Van een batterij krijg je geen schokken. Maar een kortsluiting komt wél voor. Herinner je: elektriciteit stroomt van de negatieve pool naar de positieve pool in een batterij. Als de plus- en minpool van een batterij rechtstreeks met elkaar in contact komen, ontstaat kortsluiting.
- Indien een batterij fysiek beschadigd is of lekt, dan kan je deze afzonderlijk verpakken en inleveren bij het gemeentelijke KCA-depot (klein chemisch afval). - Maak een batterij, accu of accupack NOOIT open. Dit is schadelijk voor het product maar ook zeer gevaarlijk zijn voor je eigen gezondheid!
Alle auto accu's bevatten namelijk lood, loodverbindingen en andere chemicaliën. Het is natuurlijk niet zo fijn als je hiermee in aanraking komt. Zorg er dan ook voor dat je je handen goed wast voor dat je begint met het monteren van de accu. Was ze met water en zeep nadat je een accu hebt gemonteerd of gedemonteerd.
Zorg ervoor dat de auto uitstaat en uw sleutel uit het contact is. Verwijder eerst de accuklem van de – pool (meestal een zwarte kabel). Verwijder daarna de accuklem van de + pool (meestal een rode kabel). Verwijder de accu, vaak zit de accu vast met klem of beugel.
Als je de beide kanten van een batterij vasthoudt, loopt er wel een heel klein beetje stroom door je lichaam. Alleen is deze stroom zo zwak dat je hier bijna niks van voelt. Je lichaam is namelijk sterk genoeg om hier tegen te kunnen. Ook zit er geen metaal in ons lichaam.
Als de stroom hoger is kunnen er brandwonden ontstaan en als de stroom via het hart loopt bestaat het risico op elektrocutie. Een elektrische schok kan door statische elektriciteit of dynamische elektriciteit worden veroorzaakt.
Statische elektriciteit ontstaat wanneer isolerende materialen in contact komen met elkaar. Als jij bijvoorbeeld de hele dag op je bureaustoel zit te schuiven, ontstaat er wrijving tussen de stof van je broek en de stof van je stoel. Hierdoor word je elektrisch geladen.
Jazeker. Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader.
De reden dat vroeger werd geadviseerd om bij het losmaken eerst de min los te maken en daarna pas de plus en bij het aansluiten eerst de plus aan te sluiten en dan pas de min is omdat dit de minste kans geeft op ongewenste kortsluiting wanneer je de accuklem losmaakt.
Vervangen van een auto accu
Een accu vervangen is niet heel moeilijk en kan ik een paar stappen gedaan worden. Let op, dit is van toepassing op auto's met een start accu. Auto's met een start-stop systeem zullen waarschijnlijk de accu moeten laten inleren.
Normaal (in droge toestand) is de weerstand van een menselijk lichaam vrij hoog (10-tallen kilo-ohms) en is de stroom die er zal vloeien bij aanraking van 12V erg klein en en zal je die zelfs niet voelen.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt. Vaak zien we dat je bij nieuwere auto's ook direct meer geld kwijt bent aan een nieuwe accu.
De accu kan gaan smelten of zelfs exploderen, waarbij de hitte en het accuzuur veel schade aan de directe omgeving veroorzaken. Vonken: koppelt u een accu los van de lader terwijl er stroom op staat? Dan kunnen er vonken ontstaan. Als er op dat moment knalgas aanwezig is, kan dat door die vonken ontploffen.
Bij het leveren van stroom en tijdens het opladen komt er in de accu waterstofgas vrij. Dit is een zeer brandbaar gas en kan leiden tot explosies. Dit is dan ook de reden dat bij het laden van accu's roken verboden is (dit is nu sowieso veelal verboden).
Over het algemeen worden spanningen onder de 24 Volt als zwakstroom aangemerkt. Deze stroom kan je veilig aanraken met de blote huid. Door de lage spanning en de gemiddelde weerstand van de menselijke huid kan de stroom door je lichaam niet hoog genoeg oplopen om schade aan te brengen.
Een druppellader is bijvoorbeeld handig voor het onderhoud van accu's over een langere periode, zoals bijvoorbeeld tijdens stalling. Een druppellader houdt de accu dan in goede conditie en zorgt dat de accu niet ontlaadt en beschadigd raakt.
Je auto accu opladen doe je met een druppellader. Haal de accu uit je auto door eerst de min en dan de plus los te maken. Sluit de druppellader aan op de accu en steek vervolgens de lader in het stopcontact. Het laden duurt ongeveer 12 uur.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Kapotte accu symptomen
Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen. De startmotor draait minder snel rond wanneer u de motor probeert te starten, tevens zal de motor minder snel aanslaan.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Bel of laat 112 bellen. Zorg voor je eigen veiligheid en haal zo snel mogelijk de stroom eraf. Trek de stekker uit het stopcontact of schakel de stroom uit in de meterkast (draai de stop eruit of zet de schakelaar om). Zodra het slachtoffer niet meer onder stroom staat, kun je eerste hulp verlenen.
Myoclonieën, oftewel schokken
Schokken bij een schrikreactie of bij in slaap vallen zijn een normaal fenomeen. Andere schokken zijn meestal niet normaal. Epilepsie is een belangrijke oorzaak. Hierbij treedt er een soort kortsluiting in de hersenschors op.
Je hersenen zijn voor die waarnemingen nog wakker terwijl je gedeelte van de hersenen die je spieren aanstuurt al slaapt. Het hersengedeelte dat wakker is, denkt daardoor dat je valt omdat je spieren al slapen. Dit zorgt voor een reflex: de schokken in je slaap.