Ja, een middelbare school mag uw kind soms weigeren. Bijvoorbeeld omdat de school vol is. U kunt bezwaar maken als een school uw kind weigert.
Ja, een basisschool mag uw kind soms weigeren. Bijvoorbeeld als de school vol is. U kunt bezwaar maken als een school uw kind weigert.
De basisschool mag uw kind weigeren op de volgende gronden: De school is vol. De school kan niet voorzien in de ondersteuning die een leerling nodig heeft. Ouders accepteren de godsdienstige of levensbeschouwelijke richting van de school niet.
Zorgplicht scholen
Scholen moeten ervoor zorgen dat elk kind een passende plek krijgt. Ook als het kind extra begeleiding en ondersteuning nodig heeft. Deze verplichting voor scholen heet zorgplicht. De zorgplicht geldt voor kinderen die al op school zitten en kinderen die worden aangemeld.
Jij moet op school komen, je huiswerk leren, doen wat je er gezegd wordt en je gedragen volgens de regels. Maar jij hebt ook recht op goed onderwijs, op een rechtvaardige behandeling. Als jij je best doet, mag je er op rekenen dat leraren en begeleiders je goed helpen.
Een school kan niet zomaar weigeren om een leerling in te schrijven. De toelatingsvoorwaarden en redenen om een leerling te weigeren liggen namelijk wettelijk vast. Scholen mogen geen eigen extra toelatingsvoorwaarden opleggen. 'Geen vrije plaats meer' is een wettige reden om een kind te weigeren.
Leerkrachten of directieleden mogen iets dat in je schooltas of broekzak zit op te vragen als ze vinden dat je de les stoort. Maar ze mogen er zelf niet in kijken. Ze hebben ook niet het recht om jou te fouilleren. Dit geldt ook bij het doorzoeken van jouw locker of op schoolexcursies.
Passend onderwijs legt een zorgplicht bij scholen. Dat betekent dat scholen ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Hiervoor werken reguliere en speciale scholen samen in samenwerkingsverbanden.
,,Bij passend onderwijs is het vooral het kind dat zich – eventueel met ondersteuning – aanpast aan het bestaande systeem; bij inclusief onderwijs wordt het systeem passend gemaakt voor het kind”, zo luidde het in één van de bijgaande filmpjes.
Passend onderwijs betekent dat alle kinderen een plek krijgen op een school die past ze past. Ook als zij extra ondersteuning nodig hebben. Daarvoor werken scholen in een regio of stad samen in een samenwerkingsverband. De ondersteuning die een school biedt staat in het ondersteuningsprofiel van de school.
De scholen sturen hun inschrijvingen dan door naar een centraal bestand en kunnen meteen controleren of een leerling elders ingeschreven staat. Nu gebruiken al zo'n 300 scholen het systeem. Ouders behouden het recht om hun kind in meerdere scholen in te schrijven.
Zij moeten naar school. Als uw kind niet meer naar school gaat, zonder goede reden, dan meldt de school dit aan de gemeente. De leerplichtambtenaar van de gemeente stelt vervolgens een onderzoek in. Samen met de leerling, school en ouders probeert de ambtenaar ervoor te zorgen dat uw kind weer terug gaat naar school.
Leerlingen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Jongeren tussen de 16 en 18 jaar die nog geen startkwalificatie hebben behaald zijn kwalificatieplichtig. Een startkwalificatie is (minimaal) een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger).
Ouders kunnen een geschil indienen tegen het schoolbestuur over: (de weigering van) toelating van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. de verwijdering van alle leerlingen. de vaststelling en bijstelling van het ontwikkelingsperspectief voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
Aanpassingen voor leerlingen met dyslexie, disharmonische intelligentie of faalangst vallen onder de basisondersteuning. Scholen spreken binnen het samenwerkingsverband af wat er onder de basisondersteuning valt. Ondersteuning die specialistischer is dan de basisondersteuning heet extra ondersteuning.
Bijzondere scholen kunnen leerlingen soms weigeren. Dat kan bijvoorbeeld als ouders de grondslag van de school niet onderschrijven. Voor aanmelding op een school voor voortgezet onderwijs moet de school zich baseren op het basisschooladvies.
Inclusief onderwijs is tot slot voor veel leerlingen een onmisbare stap om onafhankelijker te worden, betere sociale vaardigheden te ontwikkelen en meer mogelijkheden te krijgen om deel te nemen aan de economie en de samenleving als geheel.
Overgangen in het onderwijs, bijvoorbeeld van de basisschool naar de middelbare school, lopen niet voor iedere leerling even gunstig. Leerlingen met dezelfde kennis en vaardigheden, maar met een andere achtergrond, kunnen toch heel verschillende schoolloopbanen hebben.
Bij peer tutoring gaat het om interventies waarbij studenten in paren of kleine groepen samenwerken en elkaar ondersteunen bij het leren. Dit kan in de vorm van cross-age tutoring, waarbij een oudere leerling een jongere leerling of een groepje jongere leerlingen studiebegeleiding aanbiedt.
De gemeente heeft de verantwoordelijkheid om de aansluiting van zorg en onderwijs goed vorm te geven, onderwijsachterstanden bij kinderen tegen te gaan, toe te zien op de leerplicht en diverse andere specifieke wettelijke taken.
Een mbo-school heeft als onderwijsinstelling een zorgplicht tegenover studenten voor de kwaliteit van het onderwijs en de bijbehorende studentenbegeleiding en ondersteuning.
De VO-school waar de leerling staat ingeschreven kan bij ons de TLV op twee manieren aanvragen: schriftelijk/digitaal via TOP-dossier of via een multidisciplinair overleg (MDO). Zo'n MDO heet dan een 'MDO-T' (de T staat voor Toelating) en wordt georganiseerd door de school.
Ongeoorloofd schoolverzuim (zoals spijbelen)
Als een leerling te vaak afwezig is, schakelt school de leerplichtambtenaar in. Die kan in gesprek gaan met ouders en leerling om te kijken wat er aan de hand is.
Met klachten over de school kan je terecht bij het schoolbestuur, dat verantwoordelijk is voor de organisatie en ook de werkgever is van directie en leerkrachten. Je vindt de contactgegevens van het schoolbestuur in het schoolreglement of op de website onderwijsaanbod, bij de gegevens van de school.
Mag een docent een telefoon gedurende een week in beslag nemen? Er bestaat geen wetgeving die hier iets over zegt. Wel is het zo dat dat scholen straffen mogen opleggen, zolang die 'redelijk' en 'proportioneel' zijn. Een telefoon een week lang in bewaring nemen is waarschijnlijk disproportioneel.