U kunt de fietsaccu van uw elektrische fiets zelf testen, maar de betrouwbaarheid hiervan laat vaak te wensen over. De batterij zal over de loop van tijd slijtage gaan vertonen, wat resulteert in een verminderde capaciteit.
Het met regelmaat doormeten van de accu is zeker verstandig, met name wanneer de capaciteit minder wordt. Het doormeten geeft inzicht in de accuspanning, capaciteit en hoever je kunt fietsen met een volle accu.
Normaal gesproken test u de capaciteit van de accu door een constante stroom uit de accu te trekken. Dit is zonder apparatuur makkelijker gezegd dan gedaan. Als u fietst bent u namelijk afhankelijk van de (weer)condities om u heen, waardoor er nooit exact een constante stroom uit de accu onttrokken kan worden.
Kosten: De kosten van een fietsaccu test is €29,95. Koopt u na de test een nieuwe accu dan worden de testkosten niet doorberekend.
Je stelt de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken.
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand. Let vooral op de bandenspanning.
Het kost u €10,- euro om een accu door te laten meten. Hierbij geven wij u ook een grafiek waarin U kunt zien wat de accu nog aan restcapaciteit over heeft.
Deze reset knop zit naast de indicator op de batterij. Deze knop gebruikt u ook om de mate van vulling weer te geven. Houdt de knop een aantal seconden ingedrukt, minstens 20 seconden om de accu te resetten. De accu wordt in zijn geheel gereset.
U kunt gemakkelijk zelf uw Gazelle accu resetten: op de accu zit een reset-knopje, houd dit knopje enkele seconden ingedrukt totdat er een lampje gaat knipperen. Vaak gaat het display dan weer aan en is het resetten gelukt. Laad de accu op totdat deze 100% geladen is.
Elke accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niets mee gebeurt, waardoor de accu na een tijdje vanzelf diepontladen raakt. Een accu die eenmaal diep ontladen is geweest, zal na elke laadbeurt vrijwel meteen weer leeg raken. Dat is een onomkeerbaar proces waar je niks aan kunt doen.
Kosten: € 15,00.
Voltage (V) en ampères per uur (Ah)
Een fietsaccu heeft altijd een vast voltage. Zo zijn er fietsaccu's van 24, 26, 36 en 43 volt. Het voltage geeft aan hoeveel spanning er op de accu staat.
Als je je fiets dan in de hoogste ondersteuningsstand zet valt deze uit omdat hij het simpelweg niet meer trekt. Vaak werkt je accu dan nog wel in de lagere standen maar valt hij uit bij hoge belasting. De enige oplossing hiervoor is de accu laten reviseren of om de accu helemaal te vervangen.
Laadtips voor elektrische fietsaccu's
Wanneer je de fiets langdurig stalt is het zaak de zekering te verwijderen (bij minimaal zes maanden stalling). Probeer een Ni-MH accu zover mogelijk leeg te rijden alvorens hem weer te laden. Op deze manier heb je het minste last van het zogenaamde geheugeneffect wat kan optreden.
Accu voor Stella type 2 – 14,5 AH inclusief 2.0 Ah oplader van € 369,00 voor € 359,00. Accu voor Stella type 2 – 14,5 Ah inclusief 3.0 Ah snellader van € 383,95 voor € 373,95.
De meeste elektrische fietsen bieden de mogelijkheid om via het display zelf een standaard kalibratie uit te voeren. Wanneer je de elektrische fiets al langere tijd hebt of wanneer deze kalibratie niet werkt, dan kun je bij de fietsspecialist terecht voor een uitgebreide kalibratie van de motor.
Laat gratis je accu testen bij KwikFit!
Zoals u wellicht weet kunt u een fietsaccu 5 jaar gebruiken voordat deze aan vervanging toe is. Een e-bike accu is helaas het onderdeel van de fiets dat het snelst aan vervanging toe is.
U vraagt wat een nieuwe accu voor uw auto kost. Wanneer u de Wegenwacht inschakelt om de accu te vervangen plaatsen we een accu die voldoet aan de specificaties; 12V 850A en 92Ah. Dit is een AGM accu van ons eigen merk. De prijzen is €279,- inclusief montage en 3 jaar garantie.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Met een tweedehands elektrische fiets kun je honderden euro's besparen. Maar let goed op de kwaliteit van de accu en pas op met e-bikes die ouder zijn dan 7 of 8 jaar.
Hoeveel ben je kwijt voor het aanschaffen van een nieuwe accu? Dit is afhankelijk van het type accu dat je nodig hebt en het type fiets dat je hebt. Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.