Reizigers kunnen in- en uitchecken met een contactloze betaalpas of creditkaart van ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank, Knab, bunq of ICS. Het kan ook met een mobiel (smartphone) of een smartwatch die de reiziger voor contactloos betalen heeft gekoppeld aan één van de eerdergenoemde kaarten.
Je kan in het hele openbaar vervoer in Nederland in- en uit te checken met je betaalpas, creditcard en mobiel. Deze nieuwe manier van in- en uitchecken is onder de overkoepelende naam OVpay geïntroduceerd. Een gezamenlijk initiatief van alle vervoerders. Bekijk meer informatie op de website van OVpay.
Betaal ik meer als ik met mijn betaalpas in- en uitcheck? Nee hoor! Een rit met je betaalpas kost evenveel als een reis met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
Bij een controle leg je de betaalpas of creditcard tegen het controleapparaat. De controleur ziet alleen of je bent in- of uitgecheckt en recente check-ins of check-uits. Ze zien geen verdere gegevens van je betaalpas of creditcard.
Als je reist met je OV-chipkaart, betaalpas ,papieren kaartje of e-ticket, moet je altijd in- en uitchecken. Ook als je een vrij-reizen abonnement hebt. Doe je dit niet, dan riskeer je een boete. Aan het begin van je reis houd je de OV-chipkaart of je betaalpas tegen het scherm van de kaartlezer in de bus.
Ben je vergeten uit te checken met je betaalpas? Dan wordt er € 20 van je rekening afgeschreven als correctietarief. Vraag dit geld 6 uur na je reis terug via je reisoverzicht op OVpay.nl. Je hebt in totaal 60 dagen om je in- of uitcheck aan te passen.Volg hier de instructies om geld terug te vragen.
Ben je vergeten uit te checken met je betaalpas? Dan kun je op www.ovpay.nl/reisoverzicht het te veel betaalde bedrag terugvragen. Het kan soms even duren voordat een rit zichtbaar is op uitcheckgemist.nl. In de meeste gevallen is het zichtbaar binnen 15 dagen.
Dit kan meerdere oorzaken hebben: Het kan zijn dat je betaalpas of creditcard nog niet ingesteld is voor contactloos betalen. Als je betaalpas of creditcard is voorzien van het 'contactlos betalen logo' dan is het in principe mogelijk om contactloos te betalen.
In bus, tram en metro kun je inchecken zo lang het saldo op de kaart minimaal € 0,- is.
Als je betaalautomaat geen betaalpassen accepteert of betaalpassen slecht leest, kan dit verschillende oorzaken hebben: De chiplezer of de betaalpas is versleten of defect. De betaalpas wordt niet op de juiste manier ingevoerd. Er is sprake van externe schade.
Ja, in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard is goedkoper dan een regulier kaartje kopen bij de buschauffeur. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
Dat gebeurt automatisch bij het inchecken. Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis. Als je twaalf keer niet uitcheckt, blokkeert het systeem je OV-chipkaart.
Pas op dat je niet 2 keer incheckt. Dit kan gebeuren als je zowel je OV-chipkaart als je betaalpas in je portemonnee hebt en deze tegen de kaartlezer houdt. Check je nou per ongeluk 2 keer in? Pas dit dan makkelijk zelf aan op www.zelfregelen.ovpay.nl.
Houd de pas (of telefoon) tegen de kaartlezer op de incheckpaal. Net zoals bij de OV-chipkaart. U bent nu ingecheckt. Geef de betaalpas (of de kaart op uw smartphone) aan de conducteur als deze controleert.
Is reizen met je betaalpas goedkoper dan een kaartje bij de buschauffeur kopen? Ja, in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard is goedkoper dan een regulier kaartje kopen bij de buschauffeur. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen op saldo met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
Een creditcard is mogelijk niet absoluut noodzakelijk voor uw hotelverblijf. De meeste hotels accepteren creditcards en debitcards , en dit is een normale vereiste om 2 redenen: Om de reservering te valideren: Hotels willen weten dat u op uw reservering verschijnt. Door uw kaartgegevens te nemen, krijgen hotels die zekerheid.
Instaptarief. Om op saldo te kunnen reizen moet je voor een reis met de bus minimaal €4 op je OV-chipkaart hebben staan. Dit is het instaptarief, je kunt dit zien als een soort borg. Als je uitcheckt krijg je het instaptarief weer terug.
Als er geen kortingsproduct op uw OV-chipkaart staat, dan bedraagt het instaptarief 20 euro. Omdat het saldo op de kaart vier euro negatief mag zijn, moet er dan minstens 16 euro aan saldo op de kaart staan.
Heb je niet in- of uitgecheckt? Bijvoorbeeld omdat het poortje het niet deed of omdat je het vergeten bent? Dan heb je mogelijk te veel betaald. Bij een gemiste check-in of check-uit houdt de vervoerder namelijk het instaptarief in.
Beste antwoord door Erryt NS
Op poorten en palen zie je bij het inchecken en uitchecken een melding 'IN Betaalpas' of 'UIT Betaalpas' (of Creditcard, als je met een creditcard reist).
Er geldt een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger bij het inchecken in de daluren. Volgens de definitie duurt de spits 's ochtends tot 9.00 uur, dus zou u pas vanaf 9.00 uur kunnen inchecken als u met korting wilt reizen.
Hoeveel kost mijn reis met de betaalpas? Standaard zijn de kosten van je reis gelijk aan het reizen met je OV-chipkaart.
Krijg je in de trein of op het perron een boete, dan kun je die meteen betalen of achteraf betalen. Dit zijn de tarieven: Ongeldig vervoersbewijs (niet ingecheckt): € 50.
Instappen en inchecken doe je altijd vóór in de bus, bij de chauffeur. Als je de bus verlaat, hou je weer je OV-chipkaart voor de kaartlezer. Daarmee check je uit. Uitstappen en uitchecken doe je altijd achter in de bus.
Als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt, kun je bij een kaartautomaat je reisoverzicht zien. Zo kun je controleren of je in- en uitgecheckt ben, en hoeveel je reis gekost heeft. Daarnaast kun je je reizen terugzien bij een online transactieoverzicht. Dit overzicht kun je ook opvragen als je een anonieme kaart hebt.