DigiD stuurt u een automatisch bericht als er iets in uw account wijzigt. Bijvoorbeeld als u een DigiD aanvraagt, uw DigiD (app) activeert, uw e-mailadres of wachtwoord wijzigt, of uw DigiD na 3 jaar verloopt.
U kunt de activatie van uw DigiD account meteen afmaken in de DigiD app. Zowel het account als de app zijn hierna geactiveerd. Of rond de activatie af via de website: klik op 'Activeringscode invoeren'. Let op, activeer uw DigiD binnen 20 dagen, anders moet u opnieuw een DigiD aanvragen.
Ga naar de Google Play Store of Apple App Store. Zoek naar de DigiD app. Staat er 'Openen' naast de app, dan heeft u de nieuwste versie. Staat er 'Updaten' of 'Werk bij', dan heeft u nog niet de nieuwste versie.
DigiD app opent niet (Android)
De DigiD app ondersteunt niet alle mobiele browsers, waardoor u mogelijk de foutmelding 'DigiD app opent niet' krijgt op uw Android apparaat. Deze melding kunt u krijgen als u inlogt via de vooraf geïnstalleerde 'Internet app' van Samsung.
Vermoedt u dat iemand uw DigiD-inloggegevens in bezit heeft of is uw telefoon met de DigiD app gestolen. Onderneem dan direct actie. Iemand kan met uw inloggegevens bijvoorbeeld uw bankrekeningnummer bij de Belastingdienst wijzigen of persoonlijke gegevens bekijken in MijnOverheid.
Als het je helemaal niet meer lukt om in te loggen met je DigiD kan dit komen door de volgende oorzaken: Je gebruikt de verkeerde inloggegevens. Controleer of je de juiste gebruikt, denk aan hoofdletters en kleine letters. Je DigiD is geblokkeerd.
Denk aan online een telefoonabonnement of bankrekening afsluiten met een kopie van je identiteitsbewijs. Daardoor neemt de kans op identiteitsfraude toe. Een oplichter heeft dan alleen nog een kopietje van jouw ID nodig. Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) krijgt elk jaar vele honderden meldingen.
Open de app en tik op 'Pincode vergeten'. Tik op 'Opnieuw activeren', dan wordt die app gedeactiveerd. U kunt nu weer een DigiD app activeren op een ander apparaat.
Als u uw DigiD-gebruikersnaam bent vergeten, moet u een nieuwe DigiD aanvragen. Uw wachtwoord kunt u herstellen via DigiD.nl met behulp van e-mail en sms of de DigiD app.
Naast de releasedata vindt er twee keer per maand een DigiD-onderhoudsmoment plaats. Dit is iedere 2e maandag en woensdag van de maand tussen 00.00 en 06.00 uur. Afnemers van DigiD worden via een mailing, website en de Logius-app geïnformeerd over nieuwe DigiD-releases en -onderhoudsmomenten.
DigiD-app ondersteunt geen toestellen meer met Android-versie ouder dan 6.0. De Android-app van DigiD wordt vanaf februari niet meer ondersteund voor telefoons of tablets die draaien op een oudere versie dan Android 6.0. Dat blijkt uit een nieuwe versie van de DigiD-app die in de Play Store is uitgebracht.
Waarom zie ik een slotje bij mijn bericht in de Berichtenbox? Berichten waarbij een slotje staat zijn alleen te openen als u inlogt met de DigiD app of DigiD met extra sms-controle of een hoger niveau. Als u ingelogd bent met alleen uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord kunt u het bericht niet openen.
Voor het maken van een herstelbewijs of vaccinatiebewijs haal je je gegevens op met je DigiD. De Nederlandse QR-code laat je scannen aan de deur van de locatie waar het coronabewijs nodig is. Je kunt de internationale QR-code laten scannen als je de grens over gaat. Het coronabewijs is niet in alle landen geldig.
Gebruikersnaam en wachtwoord
Lukt activeren met ID-check of sms niet? Dan krijgt u de optie om de app te activeren met uw gebruikersnaam en wachtwoord. U ontvangt na drie werkdagen een bevestigingsbrief van DigiD dat de app is geactiveerd.
Via de DigiD app
Ga naar 'Mijn DigiD' en log in met de DigiD app. Kies 'Wachtwoord wijzigen/opnieuw instellen'. Kies voor: 'Ik weet mijn huidige wachtwoord niet meer en wil mijn wachtwoord opnieuw instellen via de DigiD app' en klik op 'Volgende'. Voer uw nieuwe wachtwoord 2 keer in en klik op 'Wachtwoord opslaan'.
Alleen organisaties die wettelijk bevoegd zijn om burgerservicenummers te gebruiken, maken gebruik van DigiD. Dit zijn overheidsorganisaties of organisaties met een publieke functie, bijvoorbeeld: ministeries en gemeenten.
U kunt u uw DigiD aanvragen via www.digid.nl. Na de aanvraag ontvangt u binnen 3 werkdagen thuis een brief met een activeringscode. Hiermee moet u uw DigiD activeren binnen 20 dagen. Anders moet u opnieuw een DigiD aanvragen.
U bent niet wettelijk verplicht een DigiD aan te vragen. Het is wel zo dat steeds meer overheidsorganisaties DigiD gebruiken voor de toegang tot hun online dienstverlening. Zonder DigiD kunt u dus veel dingen niet via internet regelen.
Heb je geen smartphone en geen DigiD? Dan kun je de code telefonisch aanvragen: Bel 0800 – 1351 of 0800-1421. Houd je Burger Service Nummer (BSN) bij de hand.
Heb je een smartphone of tablet zonder NFC-lezer of lukt de ID-check niet? Activeer dan de app met een sms-code. Kijk daarvoor de video 'DigiD app activeren met sms-controle'.
Ga naar de website www.digid.nl. Klik rechtsboven op Inloggen Mijn DigiD. Selecteer de optie Ik wil inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op Inloggen.
Omdat je burgerservicenummer een uniek nummer is, zijn de privacy risico's groot. Met dit nummer kunnen criminelen identiteitsfraude plegen en hebben ze toegang tot je dossier. Wanneer je BSN eenmaal in handen is van criminelen, is de kans groot dat deze onderling wordt doorverkocht in het criminele circuit.
Doe aangifte bij de politie
Het misbruiken van de persoonsgegevens van een ander is strafbaar. Doe daarom aangifte bij de politie. Stuur een kopie van uw aangifte naar het bedrijf waar de identiteitsfraude gebeurde. U kunt ook contact opnemen met Slachtofferhulp voor hulp of steun.
Als u vermoedt dat u slachtoffer bent van identiteitsfraude, moet u direct een aantal maatregelen nemen. Laat direct uw bankpasjes of creditcards tijdelijk blokkeren en doe aangifte bij de politie. Welke maatregelen u verder moet nemen, hangt af van het type fraude.