Je kunt zelfstandig gas bij geven, maar dan ga je voorbij aan het nut van de ACC. Bij de meeste auto's kun je het adaptieve deel van de cruisecontrol niet uitschakelen en op normale CC rijden.
De adaptieve cruisecontrol schakelt uit met een korte druk op de stuurknop . Daarbij wordt de ingestelde snelheid gewist waarna deze niet meer te hervatten is met de toets .
Aandacht kan verslappen bij gebruik ACC
En hoe minder instructies, des te groter is de kans dat de alertheid van de bestuurder afneemt. Een ander nadeel van het gebruik van ACC is dat files er door kunnen toenemen. Een ongewenst bijeffect, zo concludeert de ANWB.
Hoe werkt 'ie? Aan de voorzijde van de auto, bijvoorbeeld in de bumper of binnenspiegel, zit een sensor die meet de afstand tot je voorligger en zijn snelheid. Deze sensor stuurt de informatie naar een computer en vergelijkt die met de ingestelde snelheid en berekent een veilige volgafstand.
Je schakelt de Adaptive Cruise Control in en stelt zelf de snelheid en de afstand tot je voorliggers in. Het systeem scant met een radarsensor de weg en zorgt ervoor dat jij automatisch afremt of versnelt met het verkeer voor je.
Bij hoogwaardigere wagens kan de multifunctionele bedieningshendel met cruise control tot 180 euro kosten. De vakgarage rekent voor deze eenvoudige oplossingen ca. 100 euro voor de installatie. Een uitgebreid inbouwen met nieuwe bekabeling en extra modules kost 600 euro aan arbeidsloon.
Het is ontspannend en het helpt bij een gunstig brandstofverbruik. Verder kan het boetes voorkomen. Nadeel van een normale cruise control is echter dat het in de praktijk niet prettig werkt zodra er meer verkeer om je heen is. Je moet dan constant reageren op wat anderen doen en dus de cruise control (de)activeren.
Met de cruise control (aan) rij je automatisch met een gelijkmatige snelheid en rij je tot wel zo'n 5% zuiniger op de snelweg.
Wat is adaptive cruise control? Adaptive cruise control (of smart cruise control) is een aanvulling op de cruise control. Het slimme rijhulpsysteem stelt niet alleen je gewenste snelheid in: een radar of laser meet ook de afstand tussen je voertuig en je voorligger.
Een snelheidsbegrenzer (Speed Limiter) is te beschouwen als een omgekeerde cruisecontrol – u regelt de snelheid met het gaspedaal, terwijl de snelheidsbegrenzer voorkomt dat u per ongeluk de vooraf gekozen/ingestelde snelheid overschrijdt.
Predictive Cruise Control (PCC) werkt op basis van GPS-technologie. Er wordt gedetailleerde wegenkaartinformatie gebruikt om te bepalen welke omstandigheden het voertuig binnenkort tegenkomt.
Intelligent snelheidsregelingssysteem. Elk nieuw automodel en -type heeft vanaf dit jaar een ACC of adaptive cruise control. Vanaf 2024 verplicht Europa de autoconstructeurs om die functie ook in alle nieuwe auto's te plaatsen. Het slimme systeem is een absolute must-have voor wie inzet op veiligheid.
De fileassistent is een functie van de adaptive cruise control (ACC). In modellen met een automatische transmissie kan de fileassistent bepaalde stuurtaken van de bestuurder overnemen bij snelheden tot 65 km/h op duidelijk gestructureerde wegen, zolang als het verkeer met lage snelheid rijdt.
Cruise control herkent u aan het woordje 'cruise', 'cruise control' of een snelheidsmeter met een pijltje. Wanneer u cruise control instelt en op 'set' klikt, houdt uw auto automatisch de gewenste snelheid aan. Zodra u remt, schakelt het cruise control systeem weer uit.
De actieve afstandsassistent DISTRONIC kan de door de bestuurder ingestelde afstand ten opzichte van voorliggers aanhouden en op deze wijze de bestuurder ontlasten bij ritten op de autosnelweg of in langzaamrijdend verkeer.
Distronic Plus is Engelse benaming voor de nieuwe adaptieve cruise control van Mercedes-Benz. Het systeem verschilt op een paar punten met het vorige Distronic-systeem. In combinatie met de cruise control zorgt het systeem ervoor dat de afstand tot de voorganger binnen de perken blijft.
Adaptive Cruise Control is een snelheidsregelaar die zijn tempo automatisch aanpast aan de voorganger. Met behulp van een afstandsradar 'ziet' het de auto voor je en anticipeert de auto door automatisch afstand te houden.
U krijgt de originele cruisecontrole hendel aan de linkerkant achter het stuur van uw Golf 6 en de indicatie van het cruisecontrol lampje in de tellerunit, wanneer van toepassing in uw auto. Deze cruise is ook geschikt voor Golf 6 Plus.
Zodra de radar een voertuig detecteert, houdt het systeem een constante afstand tot de voorligger aan door af te remmen op de motor (tot maximaal 20 km/u) en te accelereren. Als de rijstrook weer vrij is, accelereert de auto naar de ingestelde snelheid.
Cruise control werkt niet vanzelf, deze zet je via een snelheidsregelaar aan. Deze bevind zich op de hendel aan de linkerkant van het stuur. Heb je jouw snelheid bereikt, zet dan de cruise control aan.
Het grote nadeel van cruise control is dat het je risico op een ongeval vergroot, omdat het je aandacht en reactiesnelheid beïnvloedt. Onderzoek toont aan dat vrachtwagens die inrijden op de staart van een file, vaak met cruise control aan het rijden waren.
Side Assist
Radarsensoren aan de achterkant van de auto houden het achteropkomende verkeer en het verkeer in de dode hoek in de gaten. Wil je wisselen van rijbaan, maar is verkeer te dichtbij, dan waarschuwt het systeem met lichtsignalen in de buitenspiegel. Gekoppeld aan Lane Assist stuurt de auto actief terug.
Maar nog niet elke auto heeft een snelheidsregelaar, gelukkig kunt u bij bijna alle moderne auto's achteraf een Cruise Control inbouwen. Een inbouwspecialist, autodealer of garage kan dit voor u doen. Afhankelijk van het automodel kost het inbouwen van een Cruise Control tussen de één en drie arbeidsuren.
Cruise control
Het is beter om continue 120 of 130 km/u te rijden in plaats van veel korte acceleraties en remacties tussendoor, maar dat spreekt voor zich. Gebruik maken van cruise control kan een besparing van 4 tot 10% opleveren.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren.