Bij code oranje moet je dus meer dan alleen op je hoede zijn. Het officiële advies geldt zelfs om risico's zoveel mogelijk te vermijden. Dat betekent natuurlijk dat je beter niet de weg opgaat, als de noodzaak er niet is. Sowieso zul je vermoedelijk weinig plezier beleven aan een rondje op de fiets.
Vandaag is code oranje afgegeven. Als je er niet op uit hoeft wordt aangeraden om binnen te blijven.Mocht je er toch op uit moeten met de fiets.
Autorijden bij code oranje is toegestaan. Wees wel waakzaam als je de weg op gaat.
Tijdens een storm met code oranje of rood wordt het afgeraden om de weg op te gaan. Maar soms heb je geen andere keus. Het is dan wel van belang dat je rekening houdt met de omstandigheden en een aantal adviezen opvolgt.
Bij code oranje bestaat een grote kans (60% of meer) op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast. In een dergelijk geval is het advies om risico's te beperken door alert te zijn en voorzorgmaatregelen te nemen passend bij de verwachte weerssituatie.
Code oranje: grote kans op gevaarlijk of extreem weer
Het gaat dan om gladheid door ijzel, flinke sneeuw, onweersbuien, harde windstoten en veel regenval. Dergelijk extreem weer kan schade, letsel en overlast veroorzaken. Er wordt dan ook vaak gekeken of festivals, markten en evenementen niet moeten worden afgelast.
In de meeste Canadese ziekenhuizen wordt de noodcode voor een MCI, of externe ramp, een "Code Oranje" genoemd. Een Code Oranje wordt geactiveerd wanneer een incident, of een reeks incidenten, een vraag naar medische diensten creëert die boven datgene ligt wat het ziekenhuis bij normale bedrijfsvoering kan leveren .
Hoewel vaak wordt gedacht dat oranje een negatief reisadvies betekent, is dit niet zo. Net als voor een geel reisadvies geldt ook voor code oranje dat het 'slechts' een aangescherpt advies is. Maar het is een advies en geen verbod.
In principe is het landelijke protocol dat bij code oranje de taxi's gewoon blijven rijden. Bij code rood zullen de routes niet opgestart worden. Het één en ander is echter ook afhankelijk van de situatie zoals later op de dag wordt verwacht.
Is er een kans op windstoten van meer dan 75 km per uur dan is dat code geel. Boven 100 km per uur wordt het code oranje. Het KNMI kijkt hierbij naar de gebiedsgrootte waar het gevaarlijk weer zich aandient. Code oranje geeft het KNMI alleen uit bij een gebied groter dan 50x50 kilome- ter.
Code oranje
Deze waarschuwing is al een stuk serieuzer. Hiermee bedoelt het KNMI dat je voorbereid moet zijn. Er is namelijk grote kans op gevaarlijk of extreem weer waarbij 'de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast'.
Code oranje: gevaarlijke lekkages (een lekkage of vrijgave van gevaarlijke stoffen; onveilige blootstelling aan lekkage) Code roze: ontvoering van een baby, pediatrische noodsituatie en/of verloskundige noodsituatie. Code rood: brand (ook iemand die rookt in de instelling; alternatief: enorme postpartumbloeding) Code zilver: wapen of gijzeling.
Rijd je door het oranje licht, maar niet te snel dan word je niet geflitst of beboet. Rijd je daarentegen door het oranje terwijl je het gaspedaal dieper indrukt dan wettelijk toegelaten, dan word je geflitst en beboet voor beide verkeersovertredingen.
Code oranje – Wees voorbereid – In dit geval is er een grote kans op gevaar door extreem weer. Ga je wel de weg op? Houd rekening met zware weersomstandigheden. Code rood – Dit is een weeralarm – Het extreme weer heeft een grote impact op de samenleving.
Wettelijk mag alles. Als een wegbeheerder (meestal de gemeente, de provincie of het waterschap) het blauwe ronde bord met de witte fiets plaatst bij een pad is het een fietspad. Dan moeten fietsers er gebruik van maken, hoe smal dat pad ook is.
Code oranje
Er is grote kans op gevaarlijk weer waarbij de impact groot is met mogelijk schade, letsel of veel overlast. Dit kan plaatselijk zijn. Code oranje kan 24 uur van tevoren worden afgegeven.
Het is toegestaan om met code rood of oranje de weg op te gaan, al wordt het wel sterk afgeraden. De kans op een ongeluk is namelijk erg groot. Bij storm bijvoorbeeld door omvallende bomen, of je riskeert van de weg te raken door rukwinden. Bij sneeuw en vrieskou heb je grote kans op schade door gladheid.
Code oranje: wees voorbereid: Er is grote kans op gevaarlijk of extreem weer die voor veel overlast kan zorgen en de kans op letsel of schade groot is. Dit kan heel lokaal zijn: houd de weerwaarschuwingen in de gaten en volg berichtgeving over de situatie op de weg en in het openbaar vervoer.
Vanaf 1 januari 2019 geldt voor de Lange Zware Vrachtwagen een rijverbod bij dergelijke omstandigheden bij weercodes oranje en rood. In de wettelijke regels is vastgelegd dat de LZV niet gebruikt mag worden bij gladheid van het wegdek en bij weersomstandigheden die het zicht beperken tot minder dan tweehonderd meter.
Annuleren omdat de situatie onveilig is
Volgens de wet mag u uw pakketreis dan kosteloos annuleren. U moet wel kunnen aantonen dat het op de plek van uw bestemming niet meer veilig is. Het moet gaan om 'onvermijdbare en buitengewone omstandigheden' die grote gevolgen hebben op uw pakketreis of op uw reis erheen.
Reizen in Brazilië is goed te doen en bovendien heel leuk. Gebruik tijdens het reizen wel uw gezond verstand. Om diefstallen en kleine criminaliteit zoveel mogelijk te vermijden is het – zeker in de grote steden – aan te raden om kostbaarheden, sieraden en reisdocumenten in een kluisje van het hotel te laten.
U heeft een geldig paspoort nodig om naar Suriname te reizen. Uw Nederlandse paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn op het moment van vertrek uit het land.
Er zijn momenteel geen waarschuwingen van kracht.
Vandaag. Er zijn vandaag geen waarschuwingen van kracht.
Hitte kan gevaarlijk zijn. Vooral ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid zijn gevoelig voor blijvende hitte. Vanaf code oranje is het voor iedereen raadzaam op te letten.