Kun je een bank aanklagen?

U kunt een klacht indienen tegen uw bank of verzekeraar bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Check of uw bank of verzekeraar is aangesloten bij het Kifid.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoe een bank aanklagen?

Op de website van je bank vind je een formulier dat je moet invullen en schriftelijk moet indienen. Je eigen bankier zal dan proberen om een oplossing te vinden voor je klacht. Lukt dit niet of staat de oplossing je niet aan, dan kan je contact opnemen met de Ombudsfin, of de Ombudsman in financiële geschillen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op moneytalk.knack.be

Wat als de bank een fout maakt?

Lijdt u schade door een fout van een bank? Dan kunt u de bank voor deze schade aansprakelijk stellen. Dat doet u in een civiele procedure. Vaak hebben banken ook een eigen interne klachtenprocedure.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op schenkeveldadvocaten.nl

Kun je gestort geld terughalen?

Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Kan ik een iDEAL betaling ongedaan maken?

U kunt een iDEAL-betaling niet terugdraaien. Wanneer u akkoord geeft voor de iDEAL betaling binnen uw internet- of mobielbankieromgeving kan deze handeling niet meer ongedaan gemaakt worden. Terugvorderen is niet mogelijk. Het bedrag wordt direct van uw rekening geboekt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ideal.nl

Oneens met het beleid? Zo verander je van bank - RTL Z NIEUWS

26 gerelateerde vragen gevonden

Wat te doen bij slechte service?

Oplossing zoeken met bedrijf

Dan kunt u een klacht indienen. U kunt het bedrijf schriftelijk laten weten dat u niet tevreden bent. U geeft dan ook meteen aan wat volgens u een goede oplossing is voor het probleem. Op de website van ConsuWijzer vindt u voorbeeldbrieven om uw klacht in te dienen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat kost het om een klacht in te dienen bij de geschillencommissie?

De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Algemeen bedragen: € 52,50. Voor dit bedrag wordt zonodig ook een deskundigenrapport opgemaakt. U krijgt het volledige klachtengeld terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissie.nl

Hoe officiele klacht indienen?

Een klacht indienen of melding maken van ongewenst gedrag of integriteitsschending
  1. een e-mail sturen;
  2. bellen naar 1400;
  3. een brief sturen naar: Informatie Rijksoverheid, Postbus 20002, 2500 EA Den Haag.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Kan ik de rechter aanklagen?

U kunt een klacht indienen als u vindt dat een rechtbank of een rechtbankmedewerker u niet correct heeft behandeld. U stuurt dan een brief naar het bestuur van die rechtbank. Dit moet u binnen 1 jaar na het voorval doen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat is een redelijk klacht?

Leg uit wat je verwacht had te krijgen en niet hebt gekregen. Geef aan welke oplossing je verwacht en binnen welke termijn. De reactietermijn moet 'redelijk' zijn. Binnen 2 of 3 weken moet de verkoper op zijn minst een reactie kunnen geven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Is de Nationale ombudsman gratis?

Kost het geld om de ombudsman in te schakelen? Nee, het inschakelen van de Nationale ombudsman is gratis. Er worden geen kosten bij u in rekening gebracht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Hoeveel tijd heb ik om een klacht in te dienen?

Een klacht indienen, doe je best zo snel mogelijk na de feiten. De verjaringstermijn begint immers te lopen vanaf de dag dat het misdrijf werd gepleegd. Als je als minderjarige slachtoffer werd van een misdrijf, dan kan je in principe tot 5 jaar nadat je 18 werd, klacht indienen voor dit misdrijf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op slachtofferzorg.be

Wat kost een klacht?

Een procedure bij de Geschillencommissie kost geld. Hoeveel dat is, hangt af van je klacht. Je betaalt gemiddeld tussen de €25 en €152,50. Dat is dus veel goedkoper dan een procedure via een rechter.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Wie betaalt Geschillencommissie?

Aan het behandelen van uw klacht zijn eenmalige kosten verbonden. Hoeveel u precies betaalt, hangt af van de commissie, die uw klacht behandelt. U kunt op de commissiepagina van de commissie, waarbij u een klacht wilt indienen, lezen wat de precieze behandelingskosten zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissie.nl

Wat moet je doen als een leverancier niet levert?

Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven, bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken en heb je recht op teruggave van je (aan)betaling.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Wat als er niet gereageerd wordt op ingebrekestelling?

Als op de aanmaning niet wordt gereageerd, dan volgt (afhankelijk van de casus) een schriftelijke ingebrekestelling. Een ingebrekestelling is een schriftelijke sommatie waarin de tegenpartij wordt gesommeerd om na te komen (wat afgesproken is) binnen een redelijke termijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridisch-advies-boonstra.nl

Hoe stel je een klachtenbrief op?

Zorg dat alle belangrijke zaken in de brief staan:
  1. Geef kort, maar precies aan waar de brief over gaat.
  2. Omschrijf uw klacht of uw mening over het conflict.
  3. Maak duidelijk wat u eist van de ander en binnen hoeveel tijd.
  4. Voeg bewijzen toe als u die heeft.
  5. Reageert de ander niet?

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Welke eisen stelt de geschillencommissie?

Een cliënt kan een klacht bij de klachtenfunctionaris indienen. De klachtenfunctionaris moet de klager voorlichten, ondersteunen, adviseren, begeleiden en bemiddelen: alles gericht op een oplossing. Een klachtenfunctionaris moet voldoende onafhankelijk en onpartijdig zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissiezorg.nl

Wat zijn de voordelen van een geschillencommissie?

Uw klacht door De Geschillencommissie laten behandelen heeft veel voordelen:
  • Eenvoudig een klacht indienen.
  • Makkelijk en snel de status van uw dossier bekijken.
  • De klacht wordt snel afgehandeld.
  • De kosten zijn laag.
  • In het uitsprakenregister zien welke uitspraken de commissie eerder heeft gedaan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissie.nl

Hoe klaag je een bedrijf aan?

Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissie.nl

Hoe kan je laster bewijzen?

Doe aangifte bij de politie

Maak dan een melding bij de politie. Dit helpt u bij het verzamelen van bewijs. U kunt dan later bewijzen dat u al langer last heeft van smaad of laster.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Kun je aangifte doen zonder bewijs?

er is geen bewijs of onvoldoende bewijs. het belang van de aangifte is te klein. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een gestolen fiets. er is al te veel tijd verstreken sinds het strafbare feit is gepleegd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op slachtofferhulp.nl

Hoe bewijs je smaad en laster?

U kunt alleen worden veroordeeld voor smaad en/of laster als met voldoende bewijs kan worden aangetoond dat u opzettelijk de eer of goede naam van een ander aanrandt met het doel daar ruchtbaarheid (bekendheid) aan te geven, zijnde smaad, of het doen van schriftelijke of mondelingen uitlatingen waarbij een ander in ...

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sda.amsterdam

Hoe kun je je recht halen?

De Rechtwijzer is een website waarop u advies kunt vinden bij een juridisch probleem. Door online vragen te beantwoorden ziet u wat u kunt doen en waar u hulp kunt krijgen. De Rechtwijzer is een website van de Raad voor Rechtsbijstand.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat beoordeelt een ombudsman?

De Nationale ombudsman is een onafhankelijke en onpartijdige instantie die klachten behandelt over bijna alle overheidsinstanties. Bijvoorbeeld over de trage behandeling van brieven of verzoeken. Of het niet reageren op uitspraken van een verzoek of verkeerde toepassing van wettelijke voorschriften.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Populaire vragen

  Vorige artikel
Welke yoga tegen stress?
Volgende artikel  
Kan chloor op kunstgras?