In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
Ga jij in een rijdende trein naar het toilet, dan worden jouw uitwerpselen over vele meters spoor verspreid, waardoor het met die gladheid wel meevalt. En als één klein stukje spoor wat glad is, maakt dat op het hoofdspoor niet uit.
Toilet op het station
Wil je weten welke toiletvoorzieningen er zijn op een bepaald station? In het reisadvies van de Reisplanner kun je klikken op jouw vertrek- en aankomststation. Vervolgens krijg je de voorzieningen op dit station te zien en zie je of er een toilet is, inclusief de openingstijden.
Onze Intercity's en nieuwe Sprinters beschikken allemaal over een toilet. Daarnaast worden nu 131 oudere sprinters vernieuwd en deze krijgen dan ook een toilet. Dat betekent dat eind 2021, op een handjevol na, al onze treinen een toilet hebben.”
Trein is stiller
Het toilet in de trein valt op: aan de binnen- en buitenkant zijn foto's geplaatst die te maken hebben met de naam van de trein. De trein op de foto's heeft het Terschellingse festival Oerol als naam gekregen: andere treinen hebben ook Groningse namen, als Noorderzon en Hongerige Wolf.
De Sprinters van het type Flirt en SNG hebben een toilet. Alleen de Sprinter van het type SLT heeft op dit moment nog niet in alle treinstellen een toilet. Eind 2021 zijn alle SLT-treinen voorzien van een toilet.
Zwolle – Vervoersmaatschappij Keolis heeft met ingang 1 juli de toiletten gesloten op haar Blauwnet treintrajecten. Reizigers kunnen niet meer naar de wc op de trajecten Zwolle – Enschede en Enschede – Oldenzaal en het Kamperlijntje.
In alle twintig StationsHuiskamers op NS-stations zijn stopcontacten te vinden. Bij de grotere StationsHuiskamers (waaronder Rotterdam Centraal, Den Haag en Utrecht) zijn tevens usb-oplaadpunten beschikbaar. Flirt- en SNG-sprinters en ICNG-intercity's zijn voorzien van usb-oplaadpunten.
Sneltreinen rijden in Nederland met snelheden van 30 tot 35 m/s en hebben een minimale remweg van ruim een kilometer. Hogesnelheidstreinen rijden met snelheden in de orde van 60 tot 100 m/s waardoor hun minimale remweg een lengte bereikt in de orde van 4 tot meer dan 10 km.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
Op het station, aan de centrumzijde, vind je een wc van de Nederlandse Spoorwegen.
Zit je lekker in het park te picknicken, moet je plassen… Ben je in de Voorveldse Polder, dan is dat geen probleem, want hier vind je sinds het voorjaar van 2019 een openbaar toilet. Ook in stadsparken Lepelenburg, Julianapark en Wilhelminapark komen permanente toiletvoorzieningen.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
Deze wielen zijn van ijzer en aan de binnenkant van het wiel steekt nog een stuk wiel uit. Dit noemen ze een "flens" en die zorgt ervoor dat de trein op de rails blijft. Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar.
Van buiten is de eerste klas herkenbaar aan het cijfer 1 en aan een gele streep over de lengte van de trein, boven de ramen. Bij de Nederlandse Spoorwegen, waar geel een huiskleur is, is die gele streep vervangen door een (soms geblokte) blauwe streep of een witte streep, ook wel boven én onder de ramen.
Elektrodynamische (ED) remmen
Hierbij wordt gebruik gemaakt van de aandrijfmotoren (tractiemotoren) van de trein. Tijdens het remmen worden deze motoren gebruikt als dynamo. Dit levert weerstand op waardoor de trein afremt. Daarnaast levert het ook elektrische energie op.
Een trein met een snelheid van 140 kilometer per uur heeft een remweg variërend van vijfhonderd meter tot een kilometer, afhankelijk van verschillende factoren zoals onder andere de lengte van de trein, belading en de weersomstandigheden.
De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen. De tien nieuwe treinen van het type Velaro e320 van Siemens die door Eurostar gebruikt worden kosten 600 miljoen euro, dus maar liefst 60 miljoen per stuk!
Stopcontacten en usb-poorten
Elke trein heeft gemiddeld zo'n 170 stopcontacten en 85 usb-poorten voor de 277 mensen die de trein kan vervoeren. Het is niet de eerste keer dat een NS-trein van stopcontacten wordt voorzien. Sommige dubbeldekkers bieden al stopcontacten in de eerste klas aan.
De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig. Volgens NS zitten de tweedeklascoupés in deze sprinters vaak heel vol, maar zijn de eerste eersteklascoupés zo goed als leeg.
Nooit volledig leeg laten lopen
In elke Lithium-ion batterij zit een veiligheidscircuit, die beschermt tegen oververhitting. In geval van nood kan de batterij zichzelf uitschakelen. Als de batterij helemaal leeg is, kan dit veiligheidscircuit beschadigen. Voer je smartphone dus op tijd bij.
Het is blauw en rijdt als 'n trein... Blauwnet is geen vervoerder, maar een samenwerkingsverband tussen een aantal regionale vervoerders. Blauwnet maakt reizen met het OV in Overijssel nog eenvoudiger: Je reist met één in- en uitcheck op alle regionale treintrajecten in Overijssel.
Je betaalt. Het bedrag dat je uiteindelijk betaalt, is het aantal gereisde kilometers vermenigvuldigd met de prijs per kilometer, plus een basistarief (1,01 euro). Als je binnen 35 minuten overstapt, betaal je het basistarief meestal maar één keer.
Houd je chipkaart tegen de kaartlezer van het poortje aan je rechterkant. Zo check je in en open je het poortje. Je hoort 1 piepje. Aan het eind van de reis check je op dezelfde manier weer uit.