Zolang de motor niet draait verzuipt die niet als jij alleen gas geeft. Ga je kicken/starten en vol gas geven, zonder dat de motor start, verzuipt ie wel. Als dat je overkomt kun je even wachten als je de tijd hebt, maar je kunt ook je bougie eruit draaien, even droog maken en dan weer terug stoppen.
Het verzuipen van de scooter is eigenlijk niets minder dan dat je scooter de brandstof niet verbrand tijdens het starten. De carburateur zorgt ervoor dat de brandstof aangevoerd blijft waardoor er teveel brandstof in de cilinder blijft zitten.
Het is te constateren door tijdens het starten iemand aan het ontsnappende gas uit de uitlaat te laten ruiken. Als dat alleen naar brandstof ruikt is de motor verzopen. Wacht bij een 'verzopen' motor tien minuten. Start opnieuw met geheel ingetrapt gaspedaal.
Ik denk dat je de scooter hebt laten 'verzuipen'.. Dat betekent dat de Scooter te veel benzine heeft waardoor het niet meer wil ontbranden en waarschijnlijk de bovenkant van de bougie (die de vonk maakt om de benzine te laten verbranden) te nat heeft gemaakt waardorr de vonk niet krachtig genoeg meer is.
Een 'verzopen' motor ontstaat als de benzine in de motor niet wordt verbrand tijdens de start. Dat kan ook een gevolg zijn van een veel te rijk mengsel. De bougie wordt dan te vochtig en kan de brandstof niet meer ontsteken.
Ga je kicken/starten en vol gas geven, zonder dat de motor start, verzuipt ie wel. Als dat je overkomt kun je even wachten als je de tijd hebt, maar je kunt ook je bougie eruit draaien, even droog maken en dan weer terug stoppen.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
Zet je linkerbeen op de grond. Houd je linkerhand aan je linkerhandvat vast en je rechterhand aan je rechterhandvat vast of de buddygrip. Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal.
Scooter houd in met gas geven
Als jou scooter inhoud met gas geven komt dit zeer waarschijnlijk doordat bougie niet meer juist, of helemaal niet vonkt op de juist momenten. Je merkt zeer waarschijnlijk dat scooter gaat stotteren. Vaak voel je vooral dat de scooter in houd bij optrekken.
Een scooter die ineens afslaat bij het gas geven kan meerdere oorzaken hebben. De belangrijkste en meest voorkomende oorzaak is vaak dat de scooter valse lucht pakt. Dit kan komen door onder meer kapotte of versleten pakkingen, of sproeier wat te groot of juist te klein is.
De bougie heeft schroefdraad en zit in de cilinderkop vastgeschroefd. De bougie kun je losschroeven met een pijpsleutel of een bougiesleutel. De bougiesleutel is vaak wat handiger omdat deze een rubberen ring heeft waar de bougie aan vast blijft zitten. Zodoende haal je de bougie er in een keer uit.
"verzuipen" van een diesel kan niet , dat is alleen bij een benzinemotor .
- Met het rechtse handvat (Q) geeft u zeer gedoseerd gas. Het gashandel veert automatisch terug naar de nulstand. - De linker remhandel (S) bedient de achterrem, de rechter remhandel (D) bedient de voorrem. Nooit gas geven (Q) en remmen (S en D) tegelijkertijd.
Je begint met het kleine tandwiel zodat je snel en licht kunt fietsen (optrekken). Wil je sneller dan moet je een groter tandwiel kiezen aan de voorzijde. Doordat de omtrek groter wordt aan de aandrijvende kant neemt de snelheid toe. Bij de scooter werkt dit ongeveer ook zo, maar dan automatisch en zonder tandwielen.
Zwarte bougies is teveel benzine of te weinig zuurstof... of ingeval van originele W* te hoog olie nivo.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Hoewel de winters in Nederland gelukkig niet extreem te noemen zijn, kan het toch knap koud worden op de scooter. Vooral als je langer dan een kwartier onderweg bent, kan de kou het flink onaangenaam maken.
Als je scooter een tijd heeft stilgestaan, kan de benzine in de carburateur verdampt zijn. Ook is de accu lang niet zo vol meer. Het is daarom heel belangrijk dat je niet elektrisch je scooter start. Dat kan er namelijk toe leiden dat de accu stuk gaat.
Rijden in de regen is vergelijkbaar met rijden in het donker of bij slecht zicht. In deze gevallen rijdt je wat rustiger en voorzichtiger. Ook bij regenachtig weer is goede verlichting heel belangrijk. LED verlichting biedt een extra voordeel want daarmee ben je nog beter zichtbaar in het verkeer.
Vraag: Hoe lang duurt het als ik de scooter accu ga opladen? Antwoord: Dat hangt af van hoe krachtig de lader is en om wat voor soort accu het gaat. Sommige accu's hebben maar 2 tot 4 uur nodig tot ze volledig zijn geladen terwijl andere modellen wel 7 tot 12 aan de lader moeten.
De moderne scooter regelt de koude start zelf d.m.v. een automatische choke, je hoeft dus geen gas te geven als je scooter koud is.
De voertuigen zorgen volgens de briefschrijvers voor lichamelijk letsel ten gevolge van ongevallen, door de uitstoot van schadelijke stoffen en dankzij geluidsoverlast. Ook bevordert het gebruik overgewicht en diabetes, omdat mensen te weinig bewegen. Dat kan zelfs een vroegtijdige dood betekenen.
Wat is warm rijden? Warm rijden zorgt ervoor dat de scooter zo min mogelijk beschadigt bij een koude start (starten met een koude motor). Dit betekent dat de scooterrit rustig moet beginnen. Zodra de scooter goed is opgewarmd, is het minder schadelijk voor de scooter om flink gas te geven.
Brommerrijden is heel makkelijk te leren. Maar al je jezelf er niet mee vertrouwt, doe dan een proefles op een afgesloten terrein met een instructeur. Het bewijs heb je al en dat pakken ze je niet meer af, en de praktijkervaring is heel fijn om op te doen zonder dat je meteen het risico loopt onder een bus te rijden.