Smeren en koelenOndanks de koelende werking, kan de olie in de turbo alsnog makkelijk verbranden. Er komen dan deeltjes in de olie, die de smerende werking verminderen. Hierdoor verbrandt de olie sneller, een vicieuze cirkel die door een regelmatige controle doorbroken kan worden.
Een belangrijke taak van olie is het koelen van de turbo. Zodra die in de turbo komt, neemt de olie de temperatuur van de turbo mee. Als de olie te lang achterblijft door een slechte afvoer, wordt deze te heet. Dit zorgt voor verkoling.
De turbo-onderdelen moeten gesmeerd worden. Dat gebeurd met motorolie die vanuit de oliepomp in de motor naar de turbo gaat. De olie wordt onder druk in de turbo gespoten, smeert en koelt alle onderdelen en loopt daarna terug in het carter van de motor.
Verschillende lekkages kunnen zich voordoen aan de turbo, zoals uitlaatgas, koelvloeistof, olie, vacuüm of druk (actuator). Een olielekkage komt het meest voor en is direct zichtbaar.Dit ontstaat meestal door vervuilde olie waardoor de lagers, de as en afdichtingen zijn versleten.
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
Wanneer je opmerkt dat je auto niet meer zo krachtig optrekt als gebruikelijk, of langzaam op jouw handelingen reageert, kan dit een teken zijn dat je turbo defect is. Ook wanneer een auto maar moeilijk zijn hoge snelheden kan handhaven, kan de turbolader kapot zijn.
Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait ontstaat er ernstige schade aan de radiaallagers en het axiaallager. Dit hoeft u niet meteen te merken, de schade kan zich ook na een paar dagen manifesteren. Als de Turbo 8 seconden zonder motorolie draait is deze onherstelbaar beschadigd.
Re: turbo kapot, doorrijden? De motor kan wel degelijk de turbo schoepen opvreten (gaat meestal wel goed) ook een hoog olie verbruik tot lopen zonder olie zitten er dik in! Dus dikke kans op motor schade!
Eerst het slechte nieuws: bij het vervangen van een turbolader moet je rekening houden met kosten tussen de 1.500 en 3.000 euro. Nu het goede nieuws: je kunt de turbo zelf goedkoop op internet kopen. Wij bieden je lage online prijzen en natuurlijk hoogwaardige producten van merkfabrikanten.
Het antwoord kan kort zijn; gebruik de olie die door de autofabrikant is voorgeschreven voor de motor. Met een kleine kanttekening, de turbo lust alleen schone olie.
Hoeveel je motor kan hebben is natuurlijk ook afhankelijk van zijn conditie en de onderdelen die je gebruikt. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat een standaard 1.5 Honda motor tot ongeveer 200 pk aankan. Zet je een turbo op je 1.6 VTI, dan kan je tot zo'n 260 pk vragen van je standaard motor.
Antwoord van Jos. U vraagt of het nodig is de turbo te laten afkoelen en of start/stop beter uitgeschakeld kan worden wanneer de turbo daardoor mogelijk schade kan oplopen. Het nog laten draaien van de motor alvorens deze uit te zetten is niet meer van deze tijd.
Turbomotoren verbruiken minder brandstof omdat ze een hogere compressieverhouding hebben waardoor er meer vermogen en koppel is. Hierdoor hoeft de motor minder hard te werken en verbruikt hij dus minder brandstof.
Turboproblemen kunnen bijvoorbeeld ontstaan door luchtlekken. De turbo zorgt voor extra lucht in de verbrandingskamer, maar dan moeten de luchtkanalen in het turbocircuit wel luchtdicht zijn. Zo niet, dan zitten er meestal scheurtjes in de slangen, losse klemmen of ondichte verbindingen.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
De kosten voor een andere (revisie)turbo zal met montage vermoedelijk rond de 1000-1200 euro bedragen. Het beste is uiteraard een prijsindicatie bij één van de turbospecialisten op te vragen en vooral daar aan voorafgaand een diagnose te laten stellen.
De oude en beschadigde slang moet gewoon worden losgeschroefd en uit zijn klemmen gehaald, waarna de nieuwe slang wordt aangebracht. De kosten voor dit vervangingsonderdeel beginnen afhankelijk van fabrikant en kwaliteit bij tien tot twintig euro; hoogwaardige modellen kosten 40 euro of meer.
Aangezogen lucht komt in de turbo binnen met een snelheid van circa Mach 1. De uitlaatgas temperatuur in de turbo van een diesel is om en nabij 800 graden.Een benzine turbo bereikt een temperatuur van circa 1000 graden. Een motor die niet goed functioneert veroorzaakt een kapotte turbo en niet andersom.
De motorolie koelt de turbo dan af. Hoe denk je dat tijdens het rijden de turbo's/olie wordt gekoeld, door inderdaad, rijwind....... 1-2 min stationair laten draaien voordat je de motor uit zet. De motorolie koelt de turbo dan af.
Rond de 2.500 toeren met een dieselmotor en rond de 3.000 toeren met een benzinemotor is een acceptabele grens om aan te houden met een koude motor. De auto 10 minuten voor wegrijden aan te zetten is geen warmrijden, op deze manier belast u het milieu onnodig en worden niet alle delen goed warm.
Een fluitende turbo is niet áltijd een teken dat er iets mis is. Koud kan een turbo iets meer geluid maken dan warm. Pas als het geluid heftiger wordt en/of constant aanwezig is, moet u hier alert op zijn om schade te voorkomen. Welke schade, is afhankelijk van het soort geluid en de oorzaak.
Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 4 en 8 uur.