Onze tip: U kunt in principe niet zomaar onder een contract uit. Maar dat kan wel als 1) de andere partij de gemaakte afspraken niet nakomt, dan kunt u dus ontbinden, of 2) als er sprake was van bijvoorbeeld bedrog, bedreiging of misleiding, dan kunt u het contract vernietigen als u dit kunt bewijzen.
Ook zonder proeftijd, maar met een tussentijdse opzegmogelijkheid, kan een werknemer voorafgaande aan de eerste werkdag de getekende arbeidsovereenkomst intrekken. Dit geldt bovendien ook voor een werkgever. Echter, hij of zij moet hiervoor rekening houden met andere wettelijke regels.
De wet bepaalt in artikel 6:265 BW (wel) dat een overeenkomst onder omstandigheden kan worden ontbonden. Een overeenkomst kan (pas) worden ontbonden wanneer de andere partij tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen; oftewel wanneer afspraken niet worden nagekomen.
Er zijn verschillende voorwaarden voor een rechtsgeldige overeenkomst. Zo moet er een aanbod zijn gedaan die voldoende bepaalbaar is en moet dit aanbod zijn aanvaard. Alle partijen moeten de wil hebben om de overeenkomst aan te gaan volgens de besproken inhoud en voorwaarden. Deze wil moet ook zijn verklaard.
Een vrijblijvende offerte wordt een overeenkomst als beide partijen ermee akkoord gaan. Je kan altijd nog de voorwaarden van jouw aanbod wijzigen of jouw aanbod intrekken. Dit kan voordat de klant het aanbod heeft aanvaard maar ook direct erna. Dit moet dan wel direct nadat de offerte is geaccepteerd.
Na het tekenen van het koopcontract heeft u nog 3 dagen bedenktijd. De bedenktijd gaat in op de dag nadat u het koopcontract heeft ontvangen. Tijdens de bedenktijd kunt u als koper alsnog afzien van de koop.
In het contract moet staan dat u een bedenktijd hebt van 14 dagen. In het contract moet staan hoe en bij wie u kunt melden dat u het product of de dienst niet wilt. Er moet een naam en adres van het bedrijf in staan.
Kan ik nog weg? De wet bepaalt nergens dat de uitvoering van de overeenkomst reeds begonnen moet zijn, om ze te kunnen beëindigen.
In de wetgeving is niets geregeld over de rechtsgeldigheid van een handtekeningstempel. Plaatst u uw eigen handtekening met een stempel, dan blijft deze ondertekening rechtsgeldig. U kunt de handtekening dan niet achteraf intrekken.
In de basis zijn alle soorten overeenkomsten rechtsgeldig. Of je deze nu mondeling hebt gemaakt, afspraken hebt gemaakt via WhatsApp of een contract hebt opgesteld en dat hebt laten ondertekenen. De manier waarop je een overeenkomst sluit, maakt dus niet uit voor de rechtsgeldigheid ervan.
Opzeggen. Indien u de overeenkomst wil opzeggen, moet u dit schriftelijk laten weten aan de andere partij. Ook moet hierin staan per wanneer u de overeenkomst wil opzeggen. In de overeenkomst staat hoe het opgezegd kan worden, met een aangetekende brief of per e-mail.
Als u iets in een winkel koopt, geldt er geen bedenktijd. Bijvoorbeeld bij de aankoop van een bankstel of keuken. Als u het product dan niet meer wil, kan de verkoper annuleringskosten vragen. Soms staan deze annuleringskosten in uw koopovereenkomst of algemene voorwaarden.
Opzegtermijn met vast contract
Dit betekent dat u 1 maand van tevoren uw contract moet opzeggen. Het gaat om een kalendermaand. De opzegtermijn gaat in vanaf de 1e van de volgende maand. Stel: u wilt per 1 april uit dienst, dan moet u uw contract uiterlijk voor 1 maart schriftelijk opzeggen.
Je kunt je ontslag per mail indienen, maar het is niet je beste optie. Als je een ontslagbrief per mail verstuurt, bestaat de kans dat je werkgever de mail niet ontvangt of niet leest. In dat geval geldt je ontslag niet. Het is pas officieel als je weet dat je werkgever ook van je ontslag op de hoogte is.
Een aanbod (bijvoorbeeld tot het aangaan van een arbeidsovereenkomst) kan alleen ingetrokken worden tot het moment dat de andere partij (bijvoorbeeld de kandidaat-werknemer) de mededeling dat hij het aanbod aanvaardt, verzonden heeft.
Is een offerte bindend? Nee, een offerte is een vrijblijvend aanbod. Op basis van de offerte kan een potentiële klant besluiten wel of niet in te gaan op het aanbod.
Als je iets in een winkel hebt gekocht is het wettelijk gezien zo: koop is koop. Ga in gesprek met de winkelier en kijk of je er samen uit kunt komen als je spijt hebt van een aankoop. Als je je aankoop online, telefonisch of aan de deur hebt gedaan geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
De wettelijke bedenktijd houdt in dat u binnen 14 dagen mag afzien van uw aankoop zonder dat u daarvoor een reden hoeft te geven. U kunt hiervoor de verkoper aanschrijven per (aangetekende) brief of per e-mail. U retourneert dan het product waarvan u wilt afzien en de verkoper dient u uw geld terug te geven.
De wettelijke opzegtermijn voor de werknemer is normaal gesproken 1 maand. Bij cao kan van de wettelijke opzegtermijn afgeweken worden. Werkgever en werknemer kunnen in het arbeidscontract een afwijkende opzegtermijn afspreken, maar deze afspraak mag niet ten nadele van de werknemer zijn.
Als u zich niet houdt aan de opzegtermijn, moet u uw werknemer een vergoeding betalen als hij daarnaar vraagt. De vergoeding is niet hoger dan het loon dat de werknemer zou krijgen als u zich wel aan de opzegtermijn had gehouden.
Conclusie: Als je zo maar weg blijft, kan de werkgever schadevergoeding eisen. Het beste is dus te overleggen of het contract met wederzijds goedvinden kan worden beëindigd, direct of met opzegtermijn. Regel het wel schriftelijk.
Recht op bedenktijd (ontbinding)
U heeft het recht om tot veertien dagen nadat u het product ontvangen heeft, de koop alsnog ongedaan te maken. Men spreekt dan ook wel van het recht om de koopovereenkomst te ontbinden of te annuleren.
Ook bij een aankoop op afstand hebt u als consument recht op de wettelijke herroepingstermijn van 14 kalenderdagen. De termijn gaat in op de dag na de levering van het goed of het afsluiten van het dienstencontract.
Ik heb het product gekocht in een gewone winkel
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.