Er zijn zelfs al luchtvaartmaatschappijen waar je gebruik kan maken van je oplader in het vliegtuig. Bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen Corendon, Transavia en TUI mag je gewoon je eigen oplader voor je telefoon gebruiken in het vliegtuig.
Bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen Corendon, Transavia en TUI mag je de opladers ook gewoon gebruiken in het vliegtuig. Alleen bij KLM willen ze dat niet. Erik Kelder, batterijdeskundige TU Delft, vertelt dat zo'n mobiele oplader best gevaarlijk kan zijn. "In batterijen zit lithium.
Aan boord van de Boeing 737 MAX, Boeing 767 en Boeing 787 Dreamliner zijn USB-poorten aanwezig in de stoel. Hiermee kun je je smartphone of tablet opladen. Let op, het is niet toegestaan powerbanks op te laden via de USB-poorten.
Let wel goed op je smartphone terwijl deze aan het opladen is, want in een vliegtuig zijn elektronische apparaten extra gevoelig voor kortsluiting en kunnen ze in zeldzame gevallen brand veroorzaken. Dat is ook de reden dat je nooit elektronische apparaten of powerbanks in je koffer mag stopen.
Hallo. KLM heeft universele stopcontacten aan boord van de Airbus A330-, de Boeing 777- en de 787 Dreamliner-toestellen. Aan boord van de Boeing 737-toestellen hebben passagiers die in Business Class of op een Economy Comfort-stoel reizen toegang tot een stopcontact.
Regels powerbank in het vliegtuig
Een powerbank met een capaciteit onder de 100 Wh mag volgens de IATA richtlijnen mee in de cabine van het vliegtuig. Hetzelfde geldt voor losse lithium batterijen. Deze mogen mee in de cabine, mits ze in de originele verpakking zitten.
Je kan wifi in het vliegtuig op twee manieren leveren: via de grond, en via satelliet. Vooral laagvliegende vliegtuigen hebben iets aan de eerste vorm. Een antenne aan de onderkant van het vliegtuig zoekt contact met nabije telefoonmasten.
De snelheid van internet in het vliegtuig is lang niet zo snel als op vaste grond, maar je kunt er prima mee Whatsappen, e-mailen en zelfs een beetje op sociale media rondkijken.
Toestel aan, alle functies uit
In de vliegtuigmodus bent u dus niet bereikbaar. Ook kunt u zelf geen contact opnemen met anderen. Maar allerlei zaken waarvoor geen verbinding nodig is, blijven gewoon werken. U kunt rustig een spelletje doen of een notitie maken.
Gelukkig is het niet meer nodig om een smartphone volledig uit te schakelen aan boord dankzij de vliegtuigmodus. De vliegtuigmodus komt er in principe op neer dat je toestel geen signalen uitzendt. Dit betekent dat mobiele telefonie en dataverkeer niet meer werken en dat wifi en bluetooth zijn uitgeschakeld.
Veel powerbanks hebben handige ledlampjes. Deze lampjes geven aan wanneer de powerbank vol is. Ook geven deze lampjes tijdens of na het laden van een apparaat aan hoe vol deze nog is.
Met de Twelve South AirFly Pro kun je AirPods of een draadloze Beats-koptelefoon gebruiken voor het entertainmentsysteem in een vliegtuig, apparaten in de sportschool of op andere plekken waar je wel een bekabelde aansluiting hebt maar geen Bluetooth-verbinding.
Voorlopig is telefoongebruik alleen toegestaan als je je mobiele telefoons en andere gadgets met een mobiele verbinding op vliegtuigmodus zet.
Je handbagage en accessoire mogen bij elkaar max 10 kg. wegen en de maten zijn inclusief wielen en handgrepen. Wil je meer meenemen? Boek dan ruimbagage bij.
Per persoon mag je op iedere vlucht 1 stuk handbagage meenemen, zoals een rugzak of trolley. Daarnaast mag je 1 accessoire meenemen, zoals een kleine handtas of laptoptas.
4G in vliegtuigen
De vliegtuigen vangen dit signaal op en zetten het om tot een wifi-netwerk, waar jij als passagier gebruik van kunt maken. Passagiers moeten inloggen op dit wifi-netwerk. Je kunt dus niet je eigen 4G-verbinding gebruiken.
Alle verbindingen (gsm, bluetooth, wifi) moeten uit omdat je telefoon daarmee potentieel gevaarlijke elektromagnetische straling veroorzaakt. En je laptop mag niet op schoot tijdens het opstijgen en landen omdat 'ie het gangpad kan blokkeren of door de cabine kan schieten als er iets misgaat.
Aangezien je in vliegtuigmodus niet kan bellen, geen berichten kan verzenden en niet op het internet kan surfen, schakelen heel wat mensen hun toestel gemakshalve gewoon uit. Muziek beluisteren die op je telefoon is opgeslagen kan je echter gerust blijven doen.
De wekker gaat af in vliegtuigstand, want dan werkt 'ie gewoon. Je zet 'm uit, draait nog een keertje om en drentelt na de snooze richting douche.
De meeste draadloze hoofdtelefoons werken via Bluetooth, en dat mag in principe: Bluetooth is draadloze technologie die via radiostralen werkt (net als wifi), maar de afstand is erg kort. Aan boord van een vliegtuig is een noice cancelling hoofdtelefoon echt geen overbodige luxe.
Populaire vliegmaatschappijen zonder wifi
Helaas zijn er ook nog vliegmaatschappijen zonder wifi aan boord. Denk aan de lowcost maatschappijen als Transavia, Vueling Airlines, Ryanair, easyJet, TUI fly en Wizz Air.
Destijds waren er slechts enkele airlines die goedkope of gratis wifi aanboden. Sindsdien zijn er steeds meer vliegtuigen met WiFi-faciliteiten, al is internetten bij 29% van de airlines nog steeds niet mogelijk. Wie tijdens de hele vlucht online wil zijn, is gemiddeld €14,50 kwijt.
Mocht er kortsluiting plaatsvinden, dan kan dit voor brand zorgen. En dat is de reden waarom er zo'n strikte regels rondom lithiumbatterijen zijn in vliegtuigen. Powerbanks mogen daarom ook alleen meegenomen worden in handbagage.
Het probleem zit in de krachtige lithium-ion batterijen die smartphones, tablets, spelcomputers, laptops, draadloze koptelefoons en andere elektronica van stroom voorzien. Ze zijn in staat veel energie op te slaan, maar als ze beschadigd raken geven ze die energie ook in één keer af in de vorm van warmte.