Het wijzigen van landbouwgrond naar bouwgrond is per situatie maatwerk. Factoren als jouw wens, beleid in de regio en ligging van de gronden bepalen in grote mate de haalbaarheid van het omtoveren van landbouwgrond tot bouwgrond.
Landbouwgrond is geen bouwgrond en kan dus niet gebruikt worden om op te bouwen. Er is ook geen vergunningsaanvraag om van landbouwgrond bouwgrond te maken. Dat betekent dat je geen huizen, appartementen of uitbreidingen van woningen op landbouwgrond mag plaatsen.
Een realistische aankoopprijs van nog niet bouwrijpe projectgrond is gemiddeld minimaal 50 EUR per vierkante meter. En het is iemand ànders dan de projectontwikkelaar die beslist hoeveel uw naakte bouwgrond precies waard is…
Voor een wijziging in het bestemmingsplan moet u een aanvraag indienen bij de gemeente. Houdt u er rekening mee dat dit een vrij moeilijke en dure procedure kan zijn. Alleen de aanvraag kost op dit moment in de meeste gemeenten tussen de 10.000 en de 12.000 euro.
U betaalt ook de kosten voor het aanpassen van het bestemmingsplan. Hoeveel dit is, is afhankelijk van de uren die de gemeente eraan moet besteden. Bestemmingsplannen kosten meestal tussen de €10.000,00 en € 20.000,00.
Afwijken van het bestemmingsplan is een activiteit waarvoor een omgevingsvergunning van B&W nodig is. Bij afwijken van het bestemmingsplan blijft het onderliggende bestemmingsplan onveranderd. Het herzien van een bestemmingsplan, dat iedere tien jaar moet plaatsvinden, is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Aan een omgevingsvergunning ligt een concreet project ten grondslag en er kunnen geen algemene regels in worden opgenomen. In een bestemmingsplan worden daarentegen regels opgenomen die voor herhaalde toepassing zijn.
Aanbouwen mogen in principe 4 meter diep zijn en de maximale hoogte gelijk aan de begane grond, plus 30 cm (met een maximum van 5 meter). Bij recreatiewoningen en woonwagens mag je niet vergunningsvrij aanbouwen. Een aanbouw moet op de grond staan en mag geen dakterras of verdieping hebben.
Verjaring kan een rol spelen bij de vaststelling van een bestemmingsplan. Er moet dan echter wel sprake zijn van een evidente privaatrechtelijke belemmering.
Bestemmingsplanprocedure. De procedure voor het bestemmingsplan wordt vanuit het Besluit ruimtelijke ordening, de Wet ruimtelijke ordening en afdeling 3.4 Awb doorlopen. De doorlooptijd, zonder voortraject, is op basis van de wettelijke termijnen 26 tot 31 weken.
In 2021 steeg de gemiddelde prijs voor een vierkante meter bouwgrond in Vlaanderen naar 309 euro. Het ging om een toename van 6,6 procent. Maar in sommige regio's liepen de stijgingen zelfs op tot 30 en zelfs bijna 40 procent, zo blijkt uit de cijfers van notaris.be.
Druk op de huizenmarkt leidt tot een grotere vraag naar bouwgrond. Bouwgrond is schaars en dus stijgen de prijzen. Bovendien wil je als grondbezitter graag meeprofiteren van het succes van de markt. En nu komt het: de meeste van die grondbezitters zijn gemeenten.
Voor 2022 wordt er een minimale m2-prijs vastgesteld van € 307,50 p/m2 (excl. btw). Deze minimale prijs geldt voor kavels ≤ 750 m2. Voor kavels die groter zijn, kan maatwerk van toepassing zijn.
Een wijziging van landbouwgrond naar bouwgrond valt in principe wel te regelen via een gewestplanwijziging, maar dat komt in de praktijk maar weinig voor. Het is namelijk de bedoeling dat gemeenten eerst de woonzones en uitbreidingsgebieden aansnijden voor er alternatieve regelingen mogen worden getroffen.
Als de verkoper van de grond meteen een stedenbouwkundige vergunning (vandaag eveneens gekend onder de nieuwe benaming “omgevingsvergunning”) kan voorleggen, kan je zeker zijn dat die grond bouwgrond is. Die stedenbouwkundige vergunning mag wel maximaal twee jaar oud zijn bij de aanvang van de geplande bouwwerken.
Kan dat? Het kan, maar de kans is erg klein. Je kunt zelf erg weinig ondernemen om agrarisch gebied om te zetten in bouwgrond. De Vlaamse regering kan zoiets in principe regelen via een gewestplanwijziging, maar zulke hervormingen zijn zeldzaam.
Antwoord. Voor een bestemmingswijziging moet je een vergunning vragen aan de bevoegde overheid. Dat is in dit geval de gemeentelijke bouwdienst. Daar helpen ze je vast verder.
Ja, in de Wet ruimtelijke ordening is vastgelegd dat een bestemmingsplan elke tien jaar opnieuw moet worden vastgesteld. Dat kan door een heel nieuw bestemmingsplan vast te stellen, maar ook door het nemen van een verlengingsbesluit.
Wanneer u wilt bouwen in een gebied waar dit volgens het bestemmingsplan niet mag, vraagt u aan de gemeente om een bouwvlak aan het bestemmingsplan toe te voegen. In een bestemmingsplan staat hoe de grond in een gebied en de gebouwen die daarop staan, gebruikt mogen worden.
Normaal gezien mag je in de meeste gemeentes 'kampeermiddelen' voor eigen gebruik op je eigen terrein plaatsen. Alles wijst er dus op dat je zeker en vast een tiny house zou mogen bouwen op jouw grond als er al iets staat, en waarschijnlijk zelfs zonder vergunning, maar dit zou niet kunnen dienen als een vast adres.
In een bestemmingsplan zijn vaak al een aantal afwijkingsmogelijkheden opgenomen, zoals een afwijking met 10 % van de maximale goothoogte of een afwijking van 1 meter. Meestal zijn er voorwaarden verbonden aan een binnenplanse afwijking. De procedure is hetzelfde als die van een passend plan.
De beantwoording door burgemeester en wethouders van de zienswijzen dient als motivering van het bestemmingsplan. Het bestemmingsplan kan ook gewijzigd worden vastgesteld. De gemeenteraad beslist binnen twaalf weken na de termijn van terinzagelegging van het ontwerpbesluit over de vaststelling van het bestemmingsplan.