Verder is het wel handig om redelijk wat vermogen te hebben in je auto. En hij moet handgeschakeld zijn. Een automaat werkt alleen als je ervoor kunt zorgen dat 'ie niet schakelt (vaak gaan automaten, ook al zet je ze in een specifieke versnelling, toch opschakelen zodra het toerental te hoog wordt en dat wil je niet).
Driften kan eigenlijk alleen goed met achterwielaangedreven auto's. Je doet het door in een bocht abrupt extra gas te geven, zodat de achterwielen beginnen te slippen. Je hebt dan wel een vochtige ondergrond nodig of een auto met flink wat pk's, anders is het heel moeilijk om de wielen te laten doordraaien.
Japanse drifter Ken Gushi en Toyota Racing Development hebben een Toyota Avalon TRD omgebouwd tot voorwielaangedreven driftmachine. Ken kan prima driften en hij leerde het al op z'n dertiende in een Toyota AE86 met z'n vader als leermeester.
Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand. Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden. Om sneller te gaan, druk je het gaspedaal in.
Je bent met een automaat zonder schokken, gekraak of stilvallen sneller vertrokken aan de lichten. Ook op een hellende baan ben je gemakkelijker weg. Kortom, met een automaat schakelt je relaxniveau een versnelling hoger en je stressniveau een versnelling lager.
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
Tijdens het driften moet je de achterbanden flink oppompen, tot wel 4 bar. Dan is er minder contactoppervlak zodat er minder grip is, en ook heb je zo minder last van zijdelingse vervormingen van de band.
Draai het stuur snel om en geef vol gas.
Als je dit goed doet zou je de achterkant moeten voelen glijden. Geef alleen vol gas om de drift te beginnen, daarna moet je het gas zodanig doseren dat je door de bocht gaat.
Driften is een autorijtechniek waarbij de bestuurder de auto in een vloeiende zijdelingse beweging (dwars) door een bocht stuurt. De bestuurder brengt de auto opzettelijk in overstuur om dit vervolgens zo lang mogelijk aan te houden.
Deelnemers moeten allen in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Bij bijvoorbeeld het halen van een racelicentie is dit niet noodzakelijk. De driftcursus is precies het tegenovergestelde van een rijvaardigheidscursus.
Een manoeuvre die u wellicht al uit films kent. In de Powerslide Training krijgt u de kans om deze zelf uit te voeren! U Rijdt achteruit de baan op om vervolgens de auto in 1 vloeiende beweging om te gooien. Tijdens de draai vlug in de juiste versnelling zetten en u kunt weer door!
Driften (powersliden) is uitgevonden in Japan waar enkele Japanners in de bergen een Toyota AE86 Corolla gecontroleerd lieten uitbreken. Het doel van driften is om de auto dwars en schuivend door de bocht heen te bewegen.
Bij een auto met voorwielaandrijving: accelereer en stuur indien nodig weg uit de bocht. Bij een auto met achterwielaandrijving: neem gas terug en stuur weg uit de slip. Bij een auto met vierwielaandrijving: stuur mee in de richting waarin u doorslipt. Stuur weg zodra u weer grip heeft.
Driften is ontstaan in de bergwegen van Japan en heeft zich ontwikkeld tot een vooraanstaande professionele sport. Driften leert je om een auto te controleren op zijn limiet. Tijdens het driften probeer je de auto in overstuur te krijgen en te houden, van bocht tot bocht.
Op de specifiek gladde ondergrond van het drift circuit in Luik kan u met onze speciaal aangepaste wagens de basics van driften in alle veiligheid, bij lage snelheid aanleren van Jeffrey Van Hooydonk en zijn team van professionele instructeurs.
DSG staat voor Direct Shift Gearbox. Het is een manier van automatisch schakelen waarbij een combinatie wordt gemaakt tussen schakelen en koppelen. Een normale automatische versnellingsbak schakelt met behulp van één koppeling naar een andere versnelling. Maar de DSG schakelt naar een andere koppeling.
Met een automaat heeft u geen last meer van de hellingproef. Als je de rem loslaat begint de auto namelijk vanzelf te rijden. Geen gedoe meer met achteruit rollen, snel schakelen en gas geven dus.
M voor Manual - (Optioneel) Zet je tijdens automaat rijden de stand op M, dan geef je aan dat je zelf wil bepalen wanneer de auto op of terug moet schakelen.
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.
Veel mensen vragen zich af of automatisch of handgeschakeld rijden sneller is. Vroeger was een automaat namelijk suf en trok hij sloom op. Dat is verleden tijd. Tegenwoordig zijn automaten zelfs sneller dan handgeschakelde auto's, mits je weet hoe je het voertuig bestuurt.
Normaal gesproken kan een automaatbak net zo lang mee als een handbak. Ze hebben weinig onderhoud nodig, alleen is het oliepeil belangrijk. De meeste automaten hebben dan ook een oliepeilstok net als de motor.
Prijs. De slipcursus 3.0 kost € 99,- per persoon.
De rijvaardigheidstrainingen variëren van auto slipcursussen tot caravantrainingen. Heb je al een tijd je rijbewijs, maar voel je je onzeker op de weg? Dan is een Opfristraining of een RijZekertraining wat voor jou. Op verschillende locaties in het land wordt het educatieve gecombineerd met spektakel en fun.