Kan je rijden met kapotte multiriem?

Een oververhitte motor en een lege accu (waardoor de auto simpelweg zal stilvallen) zullen dus de enige logische uitkomst zijn van blijven rijden met een kapotte multiriem. In de praktijk is het vaak nog wel mogelijk enkele kilometers te rijden zonder v-snaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op inkoopautos.com

Wat gebeurt er als de multiriem knapt?

Wanneer de multiriem knapt, werkt de aircopomp niet meer, valt de stuurbekrachtiging weg en wordt de accu niet meer opgeladen. Als de waterpomp op de multiriem is aangesloten, valt ook de motorkoeling uit. Zolang de motor niet oververhit raakt kun je nog een korte afstand afleggen om bij de garage te komen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op multimerk.nl

Wat kost het vervangen van een multiriem?

Een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes, een gemiddelde multiriem ongeveer € 45. Montage kost gemiddeld een half uur, dus circa € 40.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Hoeveel km gaat een multiriem mee?

Een multiriem zou minimaal 60.000 km mee moeten kunnen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Hoe merk je dat de V-snaar kapot is?

Wanneer V-snaar vervangen

Wanneer je auto een soort hard jankend/ piepend geluid maakt dan weet je dat het tijd is om je V-snaar of multiriem te vervangen. Daarnaast kan je het ook zien dat er scheurtjes in zitten of de snaar of riem is uitgedroogd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vaartland.nl

Joep Legt Uit - Multiriem - AutoWeek Onderhoud

18 gerelateerde vragen gevonden

Is V-snaar hetzelfde als multiriem?

Een V-snaar, ook wel multiriem genoemd is een riem die zorgt voor de aandrijving van de waterpomp en de dynamo. De V-snaar zelf wordt aangedreven door de motor.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op broekhuis-autos.nl

Hoe klinkt een versleten distributieriem?

Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem

Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op scherpenzeelsekrant.nl

Wat gebeurt er als je distributieriem niet vervangt?

De distributieriem is een essentieel onderdeel van de motor. Deze zorgt namelijk voor een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. Wanneer de distributieriem niet tijdig wordt vervangen, kan deze breken, waardoor de motor vastloopt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mijngarage.nl

Is een piepende V-snaar gevaarlijk?

Tijdens het piepen wordt de riem warm, waardoor het slippen weer ophoudt. Uiteindelijk zal de riem door veel slippen uitdrogen, en doorbranden (breken). Bij langdurige 'piep periodes' is het raadzaam om de riem met geleider spanrollen te vernieuwen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tuning-gids.nl

Hoeveel uur werk distributieriem vervangen?

Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op distributieriemvervangenkosten.nl

Hoe lang kun je met een distributieriem rijden?

Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op serviceonly.nl

Is een multiriem hetzelfde als een distributieriem?

De V snaar of multiriem kun je een beetje vergelijken met de distributieriem. Het is ook een riem die de draaiende beweging van de motor overbrengt op andere onderdelen. Het verschil is alleen dat bij de V- of multiriem de timing niet belangrijk is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op 100procentonderhouden.nl

Waarom piept een V-snaar?

De snaar begint te slippen en te piepen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door een gebrek aan riemspanning, dat wil zeggen dat de riem uitgerekt is of dat een bepaald riemspanningselement niet correct functioneert. Ook vocht, vet en olie op de snaar kunnen de grip verminderen en de kans op slippen vergroten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op carpardoo.nl

Hoe vervang je een multiriem?

De multiriem of v snaar vervangen: Benodigdheden en stapen.
  1. Verwijder de kappen zodat je bij de riem kunt. ...
  2. Maak een tekening van hoe de riem loopt. ...
  3. Haal de spanning van je riem. ...
  4. Verwijder de riem. ...
  5. Vergelijk de riem met de nieuwe riem. ...
  6. Controleer rollers. ...
  7. Vervang de spanner. ...
  8. Plaats de nieuwe multiriem.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op klus-auto.nl

Hoe lang gaat een V riem mee?

Onze aanbeveling is om de vervangingsintervallen van de fabrikant in acht te nemen en de V-snaar regelmatig te controleren. Als de V-snaar ouder is dan 5 jaar of meer dan 60.000 - 80.000 kilometer heeft, dan moet je hem in de gaten houden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op carpardoo.nl

Wat gebruik je om te controleren of de multiriem goed gespannen staat?

Riemspanning controleren

De spanning van een V-snaar kun je controleren door met je vinger op het langste gedeelte van de snaar te drukken. Als de snaar meer dan ongeveer één centimeter ingedrukt kan worden, staat hij te slap en moet gespannen worden. De multiriem controleer je door hem op een lang gedeelte te draaien.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op driving-dutchman.nl

Wat voor geluid maakt een kapotte dynamo?

Dynamo auto maakt gek geluid

Wanneer één van deze onderdelen afbreekt of versleten raakt, kunt u dit vaak horen als een 'vreemd geluid vanonder de motorkap'. Dit klinkt dan als een soort knarsen of schurend geluid en is meestal het gevolg vaneen versleten lager of de multiriem die niet lekker zit.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op inkoopautos.com

Kan ANWB V-snaar vervangen?

Is de V-snaar volledig gescheurd, kan de ANWB helpen en deze ter plaatse vervangen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op auto-onderdelenexpert.nl

Waar zit de multiriem?

De multiriem zit altijd helemaal aan de voorkant of aan de zijkant van het motorblok. Deze riem zorgt voor de aandrijving voor de dynamo en bij moderne auto's ook voor de stuurbekrachtigingpomp en aircopomp. De krukas zorgt voor de aandrijfkracht. De riem drijft de andere componenten aan, zoals o.a. de dynamo.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mvwautotechniek.nl

Kun je rijden zonder distributieriem?

Zonder distributie geen samenwerking van krukas en nokkenas, en dus geen lopende motor. Je kunt je voorstellen dat er behoorlijk veel kracht op zo'n distributieriem / distributieketting staat.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Wat kan er gebeuren als je distributie ketting breekt?

Wat als de distributieketting breekt? Er kunnen twee dingen misgaan met de distributieketting: hij kan breken of oprekken. Als hij breekt, loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er motor-schade ontstaan doordat een van de zuigers tegen een geopende klep aanstoot.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wimwagemans.nl

Kan een distributieketting zomaar breken?

De oorzaak van een gebroken distributieketting ligt vaak bij een slecht werkende kettingspanner. Doordat de ketting spanner niet goed zijn werk doet zal de ketting gaan klapperen en daardoor eerder breken. Een slechte kettingspanner is hoorbaar tijdens het starten van de auto.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op autoweetjes.com

Waarom ratelt mijn auto?

Een tikkend of ratelend geluid kan hoorbaar zijn tijdens het optrekken van de auto. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zo kan de uitlaat of de hitteplaat loszitten. Ook kan het zijn dat de motor is drooggelopen of dat de distributieketting versleten is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op winparts.nl

Welke km stand distributieriem vervangen?

Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vanmossel.be

Kan een distributieriem slippen?

Tijdige vervanging is belangrijk om (grote) problemen met de motor van uw auto te voorkomen. De riem kan namelijk gaan slippen of breken. Wanneer hij breekt loopt de motor niet meer en kan er in het ergste geval schade aan de motor ontstaan, met mogelijk een dure reparatie als gevolg.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op medkar.nl

Populaire vragen