het corrigeren, repareren of vervangen van een kilometerteller is verboden. Als de teller aantoonbaar stuk is en er moet echt een tellervervanging plaatsvinden, dan dient dit bij de RDW gemeld te worden. Er zijn dus nooit redenen om aan de kilometerteller te zitten.
Als je de verkoper wilt aanspreken op een teruggedraaide kilometerstand, dan moet je bewijs leveren. Je moet bewijzen dat de stand is teruggedraaid en met hoeveel kilometer dit is gedaan. Via de website van de RDW kun je de tellerstand controleren en het rapport opvragen (voorheen Nationale Auto Pas).
Ja, het is mogelijk om een digitale kilometerteller terug te draaien met een OEM- of OBD-tool . Wat is Odometer Rollback? Odometer rollback is het veranderen van kilometerstanden om het voertuig eruit te laten zien alsof het minder kilometers heeft gereden dan het heeft gedaan.
Digitale dashboard - Specialist op het gebied van km correctie. Een nieuwe of tweedehandse digitale dashboard kopen is mogelijk, alleen dien je deze in te leren met de juiste kilometerstand. Het probleem is dat een kilometerstand digitale dashboard niet zomaar terug gezet kan worden.
Kilometer correctie vanaf € 75,00.
Bij tellerfraude is de kilometerteller van een voertuig losgekoppeld, gereset of veranderd om het weergegeven aantal kilometers te manipuleren. Ondanks dat het terugstellen van kilometerstanden bij wet verboden is, komt dit nog steeds op grote schaal voor.
Over het algemeen wordt een jaarlijkse kilometerstand van 15.000 tot 20.000 kilometer als gemiddeld beschouwd. Dit betekent dat een auto van vijf jaar oud met een kilometerstand van 75.000 tot 100.000 kilometer als redelijk normaal kan worden beschouwd.
Vraag een voertuiggeschiedenisrapport aan om te controleren op afwijkingen in de kilometerteller in de geschiedenis van het voertuig . Als de verkoper geen voertuiggeschiedenisrapport heeft, gebruik dan het VIN van de auto om online een voertuiggeschiedenisrapport te bestellen. Als u fraude vermoedt, neem dan contact op met de handhavingsinstantie van uw staat.
Het manipuleren van kilometertellerstanden is strafbaar. Een auto waarvan de teller is teruggedraaid, kan namelijk onveilig zijn en is duurder in de aanschaf en in het onderhoud.
In sommige gevallen kan de kilometerteller door terugdraaien en andere oplichtingsacties niet meer goed functioneren. Ondanks de uitlijning worden er nog steeds onjuiste gegevens op het dashboard weergegeven. In zo'n geval is het vervangen van de kilometerteller door een nieuwe de meest geschikte optie.
Wat is een hoge kilometerstand voor een tweedehands auto? Een hoge kilometerstand van over de 200.000 kilometer is hoog. Zeker wanneer het om een tweedehands auto met benzinemotor gaat. Historisch gezien gaat zo'n motor 250.000 kilometer mee.
U zult ook vergeven worden als u denkt dat de praktijk van het terugdraaien van de klok op een auto stierf met de teloorgang van de analoge kilometerteller. Echter, verre van de moderne, veilige oplossing voor deze louche praktijk, hebben digitale kilometertellers het makkelijker dan ooit gemaakt om de schijnbare kilometerstand van een auto te veranderen .
Het klokken van voertuigen is illegaal en dit kan leiden tot een gevangenisstraf van 3 maanden tot 5 jaar . In minder ernstige gevallen kan de overtreder eindigen met een boete of een proeftijd van maximaal 2 jaar.
Een digitale kilometerteller is lastiger te manipuleren. Software herprogrammering is op zijn minst vereist en weinig reguliere onderhoudstools kunnen wijzigingen aanbrengen in digitale kilometertellers. Helaas is er een hele zwarte markt voor het terugdraaien van digitale kilometertellers , dus er zijn tools die speciaal voor dat doel zijn gemaakt.
Een elektronische kilometerteller is meestal gebaseerd op een magnetische puls. De teller registreert elke keer dat een speciaal bevestigd magneetje op een wiel langs de ontvanger beweegt een puls, en vertaalt dat in een wielomwenteling. Voor- of achteruitrijden maakt niet uit.
In Nederland kennen we de Nationale Auto Pas (NAP). Een betaalde service waar de kilometerstanden van auto's geregistreerd en bijgehouden worden. In Duitsland kennen ze geen Nationale Auto Pas maar is dit eigenlijk wel nodig? Zo kun je zelf de Tellerstand van een Duitse auto controleren.
Weet u niet hoe hoog de kilometerstand van een auto op dit moment is, maar wilt u wel weten of deze stand eerder logisch was? Dan kunt met de RDW-kentekencheck gratis een oordeel over de kilometerstand opvragen.
Een kilometerteller is (in tegenstelling tot de snelheidsmeter) geen verplicht instrument in een auto en valt derhalve niet onder de APK-eisen. Daarmee zult u dus geen problemen krijgen. Wel kan het bij verkoop van de auto in uw nadeel werken dat de teller vanaf een bepaald moment op 80.000 km blijft staan.
In de meeste nieuwe motoren is tegenwoordig een digitale kilometer teller ingebouwd. Zo een digitale teller terugdraaien is in de meeste gevallen mogelijk. Dit kost meestal wel meer tijd en hiervoor rekenen wij dan een kleine vergoeding.
Die marge verschilt per merk en model, maar een positieve afwijking tussen de 4 en 10% is normaal.
Sigma BC 10.0 WL ATS
Ons testpanel is van mening dat de Sigma BC 10.0 WL ATS de beste fietscomputer van 2025 is. Deze fietscomputer heeft een groot display, waarop je onder meer je actuele snelheid af kunt lezen. Ook wordt op dit display de actuele temperatuur weergegeven.
De grens van 200.000 km wordt soms ten onrechte beschouwd als het einde van de levensduur van het voertuig, vooral voor dieselmotoren. In werkelijkheid kan je een goede zaak doen met een tweedehandsauto met 200.000 km, als die goed werd onderhouden.
Via de website van de RDW kun je voorafgaand aan de aankoop controleren of de kilometerstand logisch is en gratis het RDW-voertuigrapport opvragen. Meer informatie hierover vind je op de website van de RDW.
Het bouwjaar is bijvoorbeeld van invloed op veiligheidszaken als ABS, ESP, airbags, kreukelzones en ISO-fix. Hoe ouder de auto, des te kleiner de kans dat hij deze veiligheidszaken heeft. Maar ook comfortverhogende zaken als parkeerhulpsystemen en navigatie zijn bij oudere auto's soms nog niet aanwezig.