Telefonisch via 0800-7000 of online via https://www.meldmisdaadanoniem.nl/anoniem-melden.
Als u fraude wilt melden, kan dit anoniem. U geeft dan niet uw naam of andere persoonlijke gegevens door. Maar houd er rekening mee dat de persoon waar de melding over gaat, de melding wel mag bekijken als die hierom vraagt. Mogelijk kan deze persoon door details toch zien dat de melding van u komt.
Idealiter dienen anonieme of vertrouwelijke klachten telefonisch te worden ingediend. Zo kunnen we controleren of we de klacht begrijpen en kunnen we de beperkingen bespreken die we mogelijk tegenkomen bij de afhandeling van de zaak.
Als klager wordt jouw identiteit in principe aan de tegenpartij bekendgemaakt. Uitzonderlijk kan de GBA een klacht anoniem behandelen, maar in de praktijk blijkt dit in de meeste gevallen niet evident omdat alle partijen in het geding de kans moeten krijgen om zich te verdedigen.
De anonimiteit van de melder wordt verder beschermd door technische maatregelen en jurisprudentie. De informatie die je ons geeft bezorgen we anoniem bij de politie, gemeente of andere opsporingsinstanties. Zo komen er geen gegevens van melders in het dossier van de verdachte terecht.
Misdaad anoniem (zonder uw naam) melden
Wilt u iets melden over een ernstige misdaad zonder dat uw naam bekend wordt? Bijvoorbeeld omdat u de dader kent. Dan kunt u een misdrijf of dader anoniem melden bij Meld Misdaad Anoniem.
Verkeersgegevens; naast de zendmastgegevens kan de politie ook de verkeersgegevens van uw telefoon opvragen bij de telecomprovider. Over een periode tot 6 maanden terug kan dan worden nagegaan met wie u hebt gebeld of gebeld bent, gespecificeerd naar duur en tijdstip van de gesprekken.
U wilt een tip of klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Dat betekent dat u iets heeft meegemaakt of dat u vermoedt dat een persoon of organisatie zich niet aan de privacywetgeving houdt. Goed dat u hier iets aan wilt doen.
Hoe klacht neerleggen? Om klacht in te dienen ga je naar het politiebureau bij jou in de buurt of op de plaats van de feiten. Voor bepaalde feiten kan je ook online klacht indienen.
De stichting Slachtofferhulp adviseert dat ook, omdat je met het melden van roekeloos en agressief rijgedrag wellicht kunt voorkomen dat er slachtoffers vallen. Is er sprake van levensgevaarlijk, asociaal rijgedrag, bel dan de politie via 112.
De Nationale ombudsman is er voor iedereen die een probleem heeft met de overheid of een overheidsinstantie. Zoals het UWV, de Belastingdienst, de politie of een gemeente.
De klager wil zijn grieven kenbaar maken en wil daarbij ook dat erkend wordt dat er iets verkeerd is gegaan. Het is een misvatting dat een gegrond verklaarde klacht ook als vanzelf leidt tot bijvoorbeeld een schadevergoeding of op een andere manier rechtsgevolg heeft, bijvoorbeeld een straf van betrokken medewerkers.
Door *69 te bellen, kunt u eenvoudig en gratis het nummer van een onbekende beller achterhalen vanaf uw iPhone, Android of vaste telefoon.
De aangifte is meestal het begin van een politieonderzoek. Met de informatie en het bewijsmateriaal doet de politie verder onderzoek. Voor het opnemen van een aangifte dient u een geldig identiteitsbewijs* (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of Nederlands vreemdelingendocument) mee te nemen.
De politie is in de meeste gevallen verplicht om uw aangifte op te nemen. Als u vindt dat de politie niet meewerkt bij uw aangifte, kunt bij de politie zelf een klacht indienen.
Uw persoonsgegevens worden vertrouwelijk behandeld. U kunt ook anoniem iets melden, maar in veel gevallen kan uw melding dan niet in behandeling worden genomen.
Voor de meeste misdrijven is een aangifte voldoende voor de politie om tot vervolging over te gaan. Bij klachtmisdrijven is dat niet zo. Dan is er ook een formele klacht nodig van het slachtoffer. Dat betekent dat enkel jij als slachtoffer van een klachtmisdrijf bepaalt of er een strafprocedure gestart wordt.
Een klachtmisdrijf is een ander speciaal misdrijf. Laster en eerroof is daar een voorbeeld van. Een klachtmisdrijf kan enkel vervolgd worden wanneer een slachtoffer een klacht neerlegt.
Vooral over misbruik van hun identiteitsbewijs, het volgen van hun online zoekgedrag en wifitracking. Bij persoonsgegevens gaat het om informatie die ofwel direct over iemand gaat, ofwel indirect naar deze persoon te herleiden is. Bijvoorbeeld door meerdere persoonsgegevens met elkaar te combineren.
De regels liggen vast in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Wie die regels overtreedt, kan een boete krijgen. De maximale boete is € 20 miljoen of 4% van de jaarlijkse wereldwijde omzet als het om een grote onderneming gaat.
Een klacht indienen, doe je best zo snel mogelijk na de feiten. De verjaringstermijn begint immers te lopen vanaf de dag dat het misdrijf werd gepleegd. Als je als minderjarige slachtoffer werd van een misdrijf, dan kan je in principe tot 5 jaar nadat je 18 werd, klacht indienen voor dit misdrijf.
De officier van justitie kan voor het onderzoek naar een misdrijf in bepaalde gevallen de politie opdracht geven om telefoongesprekken af te luisteren en op te nemen of ander elektronisch verkeer te onderscheppen (denk aan e-mail, sms, WhatsApp en Facebook Messenger).
Volgens het Nederlandse strafrecht kan iemand alleen veroordeeld worden als er wettig en overtuigend bewijs aanwezig is voor zijn of haar schuld.
Het detecteren van bewaking kan een uitdaging zijn, omdat wetshandhaving geavanceerde methoden kan gebruiken om onopgemerkt te blijven. Er kunnen echter tekenen zijn dat u onder bewaking staat, zoals onverklaarbaar leeglopen van de batterij van uw telefoon, ongebruikelijk gedrag van uw apparaat of verdachte personen of voertuigen in uw omgeving .