Een belangrijk voordeel van een creditcard is dat betalingen kunnen worden teruggeboekt. Is er bijvoorbeeld een afschrijving gedaan waar je het niet mee eens bent? Dien dan een verzoek tot terugbetaling in bij ICS, die zorgt ervoor dat jij je geld terugkrijgt.
Heb je met je creditcard iets besteld in een webwinkel, maar heb je het teruggestuurd? Dan boekt de webwinkel het betaalde bedrag ook weer op je creditcard terug. Als je zelf je creditcardrekening al had betaald, dan kun je hierdoor een positief saldo krijgen.
Je kunt zeker ook geld overmaken naar een andere rekening met jouw creditcard, maar dit kan alleen via een omweg: namelijk door middel van een bankoverschrijving. Het is dus mogelijk om met de bank als tussenpersoon een transactie te doen van jouw card naar een andere rekening.
Onterechte reservering gedaan op mijn creditcard
Terugdraaien is dan niet mogelijk. Bij een reservering is er namelijk nog geen betaling gedaan. Na 20 dagen vervalt de reservering, tenzij het bedrijf deze verlengt. Neem contact op met het bedrijf die de reservering op je creditcard heeft gedaan.
Direct. Visa, MasterCard en Maestro Binnen 2 werkdagen. American Express binnen 3 werkdagen. Diners Club binnen 5 werkdagen.
Als u uw bestedingslimiet overschrijdt, betaalt u het overschreden bedrag in één keer terug bij de eerstvolgende maandafsluiting. U betaalt alleen rente over bedragen die u 14 kalender- dagen na de maandafsluiting nog niet heeft terugbetaald.
Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet. Je kunt dus niet zomaar de bank vragen om het bedrag terug te storten op je rekening.
Het kan tot 21 dagen duren voordat een creditcard reservering is verwerkt of verdwenen van je overzicht.
Wanneer u akkoord geeft voor de iDEAL betaling binnen uw internet- of mobielbankieromgeving kan deze handeling niet meer ongedaan gemaakt worden. Terugvorderen is niet mogelijk. Het bedrag wordt direct van uw rekening geboekt.
Een Tikkie kun je niet betalen met een creditcard. Dat komt doordat je een Tikkie alleen kunt betalen met een Nederlandse bankrekening die een IBAN-nummer heeft. Aangezien een creditcard geen IBAN heeft is dit dus niet mogelijk.
Alleen afgeschreven bedragen van je creditcard kan je proberen terug te vragen. Voor een reservering op je creditcard kan dit niet. Zorg ervoor dat je het verzoek indient binnen 120 dagen nadat het bedrag van je creditcard is afgeschreven. Wij vragen bewijs dat je contact hebt gezocht met de verkoper.
Betalen met je creditcard
Je kunt ook pinnen met je creditcard. Dit kan bij betaalautomaten in bijvoorbeeld winkels of restaurants. Je kunt met je creditcard ook geld opnemen bij een betaalautomaat.
Een creditcard is vandaag de dag het veiligste betaalmiddel voor online aankopen. Je vult eenvoudig je creditcardgegevens in en de betaling is voltooid. Maar ook in restaurants, winkels, hotels, bij tolwegen en benzinestations kun je wereldwijd snel en veilig betalen met een creditcard.
Een voordeel van betalen, online of in de winkel, met je creditcard is dat je aankoop verzekerd is tegen diefstal, verlies en beschadiging. Dit geldt niet voor een aankoop met je betaalpas of bijvoorbeeld iDeal. Alleen SNS-klanten met SNS Compleet hebben ook bij aankopen met hun betaalpas een aankoopverzekering.
Voor een hotel dient uw creditcard als borg voor uw reservering. Als u niet komt opdagen hebben zij voor niets een kamer voor u vastgehouden. Vaak moet u dan kosten betalen. Zonder creditcard is het voor het hotel bijzonder bewerkelijk om die kosten van u te ontvangen.
Veel hotels gebruiken de creditcard van hun gasten om een reservering te garanderen. Bij het reserveren van een hotelkamer of appartement zal de accommodatie of de reisorganisatie om je creditcardgegevens vragen.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het verkeerdelijk overgemaakte geld te recupereren.
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Op het moment dat je relatie het geleende geld maar niet terugbetaald, is het verstandig om schriftelijk aan die persoon te laten weten dat je het geld terug wil. Zorg dat je daarbij een uiterlijke datum vermeld waarop je het geld terug wilt. Je kan deze brief ook samen met een advocaat opstellen.
Gespreid betalen kan niet meer
Per 1 april is ICS gestopt met de faciliteit Gespreid Betalen. Vraag je daar nu een creditcard aan, dan kun je dus niet meer in termijnen betalen. Maakte je al gebruik van de Gespreid Betalen Faciliteit, dan verandert er niets.
Betalen met een creditcard is meestal duurder dan met een betaalpas. De meeste banken rekenen bij de creditcard gemiddeld zo'n 2% koersopslag, dus gemiddeld 1% meer dan bij de betaalpas. Buiten de eurolanden komt het weleens voor dat een winkelier zelf nog een bedrag rekent voor een betaling.
Wil je met je Creditcard in vreemde valuta betalen, dan betaal je een zogeheten 'koersopslag'. Dat betekent dat de wisselkoers wordt verhoogd met 2,00% per transactie. Wil je met je Creditcard cash geld opnemen bij een geldautomaat dan betaal je 4% van het opgenomen bedrag met een minimum van € 4,50 per opname.