Eigenlijk brouwt de MicroFueler geen benzine, maar (m)ethanol. Het systeem is zeer eenvoudig: door gisting wordt de suiker en het water omgezet in alcohol (wat de courante naam is van ethanol), net zoals bier/wijn wordt gemaakt, alleen dan nu zonder smaak en met de bedoeling de auto erop te laten rijden.
De zogenoemde MicroFueler sluit je thuis aan op het stopcontact en je gooit er vervolgens gist in en bijvoorbeeld suiker of granen. Overgebleven alcohol kan ook, maar ook zaken als groenafval of de schilletjes van amandelen of pistachenoten. Hou je het apparaat goed gevoed, dan komt er zo'n 19 liter per dag uit.
Behalve benzine, LPG en diesel zijn er alternatieve brandstoffen die het milieu minder belasten. Elektriciteit, waterstof, aardgas en groengas zijn van die 'schone' brandstoffen. Ze zijn in Nederland gewoon - in meer of mindere mate - verkrijgbaar.
Benzine is het bekendste product dat uit aardolie gewonnen wordt. Een derde van alle olie verandert in brandstof voor transport. Dat is benzine, diesel, kerosine en stookolie.
Koop je direct 30 liter? Dan mag je rekenen op 2,5 tot 3 euro per liter. Bij kleinere hoeveelheden kan die prijs oplopen tot iets meer dan 5 euro per liter. Er zijn ook goedkopere vloeistoffen, maar die zorgen soms voor een ander vlambeeld of zelfs een onaangename walm.
Wie de investering aandurft, maakt zijn eigen duurzame diesel al voor 20 eurocent per liter. De GreenGenie maakt brandstof van keukenafval. Een liter plantaardige olie erin, een liter biodiesel eruit.
Met de “MicroFueler” kan je namelijk zelf ethanol maken van niks anders dan suiker. De machine sluit je aan op de waterleiding en het stopcontact in de garage. Vervolgens gooi je er een paar kilo suiker in en na een tijdje heb je zuivere ethanol die je gewoon in de tank kan gooien.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Door aardolie te destilleren ontstaan er verschillende bijproducten zoals smeerolie, asfalt, stookolie, diesel, kerosine, benzine en gas. Door de ruwe olie te verhitten worden de lichtere bestandsdelen gescheiden van de zwaardere deeltjes. Elke stof in ruwe olie heeft haar eigen kookpunt.
Zwakke euro
Waarschijnlijk de belangrijkste reden waarom de benzine literprijs hoog blijft staan en wij in Nederland nog niet echt profiteren van de koersdaling van ruwe olie is de ongunstige wisselkoers waar de euro mee kampt. De ruwe olie wordt verhandelt in dollars daarentegen betalen wij aan de pomp met euro's.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
U mag niet rijden met meer dan 0,5 promille (ongeveer 2 glazen) alcohol in uw bloed. Voor beginnende bestuurders gelden andere regels. Het gebruik van alcohol vermindert uw rijvaardigheid, waardoor u sneller een verkeersongeval kan veroorzaken.
“Waterstof staat nog in de kinderschoenen, maar biedt straks een voordeel ten opzichte van stroom via wind en zon: je kunt het opslaan. Voor het zwaardere verkeer (bestel- en vrachtwagens, bussen en scheepvaart, red), zullen ook waterstof en biobrandstoffen als bio-LNG en bio-CNG een grote rol gaan spelen.
Zo maak je zelf een tweetakt-mix
Gebruik de verhouding 1:40 (1 deel olie op 40 delen benzine). Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie. Let op: de dosering kan echter variëren afhankelijk van het type en de leeftijd van de motor.
Hoe wordt biobrandstof gemaakt? Biobrandstoffen worden gemaakt van plantenresten zoals suikerriet, restafval, houtsnippers of algen. Deze biomassa wordt vergist, waarbij ethanol ontstaat. Er zijn speciale velden waar gewassen gekweekt worden voor de productie van biobrandstoffen.
De import van grondstoffen komt voor twee derde uit Europese landen. Veel fossiele brandstoffen zoals aardolie komen uit Rusland en Noorwegen, zand en grind uit de buurlanden, granen uit Frankrijk. Metaalertsen en sojabonen komen vooral uit Brazilië.
Om synthetische brandstoffen te maken is CO2 nodig. Om volledig circulair te zijn moet de CO2 direct uit de lucht worden gehaald. Het is nu nog goedkoper om CO2 te gebruiken die vrijkomt bij de energie-intensieve industrie zoals staalfabrieken.
Vanaf 2030 mogen er in Nederland namelijk geen auto's meer worden verkocht die CO2 uitstoten. Dat staat in het Regeerakkoord. Een auto gaat zo'n vijftien jaar mee. Dus rond 2045 zullen de laatste benzine- en dieselauto's van de Nederlandse wegen verdwijnen.
"Vanaf 2030 worden er in Nederland geen fossiele auto's meer verkocht. De laatste benzineauto wordt dus in 2029 verkocht. Als je dan uitrekent dat de gemiddelde levensduur van een auto elf jaar is en de maximale levensduur twintig jaar, dan rijdt in 2049 nog de laatste benzineauto rond."
Een liter benzine kost aan de pomp inmiddels (ruim) 2,20 euro. Door de inval van Rusland in Oekraïne kan die prijs de komende weken flink oplopen. Zelfs tot 3 euro per liter, al is dat wel een extreem scenario.
Om zelf likeur te maken, doe je heel eenvoudig alcohol - wodka of gin bijvoorbeeld - met een smaakmaker in een weckpot of glazen fles, die je vervolgens een tijdje laat weken, oftewel macereren. "Aardbeien, ananas, kaneel, gember, vanille, amandel. Je kunt bijna overal likeur van maken", aldus De Koning.
In het buitenland wordt amper accijns gelegd op E85 waardoor de prijs aan de pomp erg laag is. Voor een liter E85 betaalt de automobilist in Duitsland nog geen € 0,90, terwijl in Nederland de adviesprijs rond de € 1,50 schommelt.
E85 is nog zeer beperkt verkrijgbaar in Nederland, er zijn momenteel zo'n vijftien tankstations die het verkopen. Mocht je per ongeluk toch E85 tanken, rijd dan niet verder en laat de brandstof verwijderen om motorschade te voorkomen.