Voor het schoonspoelen van de e-bike, gebruik je altijd een tuinslang.Gebruik nooit een hogedrukreiniger of harde waterstraal.Hiermee kun je vuil in de kwetsbare onderdelen van de e-bike spuiten. Daarnaast wordt het vet weggespoten dat juist bedoeld was om water en vuil uit de lagers te houden.
Het is aan te raden om je elektrische fiets 1-2 keer per jaar een servicebeurt te (laten) geven. Dit hangt af van het gebruik.
Een fiets schoonmaken doe je best zo snel mogelijk na een ritje, want anders droogt al het vuil op. Voor het schoonmaken begin je met een emmer te vullen met water, aangevuld met schoonmaakproduct voor fietsen. Gebruik zeker geen afwasmiddel, want zulke producten kunnen soms het kader van de fiets beschadigen.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Hoe vaak dit moet hangt van verschillende factoren af. Hoe vaker je fietst, hoe vaker je ketting gesmeerd moet worden. Ook moet je ketting vaker gesmeerd worden wanneer je een fiets hebt met een derailleur systeem. Deze fietsen hebben geen kettingkast en op deze manier heeft de ketting meer te verduren.
HOE VAAK MOET IK MIJN FIETS REINIGEN EN ONDERHOUDEN? Voor mountainbikers is het aangeraden om de fiets na elk uitje schoon te maken. Voor andere fietsers volstaat een routinecheck voor elke rit: controleer de bandenspanning, de remmen, of de schroeven nog vast zitten en of de lichten nog werken…
De Bike7 Clean vinden wij bij uitstek de beste kettingreiniger. Je kunt echt in één handomdraai je fietsketting schoonmaken! Het beschadigt de lak en onderdelen niet en verwijdert zelfs hardnekkig vuil, zoals modder.
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn. Doe ook deze simpele onderhoudsbeurt van je fiets regelmatig.
Meestal is de eerste servicebeurt bij de aanschaf van een e-bike inbegrepen, terwijl je voor de tweede en derde onderhoudsafspraak een bijdrage betaalt. De prijzen van een basisbeurt verschillen per fietsenwinkel. Het tarief ligt gemiddeld op zo'n 65 euro.
Gelukkig zijn alle elektrische fietsen waterdicht en is fietsen in de regen normaliter geen probleem. Ook elektronische e-bike onderdelen zoals displays en fietsaccu's moeten prima tegen wat regendruppels kunnen. Regent het intens hard? Dan is het beter om met uw elektrische fiets een droog plekje op te zoeken.
De accu, display, en motor zijn allemaal watervast, waardoor een paar druppels water gaan kwaad kan.
De sensor wordt samen met de trapas tussen het frame bevestigd.
Productbeschrijving. WD40 Degreaser is een snelwerkende, sneldrogende ontvetter, die vet, vuil en modder verwijdert. Laat geen resten achter.
Het gaat allemaal heel eenvoudig. Eerst plaats je je fiets op een standaard. Dat maakt het met een fietsketting reiniger reinigen toch al wat eenvoudiger. Vervolgens zet je gewoon even het bakje op de ketting, vul je het met de ontvetter en maak je zo'n 30 omwentelingen opdat het goed zijn werk kan doen.
Ketting smeren
Hoe vaak je dat moet doen hangt af van de olie die je gebruikt en hoe vaak je fietst. Als de ketting een piepend geluid maakt tijdens het fietsen, is het tijd om deze te smeren. Ook als je een lange tocht van een aantal uur hebt gefietst in de regen, is het vaak nodig om de ketting te smeren.
Het is belangrijk om jouw fietsketting zo nu en dan eens te ontvetten. Je zult zien dat jouw ketting tijdens een rit in schone en droge omstandigheden nauwelijks vies is geworden. Dan kan het geen kwaad om je ketting een keertje 'bij te smeren'.
Hoe vaak invetten? Afhankelijk van de kwaliteit van je kettingspray! Maar ongeveer elke 300 km insmeren én na een regenbui is een goede richtlijn. Doe dit na een rit zodat de ketting warm is en het vet goed kan hechten.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.