Luchtreizigers krijgen daarom het advies om veel water te drinken, om uitdroging te voorkomen. Zo extreem is dat bij treinreizen niet, maar water drinken op een station is goed voor de gezondheid van reizigers.
Nee, eten en drinken is niet toegestaan in de bus en trein. Ook alcohol drinken is verboden. Water drinken is geen probleem.
Drinkwater dient op een kwalitatief hoger niveau te liggen dat water waarmee gewassen wordt. In andere landen, zoals in Frankrijk is het kraanwater niet goed genoeg om te drinken (althans jaren geleden). Wassen werd je niet ziek van, opdrinken wel.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
In de NS treinen mag je alles eten en drinken zolang het andere reizigers niet stoort. In Amsterdams (GVB), Utrecht (U-OV), Den Haag (HTM) is het verboden om te eten en te drinken. Uitzondering is de Amsterdamse metro, zolang het niet stinkt.
Het kan gebeuren dat de laatste trein niet meer rijdt of dat u de laatste aansluiting meer kunt halen. In de NS reizigersvoorwaarden staat vermeld dat wanneer reizigers door toedoen van de Nederlandse Spoorwegen niet meer thuis kunnen komen, zij ervoor zorgen dat u alsnog thuis komt.
Toegevoegd na 1 minuut: Nieuwe treinen worden voorzien van gesloten toiletten. Daarin wordt alles opgevangen in een opvangtank, die regelmatig wordt geleegd tijdens onderhoud. Als een trein zo'n nieuw gesloten toilet heeft, mag je dus wel gewoon op het station naar het toilet.
Bij lage treinsnelheden of als de trein stilstaat, wordt de inhoud van de toiletten direct op het spoor gedeponeerd. Bij hogere snelheden wordt de ontlasting verbroken en wordt een dunne laag poep uitgespreid vanaf de zijkant van de wagen.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
Duitsland. Het drinkwater in Duitsland kan troebel zijn door de hoeveelheden kalk in het grondwater. Toch is dit niet schadelijk voor je gezondheid. Het is veilig om het kraanwater in Duitsland te drinken.
Regenwater gebruiken om van te drinken, te koken, te douchen of te baden? Dat raden we ten zeerste af. Regenwater kan besmet zijn met bacteriën. Het water dat je hiervoor gebruikt, moet voldoen aan de wettelijke normen voor drinkwater.
Het kraanwater is veilig om te drinken, maar het kan wel wat smaken naar chloor. Je kunt altijd flessen water kopen als je dit niet lekker vindt of als je twijfelt over de kwaliteit van het drinkwater.
Het leidingwater op Madeira is drinkbaar, maar bevat wel veel kalk en ijzer, wat de smaak beïnvloedt.
Over het algemeen is het kraanwater van goede kwaliteit en kan het veilig worden gedronken. Bij twijfel kan water uit flessen worden gebruikt, dat overal verkrijgbaar is.
Onze Intercity's en nieuwe Sprinters beschikken allemaal over een toilet. Daarnaast worden nu 131 oudere sprinters vernieuwd en deze krijgen dan ook een toilet. Dat betekent dat eind 2021, op een handjevol na, al onze treinen een toilet hebben.”
Van buiten is de eerste klas herkenbaar aan het cijfer 1 en aan een gele streep over de lengte van de trein, boven de ramen. Bij de Nederlandse Spoorwegen, waar geel een huiskleur is, is die gele streep vervangen door een (soms geblokte) blauwe streep of een witte streep, ook wel boven én onder de ramen.
Deze wielen zijn van ijzer en aan de binnenkant van het wiel steekt nog een stuk wiel uit. Dit noemen ze een "flens" en die zorgt ervoor dat de trein op de rails blijft. Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar.
Zelfmoord(pogingen) op het spoor kosten de NMBS gemiddeld 660.000 euro per jaar. “De kost gaat over geleden schade aan de treinen en de sporen en soms ook over de vertragingen die de treinen daardoor ondervonden.
Waarom heeft een trein vertraging? Verschillende factoren kunnen ervoor zorgen dat een trein vertraging heeft: Infrastructuurwerken, gepland door Infrabel, verplichten treinen om te vertragen rond de werken (veiligheid van werknemers, trillingen ...).
De klantenservice van de Nederlandse Spoorwegen kunt u 24/7 gratis bellen. Ook op feestdagen en in het weekend is de helpdesk zonder extra kosten te bereiken.
In Nederland is de Nationale Spoorwegen (NS) een paar jaar geleden begonnen met het aanbieden van gratis wifi aan zijn treinreizigers. De voorziening is in bijna alle Intercity's beschikbaar en te herkennen aan het wifi-logo aan de buitenland van het treinstel.
U kunt ook de gratis NS International app downloaden voor Android of iOS. Voer uw treinreis in en de app houdt u op de hoogte over de reis, mogelijke vertragingen of spoorwijzigingen. Vervalt uw aansluiting? Dan wordt voor bepaalde treinen een aangepast reisadvies gegeven.
Maar met wifi in de trein loop je nog meer risico's: Cybercriminelen kunnen een wifi-netwerk opzetten met dezelfde naam als de internetverbinding in de trein. Maak je verbinding met dit malafide netwerk, dan kan de hacker jouw internetdata verzamelen. Het openbare netwerk in de trein wordt nooit versleuteld.