Kan ik zowel als zakelijke- als particuliere klant een laadpaal leasen? Jazeker!In beide gevallen is het mogelijk om één of meerdere laadpunten te leasen. In beide gevallen is het mogelijk om de stroomkosten te verrekenen met de werkgever, leasemaatschappij of bedrijf.
Ook hangt het af van of u de laadpas aanschaft of er een abonnement op neemt bij de aanbieder. De prijzen voor een laadpas liggen rond de €5,95 per maand. Bij een abonnementsvorm betaald u vaak per oplaadsessie, hierbij liggen de prijzen vanaf €0,15 per sessie.
De hoofdregel is dat de werkgever de kosten voor de auto van de zaak voor zijn rekening neemt. Bij een elektrische auto zijn dat ook de installatie van een laadpaal en aanpassing van de meterkast bij de werknemer thuis.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
Het oplaadpunt kunt u plaatsen bij u thuis of op het werk en vervolgens voorzien van een backoffice systeem. Het backoffice systeem zorgt ervoor dat u kunt laden door het laadstation te starten met een laadpas. De laadpas is gekoppeld aan het backoffice systeem en houdt alle geladen kWh's bij.
Als je echter thuis een laadpaal of wallbox hebt, dan komt de stroom van je eigen rekening. Wie betaalt de elektriciteit van je leaseauto? Bij een benzine- of dieselauto is het duidelijk: je krijgt bij de auto een tankpas en als je de auto volgooit gaat de rekening via de leasemaatschappij naar het bedrijf.
Als u bij u thuis een laadstation voor elektrische wagens installeert, kunt u een belastingvermindering genieten voor de uitgaven die u daarvoor betaalt van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024.
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden. Je kunt als particulier wel beroep doen op de eventuele lokale subsidies van de stad of gemeente waarin je woonachtig bent.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
De 3-fase laadpaal wordt ook wel de laadpaal op krachtstroom genoemd. De laadpaal levert namelijk krachtstroom wat ervoor zorgt dat een elektrische auto veel sneller kan opladen. Hiervoor is het wel noodzakelijk om een 3-fase aansluiting aan te leggen in de meterkast.
Kan iedereen een laadpaal thuis laten installeren? In feite is elk huis geschikt voor een laadpaal en kan iedereen die dat wil, er een laten installeren. Is het een laadpaal voor particulier gebruik, dan heb je geen vergunning nodig. Pas als je een openbare laadpaal wilt hebben, komt er papierwerk bij kijken.
Vergoeden kosten thuisladen
Je kunt de kosten voor thuisladen op een 2 manieren vergoeden: Vergoeding van de werkelijke kosten op basis van een aparte elektriciteitsmeter bij de leaserijder thuis (handig als de laadpaal door de berijder is geregeld en er geen koppeling is met het leasecontract)
Laadpalen worden beschouwd als een onroerende zaak. Wie juridisch eigenaar is van de grond, wordt ook eigenaar van de onroerende zaak. De gemeente is dus automatisch formeel eigenaar van de laadpaal.
Een laadpaal thuis aanschaffen kost gemiddeld tussen de 800 en 2400 euro inclusief installatie. Het materiaal kost gemiddeld tussen de 500 en 1200 euro en de installatie kan variëren tussen de 300 en 1900 euro.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo'n € 1149 per jaar (€ 0,076 per km).
Als je een eigen (private) laadpaal (of wallbox, indien hij niet op een paal staat maar aan de muur is gemonteerd) hebt, dan heb je daarvoor geen abonnement nodig. Voor een publieke laadpaal is dit doorgaans wel nodig. Bij zo'n abonnement hoort een laadpas en met dat pasje identificeer je je bij een laadpaal.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Wat is op dit moment de goedkoopste laadpaal in Nederland? Een van de goedkoopste modellen is op dit moment de Ratio Home Box. Dit is een 1fase (32A) lader met een degelijk design en die ook nog eens relatief eenvoudig aan te sluiten is.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Het bedrag waarvoor een belastingvermindering kan worden verleend en waarop ze wordt berekend, is beperkt tot 1.500 euro per laadpaal en per belastingplichtige. Voor particulieren moet het laadstation wel intelligent zijn (i.c. het kan de laadtijd en laadvermogen sturen) en mag enkel gebruikmaken van groene stroom.
Verhoogde kostenaftrek
De afschrijvingen worden verhoogd tot: 200% voor wie investeert van 1 september 2021 tot en met 31 maart 2022. 150% voor wie investeert van 1 april 2023 tot en met 31 augustus 2024.
Wanneer je elektrisch gaat rijden dan is het het voordeligst om een eigen laadpaal te kopen. De ANWB verkoopt kwalitatief hoogwaardige laadpalen van de Nederlandse fabrikant Alfen. De laadpalen worden geleverd in samenwerking met Eneco.