiaal en arbeid, ook het vervangen zal ongeveer een half uur in beslag nemen.
Een enkele bougie die het brandstof-luchtmengsel niet kan ontsteken, kan een motorstop veroorzaken . Het kan resulteren in onvolledige verbranding en schade aan de katalysator van de auto. Defecte bougies kunnen ervoor zorgen dat de auto startproblemen vertoont.
Hoe lang kun je rijden met een misfiring cilinder? In de meeste auto's kun je theoretisch duizenden kilometers rijden met een misfiring cilinder. De andere cilinders van de motor blijven vermogen produceren.
Een van de meest voorkomende indicaties dat er iets mis is met een cilinder, is een merkbare afname in motorvermogen. Je auto kan moeite hebben met accelereren of niet de prestaties leveren die je gewend bent.
Hoe langer u het probleem negeert en doorrijdt ondanks de ontstekingsfout, hoe groter de kans dat uw motor ernstige schade oploopt.
Het is niet verstandig om met een auto te rijden waarbij een cilinder niet meer werkt. Het kan tenslotte een grotere schade veroorzaken en de auto mist vermogen.
Wanneer de juiste bougies zijn geplaatst, zal de auto brandstof efficiënt verbranden. Maar met de verkeerde bougies start de motor mogelijk helemaal niet . Als u niet oplet, kan het starten van uw voertuig leiden tot overstroming van brandstofleidingen omdat de vonk niet ontsteekt.
De meeste auto's hebben vier bougies. Dit heeft te maken met het aantal cilinders. Als je en motor hebt met drie cilinders hebt meestal drie bougies. Daarnaast zijn er auto's met vijf, zes, acht, tien of twaalf cilincers.
Dieselmotoren zijn motoren met compressieontsteking. Dit betekent dat ingespoten brandstof ontbrandt zonder dat er een vonk nodig is.
U kunt bougies altijd zelf vervangen als u een bougie en momentsleutel heeft en de nodige ervaring heeft. Zorg er vooraf voor dat de bougies in het voertuig passen (controleer constructie en calorische waarde) en werk met koude motor.
Versleten of vervuilde bougies zijn een van de meest voorkomende oorzaken van misfires van motoren . Deze kleine maar cruciale componenten leveren de vonk die de brandstof in uw motor ontsteekt. Als ze niet goed werken, zal uw motor niet op alle cilinders vuren.
Neem een multi meter en zet deze op weerstand meten, op 20 K is goed. Raak nu met 1 van je pennen de bovenkant aan van de bougie, waar dus de bougiekabel op zit. Raak nu met de andere pen de elektrode van de bougie aan. Lees nu de waarde op de multimeter.