Als er te weinig koelvloeistof in het systeem aanwezig is, kan dat duiden op een lek.De motor kan oververhit raken. In het ergste geval kan de koppakking er tussenuit geblazen worden en sta je voor een dure reparatie.
Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Heeft u geen koelvloeistof bij u dan is water een alternatief. Vervolgens kunt u uw auto weer starten en voorzichtig door rijden naar een autobedrijf om uw auto te laten controleren. U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
Een koelsysteem werkt door een koelvloeistof door doorgangen in het motorblok en de cilinderkop te sturen. Terwijl het koelmiddel door deze doorgangen stroomt, neemt het de warmte van de motor op. De verwarmde vloeistof baant zich dan een weg door een rubberen slang naar de radiator aan de voorkant van de auto.
Als dit lampje brandt, is het belangrijk om zo snel mogelijk te stoppen en de koelvloeistof te controleren. Als je doorrijdt met dit lampje aan, kun je je motor serieus beschadigen. Zorg dat de auto voldoende afkoelt voordat je weer verder rijdt en houd de temperatuur vervolgens in de gaten.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
Het koelsysteem van de auto is een gesloten systeem. Dit betekent concreet dat koelvloeistof niet 'opgebruikt' wordt. Technisch gezien zou het koelvloeistofpeil dus niet mogen dalen. Dit heeft een reden: de motor van een auto of camper heeft constante koeling nodig om optimaal te kunnen werken.
Nou het is een gesloten systeem, dus derhalve zou de auto niets aan koelvloeistof mogen verbruiken. In de praktijk wil het tussen de beuren door nog wel eens voorkomen dat je iets moet bijvullen maar echt minimaal. Als jij na het bijvullen korte tijd later (paar dagen) al ziet dat het wat minder is geworden..
Er is iets mis met je koelsysteem. Daardoor kan de motor oververhit raken en ernstige schade oplopen. Stop en kijk of er nog voldoende koelvloeistof in het reservoir zit. Vul zo nodig koelvloeistof bij.
Koelvloeistof is koelvloeistof, behalve als er silicaten inzitten (Action is silicaat vrij) na verloop van tijd zal het je pomp seal aantasten. En let op de concentratie van antivries, het moet volgens de specs meer dan 40% zijn anders bied het te weinig bescherming tegen corrosie.
Een goede koppakking is essentieel voor het goed functioneren van de motor. Met een kapotte, lekke koppakking kunt u dus niet blijven rijden. Repareren is vaak niet mogelijk, dus zal de koppakking vervangen moeten worden.
Wanneer de auto koelvloeistof lekt, vindt u vaak een plas met koelvloeistof onder de auto. In dit geval is er een lekkage onstaan in het koelsysteem van de auto. De oorzaak kan een lek in de radiator, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn.
Hoeveel kost koelvloeistof lekkage? De kosten voor het repareren van koelvloeistof lekkage zijn afhankelijk van waar de oorzaak zit. Het vervangen van een waterpomp kost bijvoorbeeld gemiddeld tussen de 300 en 700 euro. Wanneer het 'slechts' een radiatorslang betreft, kan je met een paar tientjes wel klaar zijn.
Alle VAG-modellen zoals Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. Deze kleur is te mengen met commerciƫle vloeistoffen. Iedere auto kan overweg met deze koelvloeistof. Enkele automodellen hebben gele vloeistof.
Als uw lampje voor laag koelmiddel gaat branden of als u constant uw koelvloeistoftank bijvult, kan er een lek in de radiator zijn. Blijf niet alleen je koelvloeistof bijvullen, maar neem ook je voertuig om het op de juiste manier te laten diagnosticeren.
Koelvloeistof bestaat in verschillende kleuren. Vaak zijn deze rood/roze, blauwe, geel of groene. De kleur dient puur ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit te maken. Tegenwoordig beschikken de meeste auto's over rood/roze vloeistof, de G12 of de G12+.
Via de overdrukklep in de dop zal een teveel aan koelvloeistof, indien nodig, worden afgevoerd. U kunt bij de dealer het teveel laten verwijderen zodat u beter zicht heeft op eventuele lekkage, immers als er vloeistof afgevoerd wordt via de overdrukklep in de dop kan dit de indruk van lekkage wekken.
Er gaat ongeveer vijf liter in een motorblok. De koelvloeistof wordt rondgepompt door de waterpomp en circuleert door de motor. De vloeistof kan veel warmte opnemen, waardoor de motor op de juiste temperatuur gehouden wordt. In de radiateur koelt de vloeistof weer af, waarna deze weer in de motor wordt rondgepompt.
Een zwetende motor lekt via pakkingen en/of keerringen olie. Wat doet het? Een thermisch zwaar belaste motor mag best een klein beetje olie 'zweten', zolang er maar geen olie op de grond terecht komt. De meeste wat oudere motoren zijn niet meer geheel vrij van olielekkage.
Ruik je een zoetige geur tijdens het rijden of wanneer je de auto net hebt uitgeschakeld? Breng je auto dan naar de garage toe. De kans is groot dat de radiator van je auto lek is. De zoete geur komt waarschijnlijk af van de koelvloeistof, die het giftige ethyleenglycol bevat.