Bij aluminium of staal dat binnen wordt toegepast is meestal één laag poedercoating voldoende. In een buitensituatie waar veel condens, mist of vuil blijft hangen adviseren wij twee lagen poedercoating, deze materialen zijn in het geval van staal vaak ook verzinkt of geschoopeerd.
Omdat het vaak gaat om kleine onderdelen zijn kosten voor deze poedercoat klussen vaak rond de € 250,- tot € 500,-. Prijzen voor het poedercoaten van auto onderdelen is natuurlijk sterk afhankelijk van wat je precies wilt laten poedercoaten en in welke kleur.
Gepoedercoat staal of aluminium heeft weinig onderhoud nodig. Wanneer een gepoedercoat product buiten staat, is het belangrijk dat je deze regelmatig schoonmaakt. Om gepoedercoat materiaal schoon te maken heb je een doek of een zachte borstel nodig.
Normaal heeft poedercoating een glad oppervlak waardoor verf niet kan hechten. Door het zorgvuldig op te schuren kun je er effectief op schilderen. Veeg de plek die je gaat verven af met een geschikt oplosmiddel. Spoel het ten slotte af met warm water en laat het dan drogen.
Voor het beste effect zonder kleurverschil kan je het object natuurlijk opnieuw laten poedercoaten. In sommige gevallen kan de coating kan ook plaatselijk worden hersteld.
Poedercoaten is net zoals natlakken ook gevoelig voor roesten. Over het algemeen is de poedercoat wel sterker, maar op plekken waar bijvoorbeeld geen of weinig poeder is gekomen zal het sneller gaan roesten.
Gepoedercoat staal en -aluminium zijn kwetsbare materialen en als zodanig niet bestand tegen weersinvloeden en verontreiniging. De materialen kunnen bovendien gemakkelijk corroderen (invreten, bijten, roesten).
Poedercoating biedt uitstekende bescherming
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de invloed van pekel op gepoedercoate velgen of de invloed van chemische stoffen. De bescherming die poedercoating hiertegen biedt is vele malen beter in vergelijking met natlakken.
Wilt u zelf poederlakken dan zijn er verschillende do it yourself (DIY) setjes op de markt. Een complete poedercoat set bestaat onder andere uit een spray-gun met lans, voetschakelaar, vochtafscheiders, poedercontainers, electrostatische basis unit en twee reservenozzles.
Denk voor een standaardbehandeling van vier stalen velgen aan minimaal zo'n 200 euro. Dit is een indicatie, voor exacte prijzen kun je het beste een belronde doen langs wat poedercoat bedrijven. Na het poedercoaten zien velgen er zo uit: als nieuw! Let op: er kunnen eventuele extra kosten bijkomen.
Kosten poedercoaten
Bij poedercoaten betaalt u €87,- opstartkosten per kleur, ongeacht hoeveel profielen u in die kleur bestelt. Daarbovenop kost het poedercoaten €23,- per m2 oppervlakte.
Het is onmogelijk om een standaard prijslijst te hanteren. Daarvoor verschilt de prijs per bedrijf of per stad (zoals Antwerpen) te veel. Wanneer we kijken naar poederlakken prijs per kilo zit dit ongeveer op €9,50. Reken daarom op ongeveer €190,- euro per 20 kilo.
Staal, verzinkt staal, RVS en aluminium kunnen in iedere gewenste RAL en NCS kleur worden gepoedercoat.
Gebruik milde reinigingsmiddelen met een pH waarde van 5 – 8; geen oplosmiddelen zoals alcohol en ethanol. Voor sterk verontreinigde objecten gebruik je een polijstende cleaner. Gebruik bij het schoonmaken alleen een doek of spons; vermijd een ijzerspons, schuurpapier of alles dat kan krassen.
Dan biedt elektrolytische verzinking - één manier van galvaniseren dus - uw product voldoende bescherming tegen corrosie. Een extra voordeel is dat deze behandeling meestal een gladdere en mooiere finish heeft en meestal minder prijzig is dan thermisch verzinken.
Poedercoating hecht ook heel goed op zink (veel beter dan natlak). Dit is tevens de allerbeste manier om staal te conserveren.
De term moffelen wordt vaak gebruikt wanneer met het proces poedercoaten wordt bedoeld. Moffelen is het onder hoge temperaturen (boven de 150°) uitharden van verf in een oven. Poedercoaten is een laag poeder die ook in de oven uitgehard wordt. Poedercoating wordt dus gemoffeld.
Poedercoating is hard en kan goed verdeeld worden over het metaal. Daarnaast biedt poedercoating de mogelijkheid tot speciale effecten. Daarnaast bevatten poeders geen oplosmiddelen die schadelijk zijn voor het milieu. De resten van poeder kunnen vaak worden hergebruikt.
Het duurt wat langer en vergt wat geduld maar het is bijna net zo makkelijk als een wax aanbrengen. De coating moet vervolgens uitharden, soms wel 24 uur. Bij een coating die aan de lucht droogt kan de auto na een uur al naar buiten. De coating is na 5 tot 10 dagen volledig uitgehard.
Aluminium poedercoaten kan voor zowel binnen als buiten. Voor het buitengebruik van gepoedercoate aluminium profielen wordt de poedercoating in meerdere lagen aangebracht. Als eerste wordt er een epoxylak op het aluminium gespoten. Vervolgens komt laag 2 erbovenop.
Doordat de poedercoating uit moet harden in de oven, op een temperatuur van zo'n 180 tot 200 graden, is het niet voor alle materialen mogelijk om te worden voorzien van een coating. Niet alle materialen kunnen een dergelijke temperatuur aan, zodat deze niet gepoedercoat maar vaak gespoten worden met een natte lak.