Het octaangetal van in Nederland verkrijgbare benzines is 95 of 98. In het service-/garantieboekje staat aangegeven, welk minimum octaangetal voor uw auto geldt.
Niet per se. Auto's die op euro 95 kunnen rijden, kunnen in principe ook op euro 98 rijden. Andersom geldt dat niet. Auto's die op euro 98 horen te rijden, kunnen beter geen euro 95 in de tank krijgen.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Welke benzine is beter, 95 of 98
Een motor die is gebouwd en berekend op Euro 95 zal geen betere prestaties leveren met Euro 98. In werkelijkheid zorgt de laatstgenoemde alleen in geval van oudere motoren en motoren in sportieve auto's voor het beter presteren ervan.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van E10 of Euro 95. Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Of dat ook echt zo is kom je zelf achter: verbruik auto berekenen. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95.
Deze twee brandstoffen, E5 en E10, kunnen zonder enig probleem in de tank van een auto gemengd worden. Door het gehalte bio-ethanol in het brandstofmengsel is E10 echter iets corrosiever dan gewone ongelode 95, wat sommige oudere motoren kan beschadigen.
Euro 98/E5 heeft naast een hoger octaangetal ook een aantal additieven die aan de mix toegevoegd zijn. Deze additieven zouden volgens brandstof fabrikanten een positief effect hebben op de levensduur van de motor. En het verbruik zou daarmee ook beter zijn waardoor de auto beter kan presteren en dus langer meegaat.
Euro 95 E10 beschadigt de motoren van geschikte voertuigen niet.
E5, ook bekend als Euro 98/E5, bevat maximaal 5 procent ethanol en komt overeen met de oude Euro 95-brandstof. Hoewel E5 iets duurder is dan E10, is het tegelijkertijd iets zuiniger vanwege de hogere energiedichtheid. Hoewel dit verschil marginaal lijkt, tonen onderzoeken wisselende resultaten.
“Met Shell V-Power 98 krijgt u bijvoorbeeld een verbeterde brandstof die schoner is voor de motor dan Shell Unleaded 95 of 91. Het is ontworpen om uw motor te beschermen door de troep te verwijderen en ervoor te zorgen dat er geen ophoping is, waardoor de motor soepeler loopt.”
Als je 95 in een auto stopt die op 98 octaan zou moeten rijden, zal dit niet leiden tot mechanische storingen of defecten . Het enige dat waarschijnlijk zal gebeuren is dat je gewoon een verlies aan vermogen of functieregelmaat ervaart. Als deze fout zich herhaalt of een slechte gewoonte wordt, kan het op de lange termijn zijn tol eisen van de motor.
Kunt u benzine met een hoger octaangetal gebruiken? Als uw auto is ontworpen voor benzine met een normaal octaangetal, kunt u veilig benzine met een hogere octaangetal gebruiken. Maar onder normale rijomstandigheden is er weinig tot geen voordeel aan het kopen van brandstof met een octaangetal dat hoger is dan wat wordt aanbevolen .
De verbeterde Shell V-Power Benzine bevat 3x meer reiniging en beschermende moleculen. Shell V-Power verwijdert 100% van de prestatie verminderde afzettingen en beschermt tegen de vorming hiervan op vitale motoronderdelen, zoals brandstofinjectoren en inlaatkleppen.
Niet geschikt voor E10
Alle benzineversies geproduceerd vanaf 1 januari 2011 zijn geschikt. Mits voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro 98-benzine niet alleen een hoger octaangetal. Ook zijn er additieven toegevoegd. Deze hebben een positief effect op het verbruik en de levensduur van de motor. Benzine met extra additieven noemen we ook wel premium-benzine.
Loodvrije benzine heet gasolina sin plomo . Loodvrije superbenzine heeft een octaangetal van 95. Diesel heet gasolie. LPG heet gases licuados del petróleo.
De merken bieden premiumbenzines onder verschillende namen aan: Shell heeft V-Power-benzine met octaangetal 98 RON en volgens eigen zeggen betere reinigende eigenschappen voor de motor.
Zes maanden
Moderne brandstof is daar gevoeliger voor, maar het duurt lang voordat er effecten merkbaar zijn. Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Mengen van E10 en E5 benzine
Als uw voertuig compatibel is met E10-benzine, is er geen reden waarom u de 2 soorten benzine (E5 97+ en E10 95+) niet zou kunnen mengen. Het is volkomen veilig om ze in dezelfde tank te mengen of te vullen met E5 als E10 niet beschikbaar is .
Tegenwoordig zijn vrijwel alle benzineauto's voorzien van een motormanagementsysteem die tijdens de verbranding controleert of er benzine 95 of 98 is getankt. De motor maakt zo optimaal gebruik van het beschikbare octaangetal. Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken.
Euro95 is in veel gevallen nog wel verkrijgbaar aan de tank. Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper. Sinds 2014 is diesel in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Nederland rekent extra belasting over diesel en Duitsland niet.