Je kunt geen woning kopen of verkopen zonder notaris. Deze zorgt er namelijk voor dat dit allemaal volgens de regeltjes gebeurt en dat de officiële documenten op orde zijn.
Een notaris is nodig als je zaken officieel moet of wil vastleggen. Bij het opstellen van een notariële akte houdt de notaris rekening met alle betrokken partijen. De notaris doet dit vanuit een onafhankelijke blik. In sommige gevallen is het verplicht om zaken in een notariële akte vast te leggen.
Als u het huis daadwerkelijk gaat kopen moet het officieel van eigenaar wisselen bij de notaris. De notaris regelt voor u de koop-, leverings- en hypotheekakte. Het is gebruikelijk dat de kopende partij de notaris mag aanwijzen want als koper betaalt u ook de kosten hiervan.
Koper kiest meestal notaris
Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
Het passeren bij de notaris duurt gemiddeld meestal tussen de 30 minuten en een uur. Hierbij teken je de leveringsakte en meestal ook de hypotheekakte. Met het tekenen van de leveringsakte, ook wel transportakte genaamd, verandert de woning officieel van eigenaar.
Heel simpel, omdat notarissen sinds 1999 grotendeels zelf mogen bepalen welk prijskaartje ze aan hun diensten willen hangen. Voor die tijd was dat anders. Toen hanteerden alle notariskantoren dezelfde tarieven en betaalde u bij elk kantoor dezelfde (hoge) prijs.
De kosten van een notaris zijn afhankelijk van je vraag en situatie. Gemiddeld kost een notaris €105,-per uur. Het laten opstellen van een samenlevingscontract kost ongeveer €180,- tot €300,- en een testament tussen de €150,- en 300,-. Een hypotheekakte opstellen door een notaris kost €500,- tot €1.200,-.
Een notaris mag in principe niemand weigeren. De notaris is niet alleen bevoegd, maar over het algemeen ook verplicht zijn diensten aan het publiek te verlenen. Dit heet ministerieplicht. Ook iemand met een crimineel verleden heeft recht op een notaris.
De notaris controleert een aantal belangrijke zaken om er zeker van te zijn dat de overdracht van het huis op de juiste manier gebeurt. Zo gaat hij na of de verkopers bevoegd zijn om de woning in kwestie te mogen verkopen en of er geen beslag ligt op het huis (door schuldeisers bijvoorbeeld).
Koopcontract huis zonder makelaar
Een koopcontract tekenen zonder een makelaar, kan dat wel? Dat kan zeker! Een koopcontract is vaak namelijk een standaard document, die jij gebruikt om de gemaakte afspraken in vast te leggen. Aangezien je ook zelf de onderhandelingen regelt, weet je welke afspraken gemaakt zijn.
Zie je op tegen de onderhandelingen als je zelf een huis gaat kopen zonder makelaar? Niet nodig. Als een makelaar voor je onderhandelt, weet je ook niet of er misschien meer voordeel te behalen viel. Wil je een huis kopen zonder tussenkomst van een makelaar, dan heb je in ieder geval direct contact met de verkoper.
Onderhandse verkoop betekent: 'de verkoop van een pand op de vrije markt'. De verkoper en koper zijn onderling tot een akkoord gekomen rondom de verkoop van het pand en willen een onderhandse verkoop in werking zetten. Dit gebeurd vaak via bemiddeling van een vastgoedmakelaar.
In principe rekent een notaris je niets aan als je een afspraak maakt om advies te vragen: als je bijvoorbeeld een huis wil kopen of meer uitleg wilt over een huwelijkscontract. Dat soort zaken is gratis. Maar als een notaris speciaal voor jou opzoekingen moet doen of een document moet opstellen, dan kost het WEL geld.
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
Overdrachtbelasting is men altijd verschuldigd deze bedraagt voor woningen 2%. Als de woning wordt overgedragen, zal de waarde door een taxatie vastgesteld moeten worden en zal, de koopsom sterk afhankelijk zijn van de leeftijd van de ouders.
Een officiële en bevoegde notaris kun je herkennen doordat hij of zij lid is van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie. Notarissen zijn hiervan verplicht lid. Controle van het lidmaatschap is dus de eenvoudigste manier om zeker te weten of een notaris beëdigd is en dus bevoegd is om als notaris te op te treden.
Vaak worden alle bijkomende kosten voor het kopen van een huis (zoals notariskosten voor de hypotheekakte en de kosten voor hypotheekadvies) ook als kosten koper aangeduid. Gemiddeld ben je ongeveer vier à zes procent van de woningwaarde kwijt aan de kosten koper.
Meenemen in aangifte inkomstenbelasting
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar. U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting. We hebben het dan over de kosten voor de hypotheekakte, kosten voor een overbruggingskrediet en die voor het Kadaster.
Dit is meestal één of twee werkdagen na het passeren van de leveringsakte en de eventuele hypotheekakte. Bij de betaling is de notaris gebonden aan wet- en regelgeving.
Dat de koper de notaris betaalt, betekent niet dat je als verkoper helemaal geen notariskosten hebt. De koper betaalt de kosten die nodig zijn om eigenaar van de woning te worden, zoals de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de akten.
Je krijgt je geld dus niet meteen na de verkoop, er zitten een paar dagen tussen. Als je het geld nodig hebt voor de koop van je nieuwe woning, wordt je geld niet eerst aan jou betaald. Het geld wordt dan namelijk meteen gebruikt bij de aankoop van je nieuwe woning.