Mag je koelvloeistof mengen? Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof wordt afgeraden, omdat je zo waarschijnlijk schade aan de motor toebrengt.
Verschillende kleuren koelvloeistof moet u nooit mengen.
Koelvloeistof bestaat uit een mengsel van gedemineraliseerd water, antivries (glycol) en toevoegingen (additieven).
De termen "Koelvloeistof" en "antivries" worden vaak door elkaar gebruikt, maar dat is niet echt correct. Koelvloeistof is het onverdund product. Koelvloeistof is een mengsel van Koelvloeistof en water. Water alleen volstaat niet om een motor te koelen.
Het is niet aanbevolen om verschillende soorten koelvloeistof te mengen omdat dit het systeem kan beschadigen en kan leiden tot oververhitting en uiteindelijk schade aan de motor.
Als er te weinig koelvloeistof in het systeem aanwezig is, kan dat duiden op een lek.De motor kan oververhit raken. In het ergste geval kan de koppakking er tussenuit geblazen worden en sta je voor een dure reparatie.
Kortom, het is niet veilig om zonder koelvloeistof te rijden en het kan ernstige schade aan de motor van uw voertuig veroorzaken.
Verminderde prestaties: Overmatige koelvloeistof kan de efficiëntie van het koelsysteem juist verminderen. Hierdoor valt het effect van het koelsysteem deels weg en kan de motor oververhit raken.
Meng 2 liter water met 125 ml glasreiniger/afwasmiddel en ongeveer 120 ml schoonmaakalcohol. Giet het met een trechter in het ruitensproeivloeistofreservoir en laat die winterse temperaturen maar komen.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
G11 koelvloeistof is geschikt voor auto's die ouder dan 1997 zijn, deze vloeistof is vaak blauw/groen van kleur.Koelvloeistof G12 is rood/roze van kleur en wordt veel gebruik in auto's vanaf 1997 en ouder. En tot slot koelvloeistof G13, deze vloeistof wordt vaak gebruikt in auto's vanaf 2013.
Mag je roze koelvloeistof mengen met blauwe koelvloeistof? Nee, niet doen! In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie. Het is niet verstandig de kleuren te mensen.
Koelvloeistof lekkage kan ontstaan door meerdere factoren. Soms is een uitgedroogde slang of gescheurde slangklem de oorzaak.Maar er kan ook lekkage ontstaan binnenin de waterpomp of de radiateur.
Je mag wel G12 en G12+ koelvloeistof met elkaar mengen. Ook mag je G11 mengen met G12, er ontstaat dan wel een vreemde kleur. Dit kan voor verwarring zorgen bij een nieuwe eigenaar.
De temperatuur van koelvloeistof kan flink oplopen wanneer de motor draait. Het kan dan ook gevaarlijk zijn om het bij te vullen terwijl de motor nog warm is. Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk.
Auto lekt koelvloeistof - oorzaken
Een kapotte koelvloeistofslang is snel te vervangen. Ook kan de waterpomp lek zijn, deze moet dan vernieuwd worden. Verder kan de radiateur beschadigd zijn en gaan lekken. Soms kan deze gerepareerd worden, maar in veel gevallen is vervangen de beste optie.
Ongeacht de vraag wat er precies aan de hand is, is het namelijk altijd een acuut probleem. Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof wordt afgeraden, omdat je zo waarschijnlijk schade aan de motor toebrengt.
Wanneer de motor koelvloeistof gaat verbruiken is er iets aan de hand. Normaal gesproken mag een auto geen koelvloeistof verbruiken, aangezien dit in de meeste gevallen een gesloten systeem is.
De benodigde hoeveelheid koelvloeistof is afhankelijk van de hoeveelheid koelwater die in de motor en de radiateur circuleert. Afhankelijk van de grootte van de motor is dit 5 tot 10 liter koelwater. Als het in de juiste verhouding met water wordt gemengd, bestaat de helft van het koelwater uit koelvloeistof.
U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
Koelvloeistof lekkage
Wanneer je toch met regelmaat koelvloeistof moet bijvullen, dan is het raadzaam om te onderzoeken of er ergens een lekkage waarneembaar is. Controleer hiertoe de koelslangen, de aansluitingen van de koelslangen op de motor en de radiateur op zichtbare sporen van lekkage.
Als het lampje van de koelvloeistof brandt, dan wordt de motor van je auto niet voldoende gekoeld. Zet de motor dan uit en laat de motor afkoelen. Pas op, er is gevaar voor brandwonden als je de dop van de koelvloeistoftank direct eraf draait. Er staat namelijk druk op.
Koelvloeistoffen met de codes G12 of G12+ zijn zogeheten 'long life'-vloeistoffen en gaan in principe een autoleven mee. Andere soorten koelvloeistof moeten tussentijds worden vervangen, omdat de werking ervan minder wordt. Ook kan het in sommige gevallen zelfs het koelsysteem aantasten.