Je ontvangt direct een e-mail met de boodschap dat je je abonnement, kortingskaart of saldo kunt ophalen bij een ophaalpunt. Ga naar een bushalte waar een bus rijdt die een ophaalpunt heeft. Als de bus is gestopt houd je je OV-chipkaart 3 seconden tegen het ophaalapparaat.
Met een opgeladen OV-chipkaart op zak reis je in alle bussen, trams en treinen. Dit kan bij HTM maar ook bij alle andere OV-bedrijven in Nederland. Zorg ervoor dat je steeds voldoende geld (saldo) of een reisproduct op je OV-chipkaart hebt en je hoeft alleen nog in- en uit te checken!
Om op saldo te kunnen reizen moet je voor een reis met de bus minimaal €4 op je OV-chipkaart hebben staan. Dit is het instaptarief, je kunt dit zien als een soort borg. Als je uitcheckt krijg je het instaptarief weer terug. Voor bepaalde langere lijnen is dit een hoger bedrag.
Tot slot kunt u uw saldo opwaarderen bij elk OV-chipkaart oplaadpunt. Dit kan bijvoorbeeld op een NS-station bij de kaartautomaten met het OV-chipkaartlogo. Kijk op de website van de NS voor uitleg in vier stappen.
Bij het inchecken wordt 20 euro instaptarief ingehouden. NS communiceert daarom dat er minimaal 20 euro aan saldo op de kaart moet staan. Maar omdat het saldo tot vier euro negatief mag zijn, is in de praktijk minimaal 16 euro nodig.
Kaartjes en OV-chipkaart tarieven
Het vaste opstaptarief (het basistarief dat een reiziger altijd betaalt, waar de reis ook naar toe gaat) is voor het hele land hetzelfde en komt uit op € 0,98. Het kilometer-tarief voor een reis met de OV-chipkaart bedraagt in de regio Arnhem Nijmegen € 0,17.
Reacties. nee, want bij inchecken wordt er 5 euro afgeschreven van je tegoed. Bij uitchecken krijg je die terug en wordt de werkelijke ritprijs van je tegoed afgeschreven.
Staat er op je OV-chipkaart een negatief saldo (minder dan € 0,00), dan kun je niet reizen. Dat komt omdat er bij het reizen op saldo bij het inchecken een vast instapbedrag van € 4,00 wordt afgeschreven. Aan het eind van je reis worden de daadwerkelijke reiskosten hiermee verrekend.
Reizen met de bus kan ook zonder OV-chipkaart. Losse kaartjes zijn er in verschillende vormen: een papieren kaartje, een e-ticket en een m-ticket. Een aantal kaartjes hieronder kun je direct als e-ticket bestellen, andere kaartjes zijn alleen te koop bij verkooppunten of bij de buschauffeur.
In al onze bussen in Nederland is het niet meer mogelijk om met contant geld te betalen. Dat doen we om de sociale veiligheid in de bus te vergroten voor onze medewerkers en onze reizigers. Wil je toch een kaartje kopen met contant geld? Dat kan bij één van de verkooppunten buiten de bus.
Saldo terugvragen kan door naar www.ov-chipkaart.nl te gaan, het formulier met naam en bankrekeningnummer in te vullen en dat samen met de kaart gratis naar Translink op te sturen. Ook voor OV-chipkaarten die tot een jaar zijn verlopen heeft Translink het terugvragen van restsaldo eenvoudiger gemaakt.
Het overzetten van je saldo op een nieuwe OV-chipkaart is helaas niet mogelijk. Het saldo van je OV-chipkaart laten terugstorten is wel mogelijk.
Je kunt saldo kopen in onze webshop via de link bovenaan deze productpagina. Na het aanschaffen van saldo in onze webshop moet je het saldo nog op je kaart zetten. Dit kan op veel plekken in de regio, bij een geel ophaalpunt. Bekijk het overzicht met ophaalpunten.
Aan het begin van je reis kun je inchecken door je OV-chipkaart tegen de kaartlezer in de bus aan te houden. De kaartlezer herken je aan het logo van de OV-chipkaart. Als er voldoende saldo of een geldig reisproduct op je kaart staat, geeft de kaartlezer een toegangssignaal. Ook brandt er een groen lampje.
Zowel de persoonlijke als de anonieme OV-chipkaart kost overal in Nederland 7,50 euro.
Je vindt de OV Prijswijzer onderaan het reisadvies in onze reisplanner (www.9292.nl of m.9292.nl). Daar zie je bij de prijsberekening een mogelijkheid om te klikken op “Abonnement voor deze reis”. De OV Prijswijzer berekent vervolgens op basis van het door jou opgezochte reisadvies wat het voordeligste reisproduct is.
Neem contact op met de Klantenservice van de OV-chipkaart: 0900–0980 (gebruikelijke belkosten).
Wat nu? Als je gebruikmaakt van automatisch opladen en je saldo is geblokkeerd, dan heb je een betalingsachterstand. Je hebt ons gemachtigd om de oplaadbedragen van je rekening af te schrijven, maar de incasso is mislukt.
Als je OV-chipkaart geschikt is voor 'reizen op saldo in de trein' kun je een bedrag laden op je kaart en daarmee reizen. Dit heet reizen op saldo. Als je met de trein reist moet er minimaal € 20 op je kaart staan als je incheckt. Als je uitcheckt wordt het bedrag dat je reis kost afgeschreven van de OV-chipkaart.
Reis je met een OV-chipkaart op saldo, dan betaal je per werkelijk gereisde kilometer. Bij het uitchecken zie je de prijs van je reis op het scherm van de kaartlezer. De kilometerprijs verschilt per regio.
Het is niet toegestaan om met de persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders te reizen, aangezien deze kaart persoonsgebonden is. Immers kan een chauffeur niet zien of deze kaart misschien gestolen is, of dat er een vrij reizen- of kortingsproduct op staat. Doe je dit wel, dan riskeer je een boete van €50,-.
Af en toe met de bus, tram of metro? Het is mogelijk om een los kaartje te kopen voor het openbaar vervoer. Dit kan van te voren in de 9292 app, bij een automaat of bij de chauffeur. Met de OV-chipkaart reis je op saldo of met een speciaal product in het stads- en streekvervoer in heel Nederland.
U kunt uw enkele reis of retour naar een bestemming zonder station ook kopen als eenmalige chipkaart bij een NS-kaartautomaat of NS-Ticket & Service balie op het station. Heeft u een OV-chipkaart? Dan reist u al met één kaart in trein, bus en metro. U hoeft geen eenmalige chipkaart te kopen.
Ritprijzen afhankelijk van vervoerder en vervoersgebied
Omdat de kosten voor losse kaartjes zoveel hoger liggen dan voor een OV-chipkaart, kan het soms voordeliger zijn – als je veel gebruik maakt van de bus op één dag – om een dagkaart (of zelfs driedagenkaart) te kopen.