Opgelet: explosieve combinatie! Een mix van
Benzine en diesel verwisselen
Wanneer er benzine in een dieselmotor zit, ontstaat er direct schade. Diesel heeft een smerende functie en het brandstofsysteem van een benzineauto is hier niet tegen bestand. Wanneer u een dieselauto start met benzine in de tank, zal dit in de meeste gevallen direct schade opleveren.
Dieselbrandstof heeft een octaangetal van 25-40. Het mengen van 2% dieselbrandstof met benzine verlaagt het algehele octaangetal met 1 punt . Een verontreiniging van 10% diesel verlaagt het octaangetal met 5 punten, wat genoeg is om problemen te veroorzaken in de meeste motoren.
Stop onmiddellijk met tanken. Als je alleen maar een scheutje benzine hebt gebruikt, zeggen sommige experts dat er een kans is dat je ermee weg kunt komen, zolang er niet meer dan vijf procent benzine in je diesel zit.
In vrijwel de meeste gevallen zal de Wegenwacht langskomen om het systeem af te tappen. Juist, omdat de Wegenwacht beschikt over voertuigen met een “verkeerd getankt" installatie, kunnen zij je helpen. Met de installatie kan de brandstof op een veilige en verantwoorde manier worden afgevoerd.
Als de tank van een dieselauto is gevuld met benzine, kan de motor flink schade oplopen. Diesel is iets 'dikker' dan benzine en heeft bovendien een smerende functie. Zelfs een bescheiden hoeveelheid benzine kan de diesel zodanig verdunnen, dat de smerende werking onvoldoende is en het brandstofsysteem schade oploopt.
Ik raad aan om de brandstofleiding van het brandstoffilter te verwijderen en daar een slang aan te sluiten op een paar emmers. Gebruik vervolgens een persluchtmondstuk en een doek en duw 20 psi lucht in de brandstoftank om alle brandstof uit de tank en in de emmers te duwen.
Er is geen precieze drempelwaarde voor hoeveel benzine veilig is in diesel , maar over het algemeen moet elke hoeveelheid benzine in een dieselbrandstoftank als onveilig worden beschouwd. Zelfs kleine hoeveelheden kunnen aanzienlijke schade aan de motor en de onderdelen ervan veroorzaken.
Over het algemeen zeggen experts in de autobranche dat 2% of minder benzine in een dieselauto veilig is.
De mix van verschillende brandstoffen zal een misfire veroorzaken, en de benzine zal ook de injectoren en brandstofpomp beschadigen . Dit komt omdat benzine de wrijving tussen de verschillende onderdelen van uw motor vergroot, terwijl diesel meer smeert.
Verstrenging lage-emissiezones
Vanaf 1 januari mogen enkel nog dieselwagens met euronorm 6, 6dt, 6d en hoger de zones inrijden, bij benzinewagens is dat euronorm 3 en hoger. Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten.
Zoek de vulpijp van uw olietank en giet de gewenste hoeveelheid diesel erin . Een goede regel is ongeveer 5-10 gallons per dag. Sluit de vulpijp van uw tank en wacht ongeveer 15-20 minuten. Dit geeft de diesel tijd om te bezinken en laat alle sedimenten terugzakken naar de bodem.
Omdat dieselbrandstof dikker en dichter is dan benzine, zal de brandstofpomp moeite hebben om het diesel/benzinemengsel door het systeem te verplaatsen . Ook zal de diesel niet gemakkelijk door het brandstoffilter kunnen. In plaats daarvan zal het het brandstoffilter verstoppen.
Wanneer benzine in een dieselauto wordt gegooid, is dat vrij snel schadelijk omdat diesel een smerende werking heeft voor de brandstofpomp en benzine niet. Zelfs een kleine hoeveelheid benzine kan in een dieselmotor al tot forse schade aan de motor leiden, aldus Van de Velde.
Opgelet: explosieve combinatie! Een mix van benzine en diesel is zeer licht ontvlambaar. Hier moet zeer voorzichtig mee worden omgesprongen. Speel dus niet met vuur en probeer de tank niet zelf leeg te pompen.
Symptomen van verkeerde brandstof te hebben getankt kunnen zijn dat de motor rookt, veel motorgeluid maakt, vermogen verliest of zelfs helemaal uitvalt. Hoe verder de benzine in het systeem komt, hoe meer schade het aanricht.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Door het verschil in dichtheid zal zware dieselbrandstof zinken en zal gas drijven . De diesel bereikt het laagste punt van de gastank en komt via een gaasbuis in de motor, wat tot schade zal leiden. De auto was halfvol met benzine of meer. Als u begint te rijden, raken de injectoren verstopt.
De benzinemotor trekt sneller op en heeft doorgaans meer vermogen. Het laatste verschil zit in de brandstof (verbruik) en kosten. Een dieselmotor is duurder in wegenbelasting en verzekering. De prijs per liter diesel is daarentegen weer goedkoper dan benzine.
Wanneer de winter begint, mengt u 30% nr.2 met 70% nr.1. Als een van beide problemen aanhoudt of als de temperaturen snel dalen, voegt u een dieseladditief van Power Service toe om uw winterprestaties te verbeteren.
Zelfs een kleine hoeveelheid benzine in een dieselmotor kan aanzienlijke problemen veroorzaken vanwege de verschillen in de verbrandingseigenschappen van deze brandstoffen. De gevolgen kunnen variëren op basis van de hoeveelheid benzine die wordt ingebracht en de gevoeligheid van de motor, maar zelfs een kleine hoeveelheid kan tot problemen leiden.
Kortom: als je benzine in een dieselauto hebt getankt, is het belangrijk om de motor niet te starten en zo snel mogelijk hulp in te schakelen om de verkeerde brandstof uit het systeem te verwijderen. Hierdoor voorkom je grote schade aan de motor.
Hoewel er voor elke auto en elke situatie een groot aantal problemen kunnen optreden, kunnen de meeste auto's met een kleine hoeveelheid diesel in de benzine nog steeds rijden. Er zullen echter wel symptomen optreden zoals startproblemen, minder vermogen, rook uit de uitlaat en mogelijk ...