Behandeling wetsvoorstel in de Eerste KamerDe Eerste Kamer mag het wetsvoorstel niet wijzigen. Eerste Kamerleden hebben namelijk geen recht van amendement (wijziging). Heeft de Eerste Kamer toch bezwaar tegen een onderdeel uit het wetsvoorstel? Dan kan de minister toezeggen een wijziging door te voeren.
In enkele gevallen vindt intrekking echter pas plaats op het moment dat het wetsvoorstel de Eerste Kamer al heeft bereikt. Redenen voor intrekking kunnen zijn: nieuwe inzichten die het wetsvoorstel overbodig maken, het optreden van een nieuwe regering (wisseling van coalitie) of ernstige kritiek vanuit de Eerste Kamer.
Een wetgevingstraject duurt gemiddeld anderhalf jaar. Daarna volgt de uitvoeringswetgeving en het onderhoud van de wet.
De Tweede Kamer kan een wetsvoorstel uiteindelijk aannemen of verwerpen. Als het wordt aangenomen, zendt de voorzitter van de Tweede Kamer het voorstel, zoals dat is komen te luiden na eventuele nota's van wijzigingen en aangenomen amendementen door naar de Eerste Kamer.
Aan de invoering van een wet gaat in Nederland een uitvoerige overweging van de regering, het parlement en ook de Raad van State vooraf. Alle drie worden zij geacht te beoordelen of die wet niet in strijd is met de Grondwet.
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State
Een burger die het niet eens is met een beslissing van een gemeente, een provincie, een waterschap of de centrale overheid kan in beroep gaan bij de Afdeling bestuursrechtspraak.
Na een uitspraak van de rechtbank kunt u of het bestuursorgaan nog in hoger beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak.
De wetgevende macht. In Nederland zijn dat de regering en de Staten-Generaal (Eerste en Tweede Kamer) (Art. 81 GW). In België is dit het federale parlement (de Kamer van volksvertegenwoordigers en de Senaat) voor de nationale beleidsdomeinen.
De adviezen die de Afdeling advisering op woensdagmiddag vaststelt, worden in de regel de maandag daarna om 10.00 uur op de website van de Raad van State gepubliceerd. Vanaf 1 mei geldt de Wet open overheid. Deze wet bepaalt dat adviezen binnen twee weken nadat ze zijn vastgesteld, openbaar worden gemaakt.
De Eerste Kamer heeft bijvoorbeeld nog nooit gebruik gemaakt van het recht van enquête, en slechts zelden van het recht van interpellatie, het recht om een bewindspersoon direct ter verantwoording te roepen in de Kamer. Ook stelt de Eerste Kamer minder schriftelijke vragen dan de Tweede Kamer.
Als een volksvertegenwoordiger of de regering de tekst van het initiatief wil veranderen, dan dienen ze een amendement in. Een amendement is een voorstel om een of meer woorden of zinnen van een decreet te wijzigen, toe te voegen of weg te laten.
In de Grondwet komt niet te staan hoeveel kiezers nodig zijn om een referendum aan te vragen. En ook niet hoeveel kiezers tegen moeten stemmen om een wetsvoorstel te corrigeren. Dit komt in een gewone wet te staan.
Geen enkele gedraging mag met terugwerkende kracht strafbaar worden gesteld. Dit beginsel vindt men ook terug in artikel 1, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht.
Als iemand zich niet aan de wet houdt, kan iemand anders hiervan aangifte doen bij de politie. Of de politie kan een verdachte aanhouden. Ook mag de burger zelf een verdachte aanhouden die hij op heterdaad betrapt. In Nederland deelt alleen de overheid straffen uit.
De Koning vormt samen met de ministers de regering. De Koning is het staatshoofd en heeft op grond hiervan een aantal formele taken. De Koning is staatshoofd van het Koninkrijk der Nederlanden, dat naast Nederland bestaat uit de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten.
De Staten-Generaal, bestaande uit de Eerste Kamer en de Tweede Kamer, vormen het parlement van Nederland en zijn het hoogste bestuursorgaan. De Staten-Generaal hebben, tezamen met de regering, de wetgevende macht in Nederland. Het is een overheidsorgaan dat zijn bevoegdheden heeft gekregen op basis van de Grondwet.
Macht heeft de koning niet. Voor het uitvaardigen van wetten en besluiten zijn de handtekening van zowel de koning als een minister nodig. De minister(s) zijn verantwoordelijk. De positie van de koning en de opvolging zijn geregeld in de Grondwet, vandaar dat in Nederland sprake is van een 'constitutionele monarchie'.
Nationaal beleid. Het parlement (de Staten-Generaal) vormt samen met de Koning en ministers de wetgevende macht; de uitvoerende macht berust bij de Koning en de ministers. De positie van de koning is vastgelegd in de Grondwet.
Toeslagen omhoog, op zorgtoeslag na
Huurtoeslag, kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget stijgen in 2024. Het kindgebonden budget wordt gelijkgetrokken voor alle kinderen, met extra verhogingen voor oudere kinderen. Alleen de zorgtoeslag daalt, omdat de eenmalige verhoging van 2023 in 2024 vervalt.
In beroep. Natuurlijke personen (particulieren) betalen een tarief van € 187 (was tot 1 januari 2024 € 184). Niet-natuurlijke personen (verenigingen, stichtingen, bedrijven, overheden) betalen een bedrag van € 371 (was tot 1 januari 2024 € 365).
3 De bezoldiging van de overige leden van de Raad van State, de overige leden in gewone dienst van de Algemene Rekenkamer en de substituut-ombudsmannen wordt bepaald op € 11.821,17 per maand.