Nee. Betaler en ontvanger moeten enkel voor het scannen van de QR-code met hun toestel in elkaars buurt zijn.
Hoelang is een QR code geldig of inzichtelijk? Een Betaalverzoek QR of link wat je gebruikt om eenmalig een bedrag te ontvangen vervalt na maximaal 100 dagen. De QR code en de link werken dan niet meer. Een Betaalverzoek QR of link wat je gebruikt om meerdere keren bedragen te ontvangen vervalt na maximaal 2 jaar.
Kan ik het nog annuleren? Het versturen zelf kan je niet meer ongedaan maken.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent.
Indien je via POM een betaling gepland hebt (bijvoorbeeld op de vervaldag) en je deze wil annuleren, dan neem je best rechtstreeks contact op met de leverancier in kwestie.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken.Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Na betaling via een QR code ontvang je meteen automatisch een bevestiging van betaling. Het bedrag staat, zoals bij een gewone overschrijving, doorgaans pas een dag later op je rekening, maar de zekerheid heb je nu wel al.
Hoe kan ik overgemaakt geld terugboeken? Dat ligt eraan hoe je de overboeking hebt gedaan. Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven.
Het is eenvoudig om een geplande betaling in te stellen vanaf uw ING-rekening, het is net zo eenvoudig – en snel – om deze te bewerken of te annuleren via de ING-app of Online Bankieren . Let op, het kan tot 2 werkdagen duren voordat de wijziging van kracht wordt. U kunt ook geen wijzigingen aanbrengen op dezelfde dag dat een geplande betaling verschuldigd is.
Je kunt een betaling met iDEAL niet terugboeken via je bank, zoals met een eenmalige incasso wel kan.
Zelf terugboeken kan alléén bij incasso's
Voor (automatische) incasso's gelden andere regels dan voor een betaling die je zelf hebt bevestigd. Bij de afschrijving vind je dus geen knop 'Terugboeken'. Ook wij mogen het geld niet voor je terughalen.
Oplichters kunnen generieke QR-codes gebruiken om onoplettende mensen te misleiden. De QR-code leidt dan bijvoorbeeld naar een valse webpagina die als twee druppels water lijkt op de echte website van je eigen bank of op de echte website van een bekende en vertrouwde organisatie, zoals de Belastingdienst.
Zodra een statische QR-code is gemaakt, blijft deze onbeperkt actief. Dit type QR-code codeert rechtstreeks de gegevens die u invoert, daarom is het niet mogelijk om de inhoud van statische QR-codes te bewerken nadat ze zijn gemaakt (bijvoorbeeld als u het verkeerde webadres hebt ingevoerd of als de website niet meer bestaat).
De ontvanger scant de QR-code met zijn telefoon.Kiest zijn eigen bank, logt in en betaalt.Het bedrag wordt direct op jouw rekening bijgeschreven.
Nee, helaas niet. Je kunt wel een e-mail sturen naar [email protected] met een screenshot van de transactie met de datum, het tijdstip en het bedrag. Je kunt de klant ook op een andere manier terugbetalen: in cash of met een Payconiq-betaling tussen gebruikers.
Kan een statische QR-code worden bewerkt of worden omgeleid naar een nieuwe URL? Helaas kunnen statische QR-codes niet worden bewerkt of worden omgeleid naar een nieuwe URL nadat ze zijn afgerond . Daarom raden we aan om een dynamische QR-codeoplossing te kiezen, zodat er altijd de mogelijkheid is om de inhoud later bij te werken.
Contact opnemen met de bank
Neem altijd eerst contact op met de bank. De bank zal vervolgens zelf contact opnemen met de bank van de ontvanger of, als de ontvanger ook klant is van de bank, rechtstreeks met de ontvanger. De ontvanger zal de vraag krijgen om het geld terug over te maken.
Het kan verzoeken om een terugdraaiing van de transactie . Als de begunstigde akkoord gaat, wordt de transactie binnen 7 werkdagen teruggedraaid. In het geval van een begunstigde van een ander filiaal, moet u persoonlijk naar het filiaal gaan om de bankmanager te ontmoeten voor de oplossing.
Ben je het niet eens met een afschrijving van een SEPA-incasso Algemeen? Deze kun je binnen 8 weken na afschrijving laten terugboeken. Een SEPA-incasso Bedrijven kun je niet terugboeken. Deze kun je alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van je rekening wordt afgeschreven.
Zodra een betaling is gedaan, kun je deze niet meer stoppen of terugdraaien . Je moet het proces doorlopen om het geld terug te krijgen van de ontvanger en vertrouwen op hun medewerking.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Wel of geen bedenktijd
Beide situaties moet u melden aan consumenten: Recht op wettelijke bedenktijd tot en met 14 dagen na leveren product of bevestigen contract. Geen recht op bedenktijd, want hun product of dienst staat op de wettelijke lijst met uitzonderingen.