U kunt uw telefoonabonnement online opzeggen of door telefonisch contact op te nemen met uw provider. Dit kan per provider verschillen. Let hierbij ook op de opzegtermijn (vaak één maand) en de contractduur om een afkoopsom te voorkomen. In principe hoeft u nooit zelf uw telefoonabonnement op te zeggen.
Heb je een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld een jaar, dan zit je daaraan vast. Je kunt vragen aan het bedrijf of je eerder mag stoppen. Maar daar heb je geen recht op. Staat het bedrijf eerdere opzegging toe, dan kan het een opzegvergoeding vragen.
U mag uw internet- of telefoonabonnement op dezelfde manier opzeggen als u het afsloot. Sloot u het abonnement bijvoorbeeld telefonisch af? Dan mag u ook telefonisch opzeggen. Zorg wel dat u kunt bewijzen dat u heeft opgezegd.
Een krant of tijdschrift mag uw abonnement stilzwijgend met maximaal 3 maanden verlengen. Zegt u binnen die periode uw abonnement op, dan geldt een opzegtermijn van maximaal 1 maand. U moet dan wel het stilzwijgend verlengde abonnement 'uitzitten'.
Opzeggen van een abonnement van 2 jaar
De wet heeft als uitgangspunt dat met een consument een overeenkomst voor maximaal 1 jaar mag worden aangegaan. Maar als het gaat om een overeenkomst met een looptijd van bijvoorbeeld 2 jaar, dan is dat toegestaan als je na het eerste jaar maandelijks kunt opzeggen.
Volgens de wet moet u kunnen opzeggen op dezelfde manier als waarop u het abonnement afsloot. Sloot u het abonnement online af? Dan moet u ook online kunnen opzeggen, bijvoorbeeld via de website of door het sturen van een e-mail.
Het afkopen van een mobiel abonnement is bij vrijwel alle providers mogelijk. Je provider staat alleen niet te springen om het afgesproken termijn van je contract te verkorten. Daarbij geldt dat hoe langer je contract nog loopt, hoe hoger de kosten hoger kunnen zijn.
Als je niet verlengt of overstapt blijft je huidige abonnement doorlopen. Het kan zijn dat na de einddatum je maandelijkse kosten hoger worden, indien een tijdelijke korting van je provider komt te vervallen. Bovendien geven providers vaak korting als je klant bij ze wordt, of juist blijft.
Wanneer wil je dat je abonnement stopt? Na de einddatum van je contract wordt je abonnement voor onbepaalde tijd verlengd, met een opzegtermijn van 1 maand. Wil je dat je abonnement stopt op de dag dat je contract eindigt? Zeg dan minimaal 1 maand van tevoren op.
Nadat je contract afloopt wordt het namelijk stilzwijgend verlengd totdat je zelf actie onderneemt. Wel wordt het contract dan maandelijks opzegbaar. Een abonnement verlengen of overstappen is dus vrijwel altijd voordeliger dan het laten doorlopen na de afloopdatum.
Als je een nieuw toestel kiest bij een nieuw abonnement, dan kun je dat afbetalen met een toestellening. De hoogte van je lening bepaal je zelf. Hoe hoger het bedrag dat je meteen betaalt, hoe lager je lening en je maandelijkse kosten.
Wil je opzeggen voordat je contract is afgelopen? Dat kan, als je de resterende maanden van je abonnement en een eventuele toestellening in 1 keer afbetaalt. Geef in dit geval bij je opzegging door dat je je contract wilt afkopen.
T-Mobile hanteert een opzegtermijn van 1 maand voor het einde van uw contractperiode.
Als je je abonnement bevriest, betaal je voor de periode dat je bevriest geen contributie. Het eerstvolgende incasso moment wordt er dus geen contributie ingehouden. Gedurende deze onderbreking zetten we de betaling stil. De einddatum van je abonnement schuift mee met het bevriezen.
Voor het opzeggen van een lidmaatschap gelden minder strenge eisen waar de voorwaarden aan moeten voldoen, een lid geniet dus minder bescherming dan een abonnee, ook al is in de praktijk een lidmaatschap soms vergelijkbaar met een abonnement.
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. Als je je abonnement niet verlengt dan blijft deze voor onbepaalde tijd doorlopen. Dan kan je elk moment je abonnement opzeggen, met een opzegtermijn van 1 maand. Eventuele kortingen, die voor 1 of 2 jaar geldig waren, komen te vervallen.
Je kunt opzeggen door middel van een brief aan Vodafone, afdeling Annuleringen, postbus 1500, 6201 BM, Maastricht. Je kunt steeds op dezelfde manier opzeggen als je de overeenkomst bent aangegaan, dus als je telefonisch een overeenkomst ben aangegaan, mag je deze ook telefonisch opzeggen.
Je sluit altijd een abonnement af voor onbepaalde tijd. En kunt maandelijks opzeggen. Soms geldt er een minimum looptijd, bijvoorbeeld bij een actie met korting. Extra zenders zijn maandelijks opzegbaar.
Je abonnement wijzigen
Kun je nog niet verlengen, maar wil je wel overstappen naar een ander abonnement? Dat regel je eenvoudig in My Vodafone of de My Vodafone app. Wijzig bijvoorbeeld je abonnement naar Red Together of Red Unlimited, of wijzig je zakelijke abonnement naar Red Pro Select of Red Pro Unlimited.
Je kunt 120 dagen voor het contracteinde een verlenging in gang te zetten. Je kunt dan ook meteen een nieuw toestel uitzoeken en in gebruik nemen. Verder heeft voor het contracteinde verlengen alleen zin als je een nieuwe telefoon mét lening wilt hebben.
De einddatum van je huidige contract kan je gemakkelijk vinden in MijnKPN. Zodra je bent ingelogd kan je dit vinden onder het kopje contract.
Bij alle mobiele providers van 1- of 2-jarige abonnementen is dat 120 dagen of 4 maanden van te voren. Heb je een maandelijks opzegbaar abonnement? Dan kan je verlengen of overstappen met één maand opzegtermijn.
1) Het abonnement stopt automatisch. Dan is het abonnement aflopend (AFL). 2) Het abonnement loopt door totdat je zelf opzegt. Dat noemen we tot wederopzegging (TWO).
Abonnement / Duurovereenkomst
In de juridische wereld wordt niet van abonnement gesproken. Daar gaat het over een 'duurovereenkomst' als over een abonnement wordt gesproken. Het gaat dus over een rechtsgeldig gesloten overeenkomst tussen twee partijen die voor een bepaalde of onbepaalde duur wordt aangegaan.
Maandelijks opzegbare Sim Only-abonnementen. Ben je op zoek naar een Sim Only abonnement welke je elke maand kan opzeggen? Je vindt hier maandelijks opzegbare abonnementen van onder andere Ben, Tele2, T-Mobile, Youfone en KPN.