Je auto accu opladen doe je met een druppellader. Haal de accu uit je auto door eerst de min en dan de plus los te maken. Sluit de druppellader aan op de accu en steek vervolgens de lader in het stopcontact. Het laden duurt ongeveer 12 uur.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Een lege accu opladen kan met een goede acculader. Dit kan alleen als je ergens langere tijd bent, want het opladen kost tijd en enige voorbereiding. Check voor het kopen van een acculader welk type accu in je auto zit. Dit staat op de accu of anders in de gebruiksaanwijzing.
Druppelladen werkt op een eenvoudige manier. Het haalt de energie uit een bron, bijvoorbeeld elektriciteit. Je steekt een druppellader in een stopcontact en sluit hem vervolgens aan op de batterijen. De oplader zet vervolgens de elektriciteit om in stroom die in de batterijen kan worden opgeslagen.
Een druppellader is bijvoorbeeld handig voor het onderhoud van accu's over een langere periode, zoals bijvoorbeeld tijdens stalling. Een druppellader houdt de accu dan in goede conditie en zorgt dat de accu niet ontlaadt en beschadigd raakt.
Dit kun je doen door één keer per maand de acculader er even aan te hangen, zodat je accu weer 100% wordt opgeladen. Een langere rit op de motor is ook prima. Veel makkelijker is om de accu doorlopend aan een druppellader te hangen. Deze houden je accu netjes op spanning.
Voor het onderhoud van deze accu heeft u een druppellader nodig die geschikt is voor het laden van een gel-accu. U vindt gel-accu's voornamelijk in elektrische scooters, beveiligingssystemen en elektrische fietsen. Ze zijn ook geschikt als startaccu's.
Kijk dus voor u een lader aanschaft eerst goed naar het aantal volt dat u nodig heeft. Daarnaast is ook de capaciteit van de accu van belang. Deze wordt uitgedrukt in ampère-uur (Ah). U vindt de capaciteit terug op de accu.
Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden. Zet bij beide auto's achterruitverwarming en blower aan voordat je de startkabels verwijdert, zo voorkom je beschadiging van de elektronica in de auto.
Een acculader laadt de accu in één keer helemaal op. Een druppellader is zo ingesteld dat deze de accu met kleine beetje oplaadt, of 'bij druppelt'. Druppelladen wordt ook wel intelligent laden genoemd omdat de accu stapsgewijs wordt opgeladen.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
De autoaccu is leeg. Opladen, hoe lang duurt het in zijn totaliteit? In totaal zal dit ongeveer drie kwartier in beslag nemen. Dit zijn 5-10 minuten voor het aansluiten en loskoppelen van de startkabels.
Het is geen probleem om de druppellader weken, maanden of zelf permanent aan te sluiten op uw accu. Uitgezonderd als u gaat rijden. Mocht u dus een motor hebben waarmee u alleen in de zomer rijdt, kunt u deze in de overige maanden aansluiten op de druppellader.
3 jaar meegaat omdat de accu ongemerkt vele (minimale) laadcycli ondergaat. Nu trek ik regelmatig de stekker uit de muur op de oprit zodat de caravan in de periode van maart tot oktober alleen op de campings en telkens een enkele dag op de oprit aan de 230V is aangesloten en dus de accu op de actieve druppellader.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Technisch mankement: Uiteraard kan de accu ook leeg raken door een technisch mankement. Een veelvoorkomend euvel is het niet automatisch bijladen van de laadspanning, ook wel lekstroom of lekspanning genoemd. Normaliter ligt de laadspanning tussen de 13,8 en 14,1 Volt.
In de periode dat de accu niet gebruikt wordt is het zeer aan te raden om een druppellader op de accu aan te sluiten. Dat verlengt de levensduur van de accu en zorgt ervoor dat de accu niet kapot gaat of diep ontladen zal raden tijdens die periode van stilstand.
Een druppellader die is aangesloten op een accu houdt deze accu geladen en daarmee actief, door deze pulserend bij te laden. Dit voorkomt dat de accu leegraakt of expliciet gezegd: diep ontladen raakt en daarmee stuk gaat.
Je stelt de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken.
Gel accu's kennen een aantal voordelen ten opzichte van gewone loodaccu's: Ontladen - Gel accu's kunnen beter tegen ontladen. Levensduur - De levensduur van gel accu's is een een stuk langer. Temperatuur - Gel accu's kunnen beter tegen kou.
De accu is daarna weer goed bruikbaar. Uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden. Maar, kortom, een lege natte accu is normaliter goed te repareren.
Bij een gel-batterij is het elektrolyt gebonden aan een soort gelei. Gel batterijen hebben een langere levensduur dan semi-tractie en mogen tot 20% ontladen worden.
Voorbeeld: Een lege accu van 200 Ah, een acculader van 50 Ampère en een stroomverbruik van 10 Ampère. De laadtijd is dan ongeveer 200/(50-10) = 5 uur + 4 uur naladen; dus in totaal 9 uur. Indien de accu's maar voor 50 % ontladen zijn bedraagt de laadtijd 100/(50-10) = 2,5 + 4 uur; dus in totaal 6,5 uur.