Het aluminium wordt verzacht door het toepassen van wrijvingswarmte en mechanische druk, en de stukken worden met elkaar verbonden door het creëren van een nieuw metaal dat een combinatie is van het staal en het aluminium (een intermetallische verbinding).
Metalen en bepaalde stoffen verdragen elkaar niet goed en vormen corrosie; bekende voorbeelden: rvs en chloor, zink en gips. Ook zuren en conserveermiddelen kunnen de corrosie versnellen.
Corrosiebestendigheid: roestvaststaal en aluminium
Aluminium doet op dit vlak zeker niet onder voor roestvaststaal. Integendeel. Hoewel door contact met zuurstof de bovenste laag van roestvaststaal bescherming biedt, zal onder extreme omstandigheden zelfs roestvaststaal corroderen, met alle gevolgen van dien.
Staal is minder buigzaam, maar wel sterker dan aluminium. Staal zou dus minder snel vervormen door externe krachten als wind, warmte of kracht van elders. Staal is een van de meest gebruikte metaalsoorten op aarde.
Staal heeft allereerst best wel wat veerkracht. Meer dan aluminium, want dit is een wat stijver materiaal. Deze veerkracht – ook wel plastische vervorming genoemd - geeft een extra comfortabele fietservaring. Hierdoor heb je minder last van oneffenheden in het wegdek.
Aluminium ten opzichte van staal is zo'n 3x duurder per kg. Echter een goede aluminium constructie is gemiddeld 40% lichter. In aanschaf is de aluminium materiaalprijs dus nog steeds duurder maar geen 3x meer. Als we aluminium vergelijken met RVS is RVS zo'n 2x duurder, per kg.
Sterkte-gewichtsverhouding. Aluminium is gewoonlijk niet zo sterk als staal, maar ook bijna een derde van het gewicht. Dit is de belangrijkste reden waarom de vliegtuigen zijn gemaakt van aluminium.
1: Kracht en gewicht
Aluminium is een minder sterk materiaal dan staal. Dit brengt een aantal eigenschappen met zich mee. Het materiaal is flexibeler en breekt eerder.
Aluminium heeft een veel betere warmtegeleider dan roestvrij staal, waardoor het wordt gebruikt voor autoradiatoren en airconditioningseenheden. Aluminium is een zeer goede geleider van elektriciteit in vergelijking met roestvrij staal. Qua sterkte is roestvrij staal sterker dan aluminium.
Roest is aantasting van metaal doordat het reageert op een combinatie van water en zuurstof. In het geval van ijzer ontstaat er dan ijzeroxide. Daarom wordt roesten ook vaak oxideren genoemd. Roest wordt doorgaans als negatief effect op metaal ervaren, omdat het de sterkte en het volume van metaal beïnvloed.
Wanneer het kleine oppervlak (lees RVS bout) in aanraking komt met een groter oppervlak aluminium is er een matige kans op corrosie op het grote oppervlak. Wat veel mensen niet weten is dat verzinkt staal eveneens een matige kans op corrosie geeft. Alleen staal, lood en koper veroorzaken geringe tot geen corrosie.
Aluminiumoxide zorgt voor een dunne, harde beschermlaag op aluminium die geen zuurstof of andere corroderende bestanddelen uit de lucht doorlaat. Hierdoor vertraagt verdere aluminium corrosie.
Beginnend boven een temperatuur van ongeveer 230°C ontstaat er in water of stoom geen beschermende laag meer en de reactie loopt snel voort totdat uiteindelijk al het aluminium dat aan deze milieus wordt blootgesteld is omgezet in oxide.
Staal is niet gevoelig voor galvanische corrosie en het materiaal is goed lasbaar. Een thermisch verzinkte mast heeft een onderhoudsvrije levensduur van minimaal 40 jaar. Een goed geconserveerde mast heeft veelal een oneindige levensduur.
Schroeven die geschikt zijn voor de montage van aluminium dienen altijd van rvs te zijn. Dit komt doordat deze schroeven niet roesten.
Aluminium is duurzaam door de lange levensduur
De benodigde energie in combinatie met de lange levensduur maakt aluminium juist duurzaam. Naast de lange levensduur is het materiaal ook onderhoudsarm. Hierdoor vereist aluminium minder onderhoud dan andere metalen.
RVS is sterker en kan een hogere temperatuur aan dan staal. Het is uiteraard roest en kalk bestendig en milieuvriendelijker dan gewoon staal. Uiteraard zijn er ook nadelen bij RVS.
Ijzer is gewoon een element dat in de natuur voorkomt. Staal is een legering, waarin ook ijzer aanwezig is. Staal is gemaakt van ijzer en koolstof. Om staal te maken, ben je dus afhankelijk van ijzer en moet het worden gemengd met koolstof en andere elementen.
Onderzoekers van MIT hebben een van de sterkste en lichtste materialen ontwikkeld. Hiervoor is gebruik gemaakt van grafeen. Het materiaal is 20 keer lichter en 10 keer sterker dan staal. Grafeen is een carbon-soort en in een 2D-vorm het sterkste materiaal op aarde.
Het beste antwoord
Dat is Hardox Extreme met een brinell hardheid (HBW) van rond de 650-700. Dit is buidend harder dan gietijzer (100-274) of HSS staal (HB 250-300). Hardox plaat krijgt zijn extreme hardheid door zijn chemische compositie en door het snelle afkoelen na het rollen.
Ons foto op aluminium buiten is bestand tegen de felle zon, harde regen en alles wat daartussen zit. Zo ben je verzekerd van een haarscherpe afdruk, ook na een regenstorm. Aluminium is zeer geschikt als afdrukmateriaal.
een robuust materiaal met een flexibele toepassing
Staal is relatief licht. Maar bovenal is het vooral zeer belastbaar en robuust. Extra vloeren, waar een verhoging door een betonnen constructie om statische redenen niet mogelijk is, zijn mogelijk met staal. Staal heeft een hoog draagvermogen met een laag gewicht.
Een deur van staal is zwaar en kan daarom niet in je bestaande kozijn geplaatst worden. Het kozijn kan het gewicht van de deur namelijk niet aan. Een deur van aluminium past wél in je bestaande kozijn. Aluminium is lichter en verfijnder dan staal, waardoor deze deur gemakkelijk in je kozijn geplaatst wordt.